Obama vill se dottern i fotboll-VM

Ständigt och jämnt pågår affärerna inom fotbollen. IA har nyheterna. Som att president Barack Obama vill att USA ska få arrangera VM 2018 eller 2022, att Hertha Berlin går som tåget via ett sponsoravtal med Deutsche Bahn, som att du kan se VM i Sydafrika 2010 direkt i mobiltelefonen.

(Fotboll/Event) President Barack Obama ligger i. Nyligen flirtade han via video med IOK:s delegater i utvärderingskommittén som granskar om Obamas hemstad Chicago kan bli aktuell för OS 2016. Nu har USA:s president skrivit till Fifa:s president Sepp Blatter för att stödja USA:s försök att få VM 2018 eller 2022. Brevet levererades med bud och innehöll en beskrvning om Obamas ungdomsår med fotboll i Djakarta och sin stolthet som far när hans dotter spelar fotboll i Chicago. Och hon får ju gärna vara med i VM...(New York Times)

(Fotboll/Sponsring) Tyska bundesligaklubben Hertha Berlin går som tåget. Nu också med Deutsche Bahn, det tyska järnvägsbolaget, som tröjsponsor. I avtalet, värt knappt 4 miljoner dollar på två år, finns att Deutsche Bahn har ett eget lok målat som Herthas tröja. Loket ska dra tågvagnar genom Tyskland är det tänkt. (SportsPro)

(Fotboll/TV) Under VM i fotboll i Sydafrika 2010 blir det för första gången möjligt att att prenumerera på livesändningar i mobiltelefonen. Det berättade Niclas Ericson, chef för Fifa:s tv-rättigheter, vid en presskonferens. Han räknar med att antalet tv-tittare dock ska ligga på samma nivå som vid VM 2006, då det totala antalet tittare var 26,3 miljarder. TV-tittandet kommer att öka i Afrika, men det är svårt att veta med hur mycket då ett antal länder saknar mätningsmöjligheter. Ericson såg chansen till fler tv-tittare om länder som Kina, Indien och Indonesien kvalificerar sig för VM-spel. (Sportbusiness)

(Fotboll/Affärer) Nu satsar Fifa på modebranschen. Fotbollens högsta organ lanserar fem olika klädkollektioner, från Preppy 1904 (året då Fifa bildades) till Code to upmarket Trophy. Designers och distributörer på fem stora marknader är klara genom Global Brands Group och fler är på väg. Kollektionerna finns både för män och kvinnor och försäljningen beräknas börja i augusti. Vad tror ni om Sepp Blatter? Är han en preppykille eller edge? (Sportbusiness)

(Fotboll/Affärer) Den statliga ryska banken VTB har tagit kontroll över klassiska Dynamo Moskva, där klubbens skuld på 290 miljoner dollar enkelt uttryckt förvandlas till aktier i banken. Det betyder att VTB äger 74 procent av klubben och att banken investerar 50 miljoner dollar i ett ”sponsoravtal”. Pengar behövs för renoveringen av Petrovski Park som efter upputsningen ska döpas om till Jasjin-VTB Arena för att hedra målvaktslegenden Lev Jasjin. Den ende målvakten som utsetts till Europas bäste spelare. Han spelade hela sin karriär just för Dynamo Moskva. (Sportbusiness)

(Fotboll/Sponsring) Pepsi har förlängt sitt långtidskontrakt med den amerikanska fotbollsligan, MLS med ytterligare tre år. Avtalet beräknas vara värt 4 miljoner dollar årligen. Pepsi blir officiell läsk för MLS, US Soccer och SuperLiga. Pepsis varumärken Gatorade och Aquafina blir officiell sportdryck respektive bordsvatten. Pepsi har varit sponsor till fotbollsligan sedan starten 1996. (SportsPro)

(Fotboll/TV) Den europeiska fotbollsunionen Uefa har skrivit avtal med kroatiska tv-bolagen Nova och HRT om sändningar från Champions League från nu och fram till säsongen 2011/12. Nova tar matcher på tisdagar och HMT onsdagar. Kontraktet värderas till 14 miljoner dollar årligen, 42 miljoner dollar totalt. Fotboll är ju en stor sport i Kroatien. Minns framgångarna i VM 1998 då landet slutade trea. Många spelare finns i utländska klubbar och just nu faktiskt bara en kroat kvar i CL, Arsenals Eduardo. (SportsPro)

 

 

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.