Mördarbacken, TV-tittarnas favorit

Mördarbacken, den hemska stigningen som skidåkarna tvingas kämpa i vid Svenska Skidspelen i Falun har förbättrats ytterligare - för åskådarna. ”Vi gör Mördarbacken smalare så att publiken kommer riktigt nära åkarna”, säger banchefen Jan Westberg och tänker minst lika mycket på TV-tittarna.

Mördarbacken är en av de stora attraktionerna i samband med världscuptävlingarna i Falun. I många år har det dock varit ett stort avstånd mellan åkarna och publiken. Men nu gör Falun en spännande förändring för att ytterligare lyfta attraktionskraften kring denna berömda skidbacke.

Härliga TV-bilder

Publikstängslet flyttas inåt banan vilket innebär att publiken kan stå på snöbädden och komma riktigt nära sina favoriter.

- Normalt har vi ju tävlingar i pursuit med både fri och klassisk stil uppför Mördarbacken i samma lopp. Men i år blir det bara en stil per lopp. Därför vi kan vi erbjuda publiken den här nyheten, säger Jan Westberg.

Detta är också ett initiativ som uppskattas av tv-producenten Johan Bernhagen som har inspekterat banorna i Falun tillsammans med Skidspelsarrangörerna:

Intim stämning

- Det är en jätterolig idé som skapar en härlig intim stämning mellan publiken och åkarna. Nu gäller det för oss att hitta de rätta kameravinklarna. Men det ska inte vara något problem.

De nya förutsättningarna vid Mördarbacken innebär också att det blir lättare för publiken att ta sig till den andra stora publiknyheten i skogen, som ligger en dryg kilometer fågelvägen från stadionområdet.

- Vi kallar platsen för Dalahus-stugan Det här är en nygammal publikplats som i år fått en nytändning. Vi tror att kommer att bli en succé, säger Jan Westberg.

Campar vid banan

Detta är platsen där norrmän och förhoppningsvis flera svenskar kommer att campa i samband med världscupavslutningen.

Dessutom kan publiken grilla och ha det socialt trevligt samtidigt som de ser åkarna överraskande många gånger inom ett litet område.

Beräkningar visar att av totalt 27 000 åskådare som såg fjolårets Svenska Skidspel valde cirka 8 000 att följa tävlingarna från skogen. I målområdet byggs också en större läktare.
 

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.