Nyheter från hela idrottsvärlden

Från hela världen, de mest skiftande idrotterna, nya som gamla evenemang, affärer och uppgörelser - nog snurrar verksamheten om inte oförändrat mycket så åtminstone tillräckligt. Ta del av nyheter från jordens alla hörn.

(Rodd/TV) 29 mars körs den 155:e upplagan av en av Storbritanniens verkliga idrottsklassiker, universitetsrodden mellan Oxford och Cambridge. Det är också sista gången som ITV sänder denna tävling, nästa år tar BBC över igen. ITV ville inte bjuda utan hänvisade till för dyra produktionskostnader.

79 gånger har Cambridge vunnit och Oxford 74. Då har ni raskt också räknat ut att det fattas ett lopp. Jodå, det blev dött lopp över de 6,78 kilometerna 1877. Oxford är dock det starkaste åttamannalaget den senaste tiden med tre segrar de fyra senaste åren.

BBC tar nu över sändningarna (även webb och radio) från Themsen i London i fem år utan att betala för rättigheterna, men däremot garanterar man att betala alla produktionskostnader för evenemanget som har 9 miljoner tv-tittare, siffror fullt i klass med Wimbledon i tennis och FA-cupen i fotboll. Dessutom sändes fjolårets upplaga i 113 länder. BBC lägger nu rodden till sitt utbud av andra brittiska klassiker som just Wimbledon, Grand National och London Marathon.

Läs mer om klassikern på www.theboatrace.org

 

 

(Golf/sponsring) PGA Tour-tävlingen i North Carolina kommer inte att heta Wachovia Championship längre. Detta sedan Wachovia köpts upp av Wells Fargo som inte vill skylta med satsade marknadsföringspengar bland amerikanska finansbolag. Wachovia fick nyligen 25 miljarder dollar i stöd från den amerikanska regeringen. Sponsoravtalet med golfturneringen som nu döps om till Quail Hollow Championship efter golfbanan där den spelas, gäller dock till 2014. (Sportbusiness International)

 

(Golf/Sponsring) Fujitsu-Siemens blir officiell it-sponsor till damernas europatour i golf, LET. Kontraktet är på två år och värderas till nära en miljon dollar. Företaget kommer att leverara datorer och utrustning till huvudkontoret i Buckinghamshire i England samt till samtliga tävlingar på touren. (SportsPro)

 

(Motor/sponsring) Toyota var nära att dra sig ur årets Formel 1-säsong, men satsningen räddades av ett förlängt sponsorkontrakt med Panasonic (t o m säsongen 2012). Budgeten för säsongen kapades vid tre tillfällen och när Honda drog sig ur, diskuterades också om Toyota skulle göra detsamma, enligt stallets chef Tadashi Yamashina. Detta innan Panasonic sade ja. Det japanska bilföretaget spenderade 300 miljoner dollar i Formel 1 i fjol. (Reuters)

 

(Motor/sponsring) Världens största bryggeri, amerikanska Anheuser-Busch lämnar det amerikanska dragracingmästerskapet efter säsongen slut. Samtidigt betyder det vägs ände för företagets varumärke Budweisers 30-åriga satsning i Kenny Bernsteins team, vilket är det längsta sponsringsavtalet inom amerikansk motorsport. (Sportbusiness International)

 

(Motor/sponsring) Tobaksbolagens sponsring inom sportvärlden minskar ständigt. Men ett avtal har nyligen förlängts. Det är Suzuki och Imeprial Tobacco Group som fortsätter sitt samarbete ytterligare ett år. Det gäller varumärket Rizla (tobakspapper) som är titelsponsor för Suzukis MotoGP team. Kontraktet beräknas vara värt 7 miljoner dollar. MotoGP-säsongen startar den 12 april. (SportsPro)

 

