SOK träffade näringslivet

SOK fick bra respons vid sin inbjudan till sponsorer. Inte mindre än ett 40-tal ledare inom näringslivet kom för att lära sig av idrottens vinnarkultur och bl a lyssna till Bengt Baron, den förre världsstjärnan i simning som i dag är vd på Leaf.
Bengt Baron är idag VD på Leaf och med sin tidigare simkarriär i bagaget ser han många verktyg inom idrotten som är användbara i näringslivet. Foto: SOK

- Idrotten har många egenskaper som går att översätta inom näringslivet, som rak kommunikation, tydlig feedback och en ständig strävan till förbättring, berättade Bengt Baron. 

Under en förmiddag fick de inbjudna inspiration från Bengt Baron, den forne olympiamästaren i ryggsim från 1980 samt förbundskaptenen för damlandslaget i handboll och årets idrottsledare, Per Johansson.

- Vi började vårt förändringsarbete i ledarteamet. Man måste vara en synkad ledning som kan driva på utan att läcka energi. Har vi inte det så går det inte heller att få med sig sitt lag, sa Per Johansson när han berättade om hur de vände från en trettondeplats på VM 2009 till ett silver på EM året därpå.

Med hjälp av gruppövningar fick de även prova på att arbeta med några av de frågeställningar som behandlas vid en medverkan i ett projekt med Top Performing Team.

Företaget Beta står bakom ett upplägg där inspirationen och verktygen överförs direkt från idrotten i beprövade modeller för lag- och individutveckling.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svaren är de samma. 85 procent av barnen i åldern 10-15 år säger att de vill ha kul när de idrottar. Och, vuxna måste lära sig att skilja på barn- och vuxenidrott.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Nu säger till och med en av ministrarna från den förra regeringen att det var nonchalant att inte stödja idrottens ambition att få internationella arrangemang.

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.

Nu introduceras en spelsajt där alla supportrar ska kunna stötta sina klubbar. Bakom Supporter.se står Matz Wallander och Västsvenska Idrottsförbundet, ett regionförbund inom RF. 

Uppemot 200 matcher ska direktsändas i en satsning där Stockholms Fotbollförbund inleder samarbete med Sportway och bygger en egen och unik mediasajt. 

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.