Pressreleaser

ApQ EL skriver avtal
med AIK Ishockey

Service- och installationsföretaget ApQ EL, med kompetens inom bland annat kraft, el och säkerhet, skriver ett treårigt samarbetsavtal med AIK Ishockey.

- AIK:s nätverk skapar många intressanta affärsmöjligheter för oss, säger ApQ EL:s VD Andreas Qvarfort om det nya samarbetet.

Skåneföretaget ApQ EL expanderar och etablerar sig i Stockholmsregionen med huvudkontor i Solna. En naturlig del av satsningen blir samarbetet med AIK Ishockey.

- AIK:s nätverk skapar många intressanta affärsmöjlig¬heter för oss. En annan fördel kontra många andra klubbar är det nationella intresset för AIK. Det kommer att ge ApQ EL värdefull exponering på tolv elitseriearenor runtom i landet, förklarar Ulf Fontér som är ny chef i Stockholms¬regionen.

www.aikhockey.se

+

Fulltecknat i det
31:a Midnattsloppet

Löparintresset håller i sig och även för Midnattsloppet i Göteborg är intresset stort. Just nu 5 657 anmälda (mot 3 381 anmälda samma tid 2011), samt Midnattsloppet Helsingfors där det just nu är 1 824 anmälda mot 765 anmälda samma tid i fjol.

Midnattsloppet i Göteborg har ett tak på 14 000 deltagare och Helsingfors på 8 000 deltagare. Bägge blev också fulltecknade i fjol. Totalt räknar vi med att ca 57 000 personer kommer vara anmälda till de olika Midnattsloppen i år.

-  Det känns jättekul att intresset håller i sig och att fler och fler vill vara med, det visar att vi gör en hel  del rätt. Vi är ett lopp för vanliga motionärer snarare än eliten och vårt fokus på att skapa upplevelser utmed banan, som bidrar till att göra loppet festligt och glädjefyllt för såväl deltagare och publik, är populärt och uppskattat. Vi ser fram emot en härlig löparkväll på Södermalm den 18 augusti, säger Göran Qvarfordt, VD för Midnattsloppet Nordic.

Midnattsloppet har lanserat ny träningssite på http://spring.midnattsloppet.com 

www.midnattsloppet.com

+

KAK ny
partner till TTA

Kungliga Automobil Klubben, KAK, är ny samarbetspartner till TTA – Elitserien i Racing inför säsongen 2012.

- Vi har valt att samarbeta med TTA – Elitserien i Racing för att främja svensk racing och dess unga talanger. Det TTA har skapat är helrätt för vårt motorsportsverige, säger Thomas Hedberg, vice ordförande för KAK.
Kontraktet mellan KAK och TTA – Elitserien i Racing sträcker sig över tre år där KAK kommer vara en aktiv del i mästerskapet med fokus på främjandet av unga racingtalanger.

- TTA har en bra satsning med TTA Junior Program och vi är glada över att kunna vara en del av det programmet, säger Hedberg.

KAK är en Sveriges äldsta motorklubbar och har haft ett djupt engagemang i svensk motorsport sedan starten 1903.  

www. ttagroup.se

+

Från Intersport:

Intersport lanserar
kollektion med Patrik Sjöberg

I sommar är det 25 årsedan Patrik Sjöberg satte världsrekord på 242 cm på Stockholms Stadion och han innehar fortfarande det europeiska rekordet. Det firar Intersport med en kollektion av tränings- och vardagskläder framtagen tillsammans med Patrik Sjöberg och tillförmån för Bris.

- 242 är plagg för innan, under och efter träning. Dessutom säljs de för ett gott ändamål, säger Patrik Sjöberg.

Intersport valde för drygt ett årsedan att fokusera sina välgörenhetsinsatser på organisationen Bris och hjälpa dem att nå sitt mål att ha öppet dygnet runt, året runt för barn som vill tala med en vuxen.

