Toppsponsorn tar hjälp av Karelin
Som en av de mest framträdande partners vid OS ställde sig Panasonic frågan – vad gör vi den här gången?
Jo, satsar på bilden. Som i Stockholm, en fotoutställning på Fotografiska i Stockholm, succéarenan för fotokonst. Där visas, 7 juni-19 augusti, utställningen Epic Moments.
Karelins underbara fightingface
Ett exempel, den ryske brottaren Karelin och hans karaktäristiska ansiktsuttryck. Det är ett av de mest minnesvärda och klassiska OS-ögonblicken ur ett fotoperspektiv.
Samma bilder finns för övrigt på siten www.panasonicnordic.com/sharingthepassion
Den japanska elektronik- och industrijätten har varit huvudsponsor på internationell toppnivå av OS sedan 1988. Under devisen ”Sharing the passion” har Panasonics kameror, ljud- och skärmteknik möjliggjort TV-sändningar till alla världens länder.
Atleterna tar egna bilder
Inför spelen 2010 i Vancouver förstärkte företaget sin rättighet med stillbildskameror. Och inför London satsar nu Panasonic stort i Norden med dels fotoutställningen och dels ett projekt med fyra atleter från Sverige, Finland och Danmark under namnet Team Lumix.
- Vi har valt fyra fantastiska idrottare som alla har medaljchans, men som framförallt är personligheter som utstrålar den glöd och den passion som vi vill att vår OS kampanj skall förmedla, säger Olivia Enquist, nordisk kommunikations ansvarig för Panasonic.
Tanken är de fyra, Anna Lindberg (simhopp, Sverige), Anders Gustafsson (kanot, Sverige), Jarkko Kinnunen (gång, Finland) och Lotte Friis (simning, Danmark) ska ta egna bilder och ge en unik inblick i deras vardag.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.