Publiksuccé vid ispremiären

I Skellefteå är hockeylaget allas angelägenhet. Inte minst bevisas det vid den årliga ispremiären och spelarpresentationen som blir till en storslagen show. Semestertider och OS spelar ingen roll. 5 200 personer kom till hallen vid årets event.
Under publikdagen i Skellfteå Kraft Arena skriver spelarna autografer och åker skridsko med alla som vill. Foto: Anna Hägglund

 

- Det är fantastiskt och i synnerhet som vi inte gör det så märkvärdigt. Men folk kommer, det är som om ispremiären är lika stor som, ja, säg midsommarafton, berättar ordförande Pär Nordlund glatt.

Alltid lika imponerande

Han flyttade hem från Stockholm för 15 år sedan och vänjer sig aldrig vid tillströmningen utan blir lika imponerad varje gång.

Första så kallade organiserade isträningen skedde inför säsongen 1997/98. Klubben hade då hamnat i ekonomiska svårigheter och var nära konkurs, men genomförde en lyckad rekonstruktion och som en del av omstarten kom initiativet med öppet hus i ishallen.

Skellefteå AIK finns i medvetandet hos alla i kommun. Här bor 71 580 personer och det pratas hockey året om. Så har det varit sedan 1943 när en sektion startades i allmänna idrottsklubben. 1985 blev hockeyn fristående och sedan återkomsten till elitserien har verksamheten stärkts i alla avseenden.

I dag har kansliet 19 anställda, det finns 400 spelare inklusive alla ungdomar och omsättningen under säsongen 2011/2012 i koncernen Skellefteå AIK Hockey, inkluderat Skellefteå AIK Hockey och Rinkside Skellefteå AB, blev 110,7 miljoner (101,5 året innan).

Lika många varje gång

Faktum är att inget annat lag i hockey-Sverige lockar så mycket folk till sin ispremiär och så har det alltid varit.

Traditionen är stark och människor reserverar den här dagen för ett besök i Skellefteå Kraft Arena. Det spelar ingen roll att det ännu är semester för många och att OS pågår med full intensitet.

- Här i Skellefteå spelade Sunnanås fotbollsdamer just den här kvällen. Jag tycker synd om dom, det kom visst ett 200-300 på deras match, inflikar Nordlund.

Öppet hus lockar

Vad är det då som sker i hallen?

- Vi annonserar om att det är öppet hus, hyr in ett band för musiken, har en speaker och så blir det spelarpresentationer och autografskrivning.

Spelarna åker dessutom skridsko med alla som vill, vuxna som yngre.

Inte heller någon ny stjärna

Pär Nordlund påtalar:

- Man ska också ta i beaktande att i år var det inte så spektakulärt på spelarsidan. Jag menar, inga nya stora spelarförvärv som lockade extra.

När de största stjärnorna,  Pierre-Edouard Bellemare och Bud Holloway, säkrades och truppen bedömdes som stark vill ledningen ge yngre spelare chansen. Ungdomsverksamheten är både stor och framgångsrik. Ideligen kommer det fram nya talanger.

Stjärnan överraskad

Bud Holloway  gjorde sin första ispremiär eftersom han i fjol kom till Skellefteå något senare.

- Häftigt att en träning lockar nästan 6000.

I synnerhet som snittet i elitserien ligger på cirka 5 000.

Thomas Ejderhov

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.