Publiksuccé vid ispremiären

I Skellefteå är hockeylaget allas angelägenhet. Inte minst bevisas det vid den årliga ispremiären och spelarpresentationen som blir till en storslagen show. Semestertider och OS spelar ingen roll. 5 200 personer kom till hallen vid årets event.
Under publikdagen i Skellfteå Kraft Arena skriver spelarna autografer och åker skridsko med alla som vill. Foto: Anna Hägglund

 

- Det är fantastiskt och i synnerhet som vi inte gör det så märkvärdigt. Men folk kommer, det är som om ispremiären är lika stor som, ja, säg midsommarafton, berättar ordförande Pär Nordlund glatt.

Alltid lika imponerande

Han flyttade hem från Stockholm för 15 år sedan och vänjer sig aldrig vid tillströmningen utan blir lika imponerad varje gång.

Första så kallade organiserade isträningen skedde inför säsongen 1997/98. Klubben hade då hamnat i ekonomiska svårigheter och var nära konkurs, men genomförde en lyckad rekonstruktion och som en del av omstarten kom initiativet med öppet hus i ishallen.

Skellefteå AIK finns i medvetandet hos alla i kommun. Här bor 71 580 personer och det pratas hockey året om. Så har det varit sedan 1943 när en sektion startades i allmänna idrottsklubben. 1985 blev hockeyn fristående och sedan återkomsten till elitserien har verksamheten stärkts i alla avseenden.

I dag har kansliet 19 anställda, det finns 400 spelare inklusive alla ungdomar och omsättningen under säsongen 2011/2012 i koncernen Skellefteå AIK Hockey, inkluderat Skellefteå AIK Hockey och Rinkside Skellefteå AB, blev 110,7 miljoner (101,5 året innan).

Lika många varje gång

Faktum är att inget annat lag i hockey-Sverige lockar så mycket folk till sin ispremiär och så har det alltid varit.

Traditionen är stark och människor reserverar den här dagen för ett besök i Skellefteå Kraft Arena. Det spelar ingen roll att det ännu är semester för många och att OS pågår med full intensitet.

- Här i Skellefteå spelade Sunnanås fotbollsdamer just den här kvällen. Jag tycker synd om dom, det kom visst ett 200-300 på deras match, inflikar Nordlund.

Öppet hus lockar

Vad är det då som sker i hallen?

- Vi annonserar om att det är öppet hus, hyr in ett band för musiken, har en speaker och så blir det spelarpresentationer och autografskrivning.

Spelarna åker dessutom skridsko med alla som vill, vuxna som yngre.

Inte heller någon ny stjärna

Pär Nordlund påtalar:

- Man ska också ta i beaktande att i år var det inte så spektakulärt på spelarsidan. Jag menar, inga nya stora spelarförvärv som lockade extra.

När de största stjärnorna,  Pierre-Edouard Bellemare och Bud Holloway, säkrades och truppen bedömdes som stark vill ledningen ge yngre spelare chansen. Ungdomsverksamheten är både stor och framgångsrik. Ideligen kommer det fram nya talanger.

Stjärnan överraskad

Bud Holloway  gjorde sin första ispremiär eftersom han i fjol kom till Skellefteå något senare.

- Häftigt att en träning lockar nästan 6000.

I synnerhet som snittet i elitserien ligger på cirka 5 000.

Thomas Ejderhov

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö, AIK och Elfsborg har de senaste åren haft intäkter i 20-miljonersklassen – i Europa League. Nu är det nära igen – för MFF, AIK, IFK Göteborg, Elfsborg och BP.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

Han kan inte låta bli. Det går bara inte. Han måste vara med i hetluften, känna anspänningen, vinden och farten. Torbjörn Törnqvist tar 6-700 miljoner från sitt kapital och satsar igen med en nybyggd våghalsig katamaran.

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.