Trots allt, EM-succén överdriven

Aldrig har så många vallfärdat till ett fotbolls-EM som i Polen och Ukraina, menar Uefa. Men i själva verket tycks det som om många fans har svikit turneringen. Fotbollskanalens Olof Lundh avfärdar glädjesiffrorna.
En italiensk fotbollssupporter är givetvis nöjd efter avanemanget. Foto: Sergei Chuzavkov , AP Photo/Scanpix

 

”Min känsla att förutom ryssar, tyskar, svenskar och irländare så är det få som vallfärdat annat än från arrangörsländerna”, skriver Olof Lundh.

Mera känsla av jippo

”Trots allt så försökte Uefa sälja biljetter till engelska fans bara några dagar före söndagens kvartsfinal mot Italien och några italienska fans såg jag knappt. Likadant var det med spanska och franska fans i Donetsk, det var ont om dem också, och bilderna och känslan är mer NHL och jippo än fotbollsmatcher i ett stort mästerskap.”

Uefa anslår däremot att med två semifinaler och en final kvar att spela har 1,3 miljoner fans tagit plats på läktarna de senaste veckorna. Och enligt ett uttalande från EM-turneringens informationscenter i Ukraina har man förhoppningar om att siffran kommer att stiga till över 1,4 miljoner efter finalen.

Och så påpekas att 2008 års EM-matcher i Österrike och Schweiz besöktes av 1,14 miljoner fotbollsfans.

"Bara tramsigt"

Men Olof Lundh kommenterar så här:

”Men det var så i Österrike och Schweiz så var beläggningen 100 procent. Det vill säga att EM var utsålt, och det kunde Uefa meddela redan innan turneringen dragit i gång. Just beläggningen är det intressanta för att beskriva om det är en succé eller ej.”

Han betonar också att turneringen, som han har följt från dag ett, har positiva inslag, men skriver också:

”Visst är EM på många sätt lyckat, inte minst fotbollsmässigt, men just den typen av försköningarna är bara tramsiga. Varför kan inte Michel Platini vara ärlig och säga att allt inte fungerat, och bland annat har elementet med fans saknats? För det är väl inte något slags NHL-jippo han vill skapa?”

Ökad trafik på sajter

Och apropå gensvar rapporteras om hur kvällstidningarnas satsningar, inte minst på sina respektive sajter, har fått genomslag.

Förra veckan ökade trafiken på Expressen.se med närmare 30 procent. I klartext, 2 820 905 unika besökare.
Det var främst inslagen om landslagets rumplek och projicering av en bild av Zlatan på Big Ben som ökade trafiken hos Expressen.

Aftonbladet rapporterar också en ökning liksom dn.se, svt.se och sr.se. Däremot tappade tv4.se och svd.se enligt Sveriges annonsörers mätning.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Huvudpersonen och finansiären själv, miljardären Torbjörn Törnqvist är högaktuell – som företagsledaren, seglaren och den eventuella storsponsorn av AIK-hockeyns nystart.

Frågan är vad SHL-klubbarna begär av sina fans? Det finns en ständigt återkommande klagan om att antalet åskådare är inte tillräckligt. I själva verket visar statistiken plus för tredje säsongen i rad.

Friidrotts-VM 2021 skulle ha blivit kronan på verket i Göteborgs 400-årsjubileum samma år. Nu blir det intet - och ilskan kokar i Göteborg.

Kennet Andersson, VM-hjälten från 1994, tar nya steg i sin karriär. Efter att ha varit anlitad av IFK Göteborg under ett par år utvecklar han sin konsultroll ytterligare i och med engagemang för två företag.

Skidsporten har rätt valla även i marknadsavseende sedan några år tillbaka. Inte nog med det omfattande sponsoravtalet med Vattenfall. Nu står det också klart att kontraktet med Volkswagen förlängs.

Han får gärna slå en signal, ja, han får gärna återkomma om han vill. Pierre Jonsson är han som kontaktar människor och berättar de har blivit miljonärer. Han har rollen att vara vinnarambassadör.

Det blir mycket fotboll med Barcelona i TV framöver. Och vem önskar inte det? Världens kanske bästa lag ska spela seriematcher via TV4 och nu har SBS Discovery säkrat Barcelonas matcher i Copa del Rey och dessutom även dubbelmötet i den spanska supercupen.

Här hemma åker pappa Glenn Hysén ur Mästarnas mästare. Grabben, alltså Tobias, åker också, men inte hem utan han stannar i Kina. Och medan Glenn skrapar Triss-lott skriver Tobias på ett kontrakt som ska ge 28 miljoner.