Guide inför Hockeyallsvenskan

HockeyAllsvenskans 14 lag spelar i två olika divisioner – ur ekonomisk synvinkel.

 Bakom ligans jättar, som AIK, Modo och Leksand, med en beräknad omsättning upp mot 80 miljoner kronor hittar vi lag som Västervik, Vita Hästen och Tingsryd som ska klara säsongen 2018-2019 på cirka 15 miljoner kronor.

Fjällräven Center i Örnsköldsvik - här vill ångermanlänningarna inte se annat än SHL-matcher. Men i år blir det hockeyallsvenskan igen. Modos enda mål är att ta sig upp igen.

-Ja det är en korrekt bild, du kan säga att det ekonomiska spannet hos oss är identiskt med det hos SHL-lagen, skillnaden är beloppens storlek. Årsomsättningen i  de 14 SHL-lagen pendlar mellan 120-180 miljoner, säger Stephan Guiance, vd. för HockeyAllsvenskan, (HA), första nedsläpp på fredagskvällen, den  21 september.

Vd handplockades

Hans uppgift är att driva HockeyAllsvenskan så affärsmässigt som möjligt. Han rekryterades under 2015 från en chefspost på Teracom AB, som på regeringens uppdrag är operatör av det svenska marknätet för radio och TV.  I kravprofilen betonades ”förmåga, kunskap, och inställning för att skapa en innovativ affärsutveckling med strategisk idéhöjd”. 

Stefan Guiance slåss mot jätten ”Glufs, Glufs”, det vill säga SHL-organisationen och dess två miljarder i årlig omsättning, och med ett guldkantat TV-avtal som enligt kritiker hotar att ytterligare splittra svensk ishockey. Från andra sidan kräver Hockeyettan och dess ordförande, Ronnie Glysing, att HockeyAllsvenskan går i graven och ersätts av fyra tio-lagsgrupper från norr till söder.

-Hockeyettan får komma igen med en affärsmässig kalkyl, då lovar jag att titta på en sådan indelning. Nej, det är HockeyAllsvenskan vi ska utveckla, och jag vill hävda att deltagande lag i huvudsak mår bra. Vår produkt utvecklas år från år, publikutvecklingen är positiv, i snitt 2 700 åskådare säsongen 2017-2018.

620 miljoner i omsättning

-Till den årliga upptaktsträffade kom över 70 journalister och vi kommer att producera över 400 matcher för sändande kanal, C-more gruppen, under säsongen. Den totala omsättningen, ligan och klubbarna, landar på cirka 620 miljoner kronor,  meddelar Stephan Guiance.

Gällande TV-avtal ger varje HockeyAllsvensk klubb 2,3 miljoner kronor per säsong, att jämföras med SHL-klubbarnas årliga ersättning på 45-50 miljoner beroende på om vissa kriterier uppfylls. Fördelningen sticker förstås i ögonen. Under förra säsongen krävde sex HockeyAllsvenska klubbar, med AIK och Leksand i spetsen, en förändring. En begäran som direkt avslogs.

Nu tycks alla stridsyxor nedgrävda, i varje fall enligt Stephan Guiance.

Framtida potential

-I stället för att ropa efter andra fördelningsprinciper, borde vi förstå hur marknaden fungerar och till och med gratulera SHL till ett bra avtal. Min uppgift till kommande avtalsförhandlingar är att visa för motparten hur HockeyAllsvenskan har utvecklatsg, det publika intresset och den framtida potentialen, betonar Stephan Guiance

-Ni i media vill gärna måla upp en bild om hur okunning och svag HockeyAllsvenskans ledning är. Det är naivt och visar på noll kunskap om hur kommersiella lösningar tecknas. När Teilas avtal om köpet av TV 4 gruppen är på plats kommer marknaden att ritas om, säger Stephan Guiance .

-Nya aktörer innebär nya möjligheter, om produkten är tillräckligt stark, betonar HockeyAllsvenkans vd.

I HA:s andra division, fjärran från AIK:s och Leksands stjärnglans, befinner sig Västerviks IK, tredje säsongen i HA. Våren 2018 räddades fortsatt spel i näst högsta ligan via kvalspel. Förra säsongens bokslut visade ett minus på 700 00 kronor, men med ett eget kapital på, 1,8 miljoner klarade föreningen licensnämndens krav.

Tvingades permittera

Inför säsongen 2018-2019 använder säsongnye ordföranden Per Embretsen den välbekanta osthyveln. Tre tjänster på kansliet, en heltid och två deltid att jämföras med AIK:s sju kanslianställda. I spelartruppen gäller åtta månaders kontrakt, den vanliga kontraktstiden för lag i HA:s  ”andra division”. 

-Det är verkligheten för oss, vi har budgeterat för en omsättning kring 15 miljoner. Avgörande blir hur vi lyckas på isen och att publiken sluter upp bakom oss. Förra säsongens hemmasnitt, 1300 i snitt per match, är vi inte nöjda med. Vi vill upp till 1700-1800 åskådare, säger Per Embretsen.

Debutsäsongen, 2016-2017, hade Västervik ”häng” på en plats i slutkvalet till SHL, en säsong som också lämnade över en miljon plus i kassan. Nu är osäkerheten stor hos Embretsen. Ute hos klubbarna är TV-avtalet den stora ”snackisen”.

-Det är som det är, vi får leva med det, och visst är vi några lag som har mindre förutsättningar. Men det ska avgöras på isen, glöm inte det, hälsar Embretsen.

Fyra med vissa besvär

Fyra föreningar i HA redovisar ett eget kapital som understiger kapitalkravet 1,5 miljoner kronor. Dessa fyra, AIK, Karlskrona HK, VIK Västerås HK och IK Pantern har beviljats dispens för kommande säsong.  Enligt regelverket kan denna typ av dispens endast erhållas en gång under en fem års period. Till säsongen 2019-2020 ökar kapitalkravet till 2 miljoner kronor.

AIK Ishockeys ordförande Håkan Svensson, tillika styrelseordförande för HA, vill inte uppge sin förenings budgeterade omsättning för säsongen 2018-2019. I AIK:s satsning ingår tidigare SHL-målvakten Johannes Jönsson.

 I januari-mars 2018 erbjöds anhängare att köpa aktier i AIK Ishockey AB. Målsättningen var då att få in 6-16 miljoner kronor, en nyemission som ska skriva ut SHL-biljetten våren 2019,  om kapitalkravet uppfylls.  

Kjell Nilsson

-

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..