Rekordmånga ser innebandy på tv

Under det senaste året har 99 884 svenskar sett innebandy på tv – en ökning med 16 procent jämfört med föregående år. Det visar nya siffror från Upplevelseinstitutets årliga mätningar.

Karlstads Frida Svahn, Linnea Juhlin och Luize Bilinska jublar efter mål under lördagens innebandymatch i Svenska superligan, damer, mellan Karlstad IBF och Endre If i Sundsta Sporthall. Foto: Tommy Pedersen / TT

– Innebandyn fortsätter att växa i popularitet och det är oerhört roligt att allt fler väljer att se våra fartfyllda matcher även på tv. Den stora ökningen beror bland annat på kontinuerliga sändningar på tv och vårt goda samarbete med produktionsbolaget Sportsground, säger Sebastian Nurmi, kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet.

Det handlar om antalet tittare totalt på innebandysändningar under säsongen 2017/18 och inget annat. 

De senaste åren har Svenska Innebandyförbundet genomfört flera satsningar för att säkerställa brett genomslag för innebandyn i tv. Det senaste exemplet är avtalet med Discovery som omfattar sändningar av både damernas och herrarnas SSL- och VM-matcher fram till 2020.

 

– Avtalet med Discovery innebär att vi har goda förutsättningar för att få ännu fler tittare kommande säsonger. Att vi nu satsar på produktioner från alla matcher i damernas SSL innebär också att vi kan nå fler, säger Sebastian Nurmi

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.