Toppsponsorn tar hjälp av Karelin

En stylad fotomodell - vid namn Anna Lindberg. Skälet är att simhopperskan tillsammans med kanotisten Anders Gustafsson, finske gångaren Jarkko Kinnunen och danska simmerskan Lotte Friis ingår i internationella OS-toppsponsorn Panasonics egna trupp, Team Lumix.
Bilden av en bestämd, segerinriktad Karelin ingår i fotoutställningen.

 

Som en av de mest framträdande partners vid OS ställde sig Panasonic frågan – vad gör vi den här gången?

Jo, satsar på bilden. Som i Stockholm, en fotoutställning på Fotografiska i Stockholm, succéarenan för fotokonst. Där visas, 7 juni-19 augusti, utställningen Epic Moments.

Karelins underbara fightingface

Ett exempel, den ryske brottaren Karelin och hans karaktäristiska ansiktsuttryck. Det är ett av de mest minnesvärda och klassiska OS-ögonblicken ur ett fotoperspektiv.

Samma bilder finns för övrigt på siten www.panasonicnordic.com/sharingthepassion

Den japanska elektronik- och industrijätten har varit huvudsponsor på internationell toppnivå av OS sedan 1988. Under devisen ”Sharing the passion” har Panasonics kameror, ljud- och skärmteknik möjliggjort TV-sändningar till alla världens länder.

Atleterna tar egna bilder

Inför spelen 2010 i Vancouver förstärkte företaget sin rättighet med stillbildskameror. Och inför London satsar nu Panasonic stort i Norden med dels fotoutställningen och dels ett projekt med fyra atleter från Sverige, Finland och Danmark under namnet Team Lumix.

- Vi har valt fyra fantastiska idrottare som alla har medaljchans, men som framförallt är personligheter som utstrålar den glöd och den passion som vi vill att vår OS kampanj skall förmedla, säger Olivia Enquist, nordisk kommunikations ansvarig för Panasonic.

Tanken är de fyra, Anna Lindberg (simhopp, Sverige), Anders Gustafsson (kanot, Sverige), Jarkko Kinnunen (gång, Finland) och Lotte Friis (simning, Danmark) ska ta egna bilder och ge en unik inblick i deras vardag.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.