- Sport har många roliga och fantastiska sidor så som gemenskap, glädje och hälsa. Med 242 och våra andra samarbeten med BRIS vill vi visa att vi även är engagerade i de negativa sidorna kring idrott och gör något konkret för att hjälpa barn och unga, berättar Claudia Nilsson, PR- och informationsansvarig Intersport.

www.intersport.se

+

Från AIK Fotboll:

AIK FF tecknar
avtal med Åbro

Ett fyra-årsavtal med AIK Fotbollsförening, tillsammans med det befintliga avtalet med AIK Fotboll AB, innebär att Åbro blir huvudsponsor till AIK Fotbolls alla delar.

- Vi har haft ett långvarigt och framgångsrikt samarbete med Åbro främst på herrsidan och det är därför mycket glädjande att vi nu kan ta ett helhetsgrepp om hela AIK Fotbolls verksamhet, säger AIK FF:s ordförande Johan Segui.

- Det känns naturligt och är glädjande för oss att kunna stötta hela AIK-familjen, säger Åbros VD Henrik Dunge.

Samarbetet mellan AIK och Åbro ska bidra till att utveckla den påbörjade satsningen på egenproducerade spelare och att etablera damlaget i landets högsta serie. Åbro blir dessutom en huvudsamarbetspartner till AIK:s ungdomscuper och camper.

www.aikfotboll.se 

+

Från Falsterbo Horse Show:

Mountain Horse
ökar engagemanget

Det internationella ridsportkonfektionsvarumärket Mountain Horse har sedan 2007 stöttat barn- och ungdomssatsningar inom ridsporten i Sverige. Nu utökas engagemanget ytterligare i och med att man går in som sponsor till ponny- och ungdomsfinalerna under Falsterbo Horse Shows Internationella 5-stjärniga tävlingar 7-15 juli.

Falsterbo Horse Show är förknippat med toppsport inom hoppning och dressyr för stora hästar, men ponnyerna har också sin givna plats på den pampiga utomhusarenan.

Mountain Horse var pionjärer som sponsorer inom ponnysporten i och med starten av stilhoppningscupen Mountain Horse Ponny Cup 2007. Falsterbo Horse Show är Sveriges största utomhustävling inom ridsporten. Tävlingen pågår under en dryg vecka och erbjuder hoppning och dressyr på toppnivå.

www.falsterbohorseshow.se 

+

Från Svenska Basketbollförbundet:

Sommartour
med Wilson

Wilson som sedan tidigare är officiell boll i Basketligan herr och Easy Basket Challenge blir också officiell boll i sommartouren för 3x3-basket som har officiell SM-status. Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Amer Sports Sverige har skrivit ett 3-årigt samarbetsavtal.

3x3-basket är en ny variant av streetbasket som lanseras globalt under 2012. Officiell lansering av sommartouren sker på Sergels torg i Stockholm 7-8 juni i samverkan med Arena Sthlm 2012. 

- Vi tror helhjärtat på denna satsning och ser detta som en naturlig utväxling på vårt befintliga samarbete med SBBF, säger Johan Andersson, Sales Manager på Amer Sports.

- Wilson är en aktiv och engagerad partner och kommer vara en viktig part i lanseringen av 3x3 i Sverige, säger David Hussein, marknadsansvarig på SBBF.

www.iof1.idrottonline.se/SvenskaBasketbollforbundet/.se 

+

Från Svenska Fotbollförbundet:

Kickup blir ny
partner till SvFF

Winnington och Svenska Fotbollförbundet har tecknat samarbetsavtal. Varumärket Kickup och produkterna functional pods kommer vara partner under de tre kommande åren. 

- Vi vill som partner till SvFF stärka fotbollens roll i samhället och skapa ett hälsosammare och starkare Sverige. Kickup tillför vitaminer och mineraler, och för de fotbollspelare som snusar, vill vi visa på ett bättre alternativ utan tobak och nikotin, säger Jan Kaspersson, marknadsansvarig på Kickup.

