Rekordmånga ser innebandy på tv

Under det senaste året har 99 884 svenskar sett innebandy på tv – en ökning med 16 procent jämfört med föregående år. Det visar nya siffror från Upplevelseinstitutets årliga mätningar.

Karlstads Frida Svahn, Linnea Juhlin och Luize Bilinska jublar efter mål under lördagens innebandymatch i Svenska superligan, damer, mellan Karlstad IBF och Endre If i Sundsta Sporthall. Foto: Tommy Pedersen / TT

– Innebandyn fortsätter att växa i popularitet och det är oerhört roligt att allt fler väljer att se våra fartfyllda matcher även på tv. Den stora ökningen beror bland annat på kontinuerliga sändningar på tv och vårt goda samarbete med produktionsbolaget Sportsground, säger Sebastian Nurmi, kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet.

Det handlar om antalet tittare totalt på innebandysändningar under säsongen 2017/18 och inget annat. 

De senaste åren har Svenska Innebandyförbundet genomfört flera satsningar för att säkerställa brett genomslag för innebandyn i tv. Det senaste exemplet är avtalet med Discovery som omfattar sändningar av både damernas och herrarnas SSL- och VM-matcher fram till 2020.

 

– Avtalet med Discovery innebär att vi har goda förutsättningar för att få ännu fler tittare kommande säsonger. Att vi nu satsar på produktioner från alla matcher i damernas SSL innebär också att vi kan nå fler, säger Sebastian Nurmi

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Ännu ett alpint VM i Åre har passerat. Det tredje i ordningen. Aktiva, besökare och volontärer har levt och andats VM i veckor.  Bortom alla åk  och medaljer har något annat ägt rum – en orts marknadsföring i syfte att växa.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.