Toppsponsorn tar hjälp av Karelin

En stylad fotomodell - vid namn Anna Lindberg. Skälet är att simhopperskan tillsammans med kanotisten Anders Gustafsson, finske gångaren Jarkko Kinnunen och danska simmerskan Lotte Friis ingår i internationella OS-toppsponsorn Panasonics egna trupp, Team Lumix.
Bilden av en bestämd, segerinriktad Karelin ingår i fotoutställningen.

 

Som en av de mest framträdande partners vid OS ställde sig Panasonic frågan – vad gör vi den här gången?

Jo, satsar på bilden. Som i Stockholm, en fotoutställning på Fotografiska i Stockholm, succéarenan för fotokonst. Där visas, 7 juni-19 augusti, utställningen Epic Moments.

Karelins underbara fightingface

Ett exempel, den ryske brottaren Karelin och hans karaktäristiska ansiktsuttryck. Det är ett av de mest minnesvärda och klassiska OS-ögonblicken ur ett fotoperspektiv.

Samma bilder finns för övrigt på siten www.panasonicnordic.com/sharingthepassion

Den japanska elektronik- och industrijätten har varit huvudsponsor på internationell toppnivå av OS sedan 1988. Under devisen ”Sharing the passion” har Panasonics kameror, ljud- och skärmteknik möjliggjort TV-sändningar till alla världens länder.

Atleterna tar egna bilder

Inför spelen 2010 i Vancouver förstärkte företaget sin rättighet med stillbildskameror. Och inför London satsar nu Panasonic stort i Norden med dels fotoutställningen och dels ett projekt med fyra atleter från Sverige, Finland och Danmark under namnet Team Lumix.

- Vi har valt fyra fantastiska idrottare som alla har medaljchans, men som framförallt är personligheter som utstrålar den glöd och den passion som vi vill att vår OS kampanj skall förmedla, säger Olivia Enquist, nordisk kommunikations ansvarig för Panasonic.

Tanken är de fyra, Anna Lindberg (simhopp, Sverige), Anders Gustafsson (kanot, Sverige), Jarkko Kinnunen (gång, Finland) och Lotte Friis (simning, Danmark) ska ta egna bilder och ge en unik inblick i deras vardag.

Transfersummorna i fotbollen förvånar inte längre. Miljoner blir till miljard och inte ens det räcker. Agenterna bygger också förmögenhet. Mest framgångsrik är Mino Raiola.

Där håll-i-gånget är som mest populärt inne på Högis och där familjer tar vintersemester, där ska 20 000 samlas för O-ringen i fem dagar. Sälenfjällen väntar på att emot över 20 000 deltagare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...

Det är fart på bingospelet i Sverige. Det ska idrottsanhängarna vara glada över. Resultat av verksamheten i Idrottens Spel generar inte mindre än 23,9 miljoner kronor till föreningarna.

Premier League och Zlatan Ibrahimovic – researrangörer och TV-bolag stortrivs. Som Kanal 5 som nu har laddat och köpt tre träningsmatcher för direktsändning.

I Västerås tömmar klubbchefen Michael Campese nervöst på ett avtal. Papperet är värt 55 miljoner kronor. Allt tack vare en tonåring som flyttade till Portugal.