Kickup vill med sina produkter ge ett bättre alternativ - utan tobak och nikotin för att lättare ta sig ur ett eventuellt nikotinberoende. Istället ska kroppen laddas rätt med noga sammansatta vitaminer och mineraler som ger en snabb kick och effekt som varar länge.

www.svenskfotboll.se 

+

Från SOK:

Arla värnar om
OS och hälsa

Arla lanserar mjölkförpackningar med idrottstema i samarbetet med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) för att lyfta mjölken som en naturlig del i ett aktivt liv och en hälsosam livsstil.

- Kopplingen som naturens egen sportdryck är något vi tydligt vill lyfta fram under OS-året 2012, säger Niklas Larsson, varumärkesansvarig för mjölk på Arla Foods.

Drömprojektet syftar till att väcka den olympiska drömmen hos barn och ungdomar. Ett exempel är Olympic Days som runt om i Sverige.

Arla ska även lansera en träningssida under arla.se där det kommer att finnas råd och tips om träning och kost från flera elitidrottare m.m.

www.arla.se 

+

Från Lidingöloppet:

Därför blir SEAT
en partner

SEAT och Lidingöloppet inleder ett samarbete med start 2012.

- Vi har aktivt sökt en partner som är både offensiv på marknaden, men också har tradition av att bedriva ett aktivt hälsoarbete och miljöprogram , säger Tomas Hoszek generalsekreterare för Lidingöloppet.

SEAT, som är ett bilmärke inom Volkswagen Group, kommer att satsa inom området löpning.

- Vi ser ett ökat intresse kring motion och hälsa och detta samarbete ger oss även en möjlighet att på ett positivt sätt aktivera våra medarbetare. Vi ser även en möjlighet genom Lidingöloppet on Tour kommer ut i stora delar av landet där vi har återförsäljare och därmed kan koppla ihop samarbetet lokalt, säger Madeleine Kjessler, Marknadschef SEAT Sverige. 

www.lidingoloppet.se

+

Från Ötillö:

Malin Ewerlöf Krepp
kommer till start 

Malin Ewerlöf Krepp ska tävla i världens kanske tuffaste endagstävling, ÖTILLÖ, i Stockholms skärgård 3 september. I årets ÖTILLÖ blir det också en ”näringslivskamp” mellan Peter Rejler, koncernchef för teknikkonsulten Rejlers, samt Patrik Attemark, VD för AAA Soliditet AB, som är Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation.  

Starten går i gryningen utanför Seglarhotellet i Sandhamn och drygt nio timmar senare springer segrarna i mål utanför Värdshuset på Utö. Drygt 54 km löpning och 11 km simning motsvarade två Lidingölopp och närmare fyra Vansbrosimningar. Men det är tuffare än så. Löpningen sker ofta i obanad terräng och på hala klippor.   ÖTILLÖ har plats för 100 tvåmannalag men är sedan länge fullbokad och det finns en väntelista med över 50 par som fortfarande hoppas på att få vara med. 

www.otillo.se

+

Från tennisförbundet:

Min tennis, Sveriges
största tennisnät

Svenska Tennisförbundet lanserar nu Min tennis, en kommunikativ och kommersiell plattform som ska leda svensk tennis in i framtiden.  

Navet i satsningen är mintennis.se. En digital samlingsplats där alla tennisintresserade, oavsett nivå eller medlemskap, skapa sin profil, hitta gamla och nya tennisvänner, utmana andra spelare, ta del av tips och tricks, söka klubbar/banor, och mycket mer som hjälper individen att utveckla sitt spel. Det är också en marknadsplats och kommunikationskanal för klubbar, banor och evenemang med sökfunktion och möjlighet till profilering och erbjudanden. 

Min tennis är utvecklat i samarbete med kommunikationsbyrån S&B. Uppdraget har inkluderat såväl strategi, grafisk form och utveckling av digital sajt samt marknadsaktiviteter. Även en ny kommersiell struktur har utvecklats tillsammans med rättighetsbyrån Rightsmart.    

www.mintennis.se

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Emir Osmanbegovic befann sig i Rio de Janeiro för att planera TV4:s VM-sändningar. Då kom det ett sms, det var början till att Sverige fick ny en stark kanal inom TV-sport. En aktör som dessutom har värvat starkt.