Trots allt, EM-succén överdriven

Aldrig har så många vallfärdat till ett fotbolls-EM som i Polen och Ukraina, menar Uefa. Men i själva verket tycks det som om många fans har svikit turneringen. Fotbollskanalens Olof Lundh avfärdar glädjesiffrorna.
En italiensk fotbollssupporter är givetvis nöjd efter avanemanget. Foto: Sergei Chuzavkov , AP Photo/Scanpix

 

”Min känsla att förutom ryssar, tyskar, svenskar och irländare så är det få som vallfärdat annat än från arrangörsländerna”, skriver Olof Lundh.

Mera känsla av jippo

”Trots allt så försökte Uefa sälja biljetter till engelska fans bara några dagar före söndagens kvartsfinal mot Italien och några italienska fans såg jag knappt. Likadant var det med spanska och franska fans i Donetsk, det var ont om dem också, och bilderna och känslan är mer NHL och jippo än fotbollsmatcher i ett stort mästerskap.”

Uefa anslår däremot att med två semifinaler och en final kvar att spela har 1,3 miljoner fans tagit plats på läktarna de senaste veckorna. Och enligt ett uttalande från EM-turneringens informationscenter i Ukraina har man förhoppningar om att siffran kommer att stiga till över 1,4 miljoner efter finalen.

Och så påpekas att 2008 års EM-matcher i Österrike och Schweiz besöktes av 1,14 miljoner fotbollsfans.

"Bara tramsigt"

Men Olof Lundh kommenterar så här:

”Men det var så i Österrike och Schweiz så var beläggningen 100 procent. Det vill säga att EM var utsålt, och det kunde Uefa meddela redan innan turneringen dragit i gång. Just beläggningen är det intressanta för att beskriva om det är en succé eller ej.”

Han betonar också att turneringen, som han har följt från dag ett, har positiva inslag, men skriver också:

”Visst är EM på många sätt lyckat, inte minst fotbollsmässigt, men just den typen av försköningarna är bara tramsiga. Varför kan inte Michel Platini vara ärlig och säga att allt inte fungerat, och bland annat har elementet med fans saknats? För det är väl inte något slags NHL-jippo han vill skapa?”

Ökad trafik på sajter

Och apropå gensvar rapporteras om hur kvällstidningarnas satsningar, inte minst på sina respektive sajter, har fått genomslag.

Förra veckan ökade trafiken på Expressen.se med närmare 30 procent. I klartext, 2 820 905 unika besökare.
Det var främst inslagen om landslagets rumplek och projicering av en bild av Zlatan på Big Ben som ökade trafiken hos Expressen.

Aftonbladet rapporterar också en ökning liksom dn.se, svt.se och sr.se. Däremot tappade tv4.se och svd.se enligt Sveriges annonsörers mätning.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.