Trots allt, EM-succén överdriven
”Min känsla att förutom ryssar, tyskar, svenskar och irländare så är det få som vallfärdat annat än från arrangörsländerna”, skriver Olof Lundh.
Mera känsla av jippo
”Trots allt så försökte Uefa sälja biljetter till engelska fans bara några dagar före söndagens kvartsfinal mot Italien och några italienska fans såg jag knappt. Likadant var det med spanska och franska fans i Donetsk, det var ont om dem också, och bilderna och känslan är mer NHL och jippo än fotbollsmatcher i ett stort mästerskap.”
Uefa anslår däremot att med två semifinaler och en final kvar att spela har 1,3 miljoner fans tagit plats på läktarna de senaste veckorna. Och enligt ett uttalande från EM-turneringens informationscenter i Ukraina har man förhoppningar om att siffran kommer att stiga till över 1,4 miljoner efter finalen.
Och så påpekas att 2008 års EM-matcher i Österrike och Schweiz besöktes av 1,14 miljoner fotbollsfans.
"Bara tramsigt"
Men Olof Lundh kommenterar så här:
”Men det var så i Österrike och Schweiz så var beläggningen 100 procent. Det vill säga att EM var utsålt, och det kunde Uefa meddela redan innan turneringen dragit i gång. Just beläggningen är det intressanta för att beskriva om det är en succé eller ej.”
Han betonar också att turneringen, som han har följt från dag ett, har positiva inslag, men skriver också:
”Visst är EM på många sätt lyckat, inte minst fotbollsmässigt, men just den typen av försköningarna är bara tramsiga. Varför kan inte Michel Platini vara ärlig och säga att allt inte fungerat, och bland annat har elementet med fans saknats? För det är väl inte något slags NHL-jippo han vill skapa?”
Ökad trafik på sajter
Och apropå gensvar rapporteras om hur kvällstidningarnas satsningar, inte minst på sina respektive sajter, har fått genomslag.
Förra veckan ökade trafiken på Expressen.se med närmare 30 procent. I klartext, 2 820 905 unika besökare.
Det var främst inslagen om landslagets rumplek och projicering av en bild av Zlatan på Big Ben som ökade trafiken hos Expressen.
Aftonbladet rapporterar också en ökning liksom dn.se, svt.se och sr.se. Däremot tappade tv4.se och svd.se enligt Sveriges annonsörers mätning.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.