Trots allt, EM-succén överdriven

Aldrig har så många vallfärdat till ett fotbolls-EM som i Polen och Ukraina, menar Uefa. Men i själva verket tycks det som om många fans har svikit turneringen. Fotbollskanalens Olof Lundh avfärdar glädjesiffrorna.
En italiensk fotbollssupporter är givetvis nöjd efter avanemanget. Foto: Sergei Chuzavkov , AP Photo/Scanpix

 

”Min känsla att förutom ryssar, tyskar, svenskar och irländare så är det få som vallfärdat annat än från arrangörsländerna”, skriver Olof Lundh.

Mera känsla av jippo

”Trots allt så försökte Uefa sälja biljetter till engelska fans bara några dagar före söndagens kvartsfinal mot Italien och några italienska fans såg jag knappt. Likadant var det med spanska och franska fans i Donetsk, det var ont om dem också, och bilderna och känslan är mer NHL och jippo än fotbollsmatcher i ett stort mästerskap.”

Uefa anslår däremot att med två semifinaler och en final kvar att spela har 1,3 miljoner fans tagit plats på läktarna de senaste veckorna. Och enligt ett uttalande från EM-turneringens informationscenter i Ukraina har man förhoppningar om att siffran kommer att stiga till över 1,4 miljoner efter finalen.

Och så påpekas att 2008 års EM-matcher i Österrike och Schweiz besöktes av 1,14 miljoner fotbollsfans.

"Bara tramsigt"

Men Olof Lundh kommenterar så här:

”Men det var så i Österrike och Schweiz så var beläggningen 100 procent. Det vill säga att EM var utsålt, och det kunde Uefa meddela redan innan turneringen dragit i gång. Just beläggningen är det intressanta för att beskriva om det är en succé eller ej.”

Han betonar också att turneringen, som han har följt från dag ett, har positiva inslag, men skriver också:

”Visst är EM på många sätt lyckat, inte minst fotbollsmässigt, men just den typen av försköningarna är bara tramsiga. Varför kan inte Michel Platini vara ärlig och säga att allt inte fungerat, och bland annat har elementet med fans saknats? För det är väl inte något slags NHL-jippo han vill skapa?”

Ökad trafik på sajter

Och apropå gensvar rapporteras om hur kvällstidningarnas satsningar, inte minst på sina respektive sajter, har fått genomslag.

Förra veckan ökade trafiken på Expressen.se med närmare 30 procent. I klartext, 2 820 905 unika besökare.
Det var främst inslagen om landslagets rumplek och projicering av en bild av Zlatan på Big Ben som ökade trafiken hos Expressen.

Aftonbladet rapporterar också en ökning liksom dn.se, svt.se och sr.se. Däremot tappade tv4.se och svd.se enligt Sveriges annonsörers mätning.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö, AIK och Elfsborg har de senaste åren haft intäkter i 20-miljonersklassen – i Europa League. Nu är det nära igen – för MFF, AIK, IFK Göteborg, Elfsborg och BP.

Alla resurser, inklusive människor och maskiner krävdes för att göra Friends Arena spelbar. När ingen tänkte på att stänga taket hade nöden ingen lag – till och med vd:n Thomas Perslund deltog i grovjobbet och fotades av TV-producenten Henrik von Zweigbergk.

Sverige och Stockholm var högaktuellt för vinter-OS 2022. Vårt förslag var precis det OS som låg rätt i tiden, avslöjar Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande. Men planerna på ett svenskt OS är långt ifrån nedlagda.

Denne Zlatan Ibrahimovic, alltid lika aktuell. Dagens rapport - Zlatan Ibrahimovic kallade lagkamrater som Iniesta eller Xavi för pajaser. Och så sker ett nytt försök att kartlägga hans ekonomi.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.

Malmö FF har kämpat för att få Champions League-kvalmötet med Sparta Prag tv-sänt i en större kanal – men TV-bolagens intresse är lika med noll, uppger MFF:s ordförande Håkan Jeppsson.