(Motor/sponsring) Gautengprovinsen i Sydafrika fortsätter att synas i Formel 1-sammanhang. Nu kliver industri- och affärsregionen in i ett samarbete med BMW Williams. Gauteng kommer att synas med sin logo, Go-GP.org på Robert Kubica och Nick Heidfelds bilar samt på stallets kläder. BMW har en fabrik i Gauteng, vilket ju möjligtvis kan ha något att göra med avtalet. (SportsPro)

 

(Fotboll/sponsring) Volkswagen förlänger sitt samarbete med MLS, den amerikanska fotbollsligan, med ytterligare fyra år. Avtalet, där Volkswagen blir officiell bil för ligan, beräknas vara värt 2,5 miljoner dollar årligen. Avtalet ger tyska biltillverkaren synlighet på arenor, i tv-reklam och möjlighet till aktiviteter med de bästa spelarna. (SportsPro)

 

(Rugby/sponsring) Arrangörerna av VM i rugby 2011 i Nya Zeeland kan kosta på sig en bira för att fira. Heineken kliver återigen in som officiell ölleverantör och gör sällskap med sponsorer som flygbolaget Emirates och Mastercard. Kontraktet är på två år och värt hela 20 miljoner dollar. VM i rugby är ett av världens största sportevenemang. 2007 sågs VM av 4,2 miljarder tv-tittare. (SportsPro)

 

(Fotboll/sponsring) Sportklädesföretaget Umbro förlänger sitt sponsoravtal med det irländska fotbollsförbundet i ytterligare tio år. Umbro, som varit sponsor sedan 1994 blir officiell klädessponsor till alla irländska landslag och dessutom sponsor för olika ungdomsturneringar. Avtalet är värt motsvarande 250 miljoner kronor samt ytterligare 80 miljoner kronor i bonus vid exceptionellt bra prestationer. Umbra ska också ha ansvar för all försäljning via förbundets hemsida och officiella shopar. (SportsPro)

 

(Friidrott/TV) Det internationella friidrottsförbundet vill se tv-vänligare mästerskap i framtiden. Därför blir det från och med VM inomhus 2010 i Doha flera förändringar i schemat. Finalpassen ska bli kortare, maximalt tretimmarspass på kvällstid. Detta för att locka tillbaka den yngre publiken. Kvalpassen kommer uteslutande att ske på förmiddagstid. Förslaget har mötts positivt av de stora tv-bolagen. (Sportbusiness International)

 

(OS/Affärer) Den amerikanska senaten har godkänt en fond på 250 miljoner dollar att användas om Chicago vinner kampen om att få arrangera de olympiska sommarspelen 2016, men förlorar pengar på evenemanget. Förslaget godkändes med röstsiffrorna 100 mot 14. Senatens garanti ses som ett viktigt utspel inför Internationella Olympiska Kommitténs inspektionsresa till Chicago i början av april. (Chicago Tribune)

 

(Event/Affärer) Singapore har arrangerat flera stora mästerskap och idrottsevenemang de senaste åren. Nu har staden också tagit beslut på att fortsätta den inslagna vägen med att via sportens värld marknadsföra sig. ”Sporting Singapore: Transforming the game” heter Singapores nya kampanj. I år arrangeras bland annat junior-VM i ishockey och i fjol sågs det första kvällsracet i Formel 1 och för första gången Volvo Ocean Race att angöra en asiatisk hamn. (Sportbusiness International)

 

(Affärer) Treble Sports är namnet på ett nytt företag som ska etableras i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Företaget ska specialisera sig på evenemang inom sport, underhållning och kultur i mellanöstern. Treble Sports är resultatet av ett samarbete mellan Treble Group International och Bloom Sports. En av de kändare personerna inom det nya företaget är Keith Harris, känd från flera köp och försäljningar av engelska Premier League-klubbar, inte minst när Roman Abramovitch köpte Chelsea 2003. (Sportbusiness International)

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

Han kan inte låta bli. Det går bara inte. Han måste vara med i hetluften, känna anspänningen, vinden och farten. Torbjörn Törnqvist tar 6-700 miljoner från sitt kapital och satsar igen med en nybyggd våghalsig katamaran.

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.