Obama vill se dottern i fotboll-VM

Ständigt och jämnt pågår affärerna inom fotbollen. IA har nyheterna. Som att president Barack Obama vill att USA ska få arrangera VM 2018 eller 2022, att Hertha Berlin går som tåget via ett sponsoravtal med Deutsche Bahn, som att du kan se VM i Sydafrika 2010 direkt i mobiltelefonen.

(Fotboll/Event) President Barack Obama ligger i. Nyligen flirtade han via video med IOK:s delegater i utvärderingskommittén som granskar om Obamas hemstad Chicago kan bli aktuell för OS 2016. Nu har USA:s president skrivit till Fifa:s president Sepp Blatter för att stödja USA:s försök att få VM 2018 eller 2022. Brevet levererades med bud och innehöll en beskrvning om Obamas ungdomsår med fotboll i Djakarta och sin stolthet som far när hans dotter spelar fotboll i Chicago. Och hon får ju gärna vara med i VM...(New York Times)

(Fotboll/Sponsring) Tyska bundesligaklubben Hertha Berlin går som tåget. Nu också med Deutsche Bahn, det tyska järnvägsbolaget, som tröjsponsor. I avtalet, värt knappt 4 miljoner dollar på två år, finns att Deutsche Bahn har ett eget lok målat som Herthas tröja. Loket ska dra tågvagnar genom Tyskland är det tänkt. (SportsPro)

(Fotboll/TV) Under VM i fotboll i Sydafrika 2010 blir det för första gången möjligt att att prenumerera på livesändningar i mobiltelefonen. Det berättade Niclas Ericson, chef för Fifa:s tv-rättigheter, vid en presskonferens. Han räknar med att antalet tv-tittare dock ska ligga på samma nivå som vid VM 2006, då det totala antalet tittare var 26,3 miljarder. TV-tittandet kommer att öka i Afrika, men det är svårt att veta med hur mycket då ett antal länder saknar mätningsmöjligheter. Ericson såg chansen till fler tv-tittare om länder som Kina, Indien och Indonesien kvalificerar sig för VM-spel. (Sportbusiness)

(Fotboll/Affärer) Nu satsar Fifa på modebranschen. Fotbollens högsta organ lanserar fem olika klädkollektioner, från Preppy 1904 (året då Fifa bildades) till Code to upmarket Trophy. Designers och distributörer på fem stora marknader är klara genom Global Brands Group och fler är på väg. Kollektionerna finns både för män och kvinnor och försäljningen beräknas börja i augusti. Vad tror ni om Sepp Blatter? Är han en preppykille eller edge? (Sportbusiness)

(Fotboll/Affärer) Den statliga ryska banken VTB har tagit kontroll över klassiska Dynamo Moskva, där klubbens skuld på 290 miljoner dollar enkelt uttryckt förvandlas till aktier i banken. Det betyder att VTB äger 74 procent av klubben och att banken investerar 50 miljoner dollar i ett ”sponsoravtal”. Pengar behövs för renoveringen av Petrovski Park som efter upputsningen ska döpas om till Jasjin-VTB Arena för att hedra målvaktslegenden Lev Jasjin. Den ende målvakten som utsetts till Europas bäste spelare. Han spelade hela sin karriär just för Dynamo Moskva. (Sportbusiness)

(Fotboll/Sponsring) Pepsi har förlängt sitt långtidskontrakt med den amerikanska fotbollsligan, MLS med ytterligare tre år. Avtalet beräknas vara värt 4 miljoner dollar årligen. Pepsi blir officiell läsk för MLS, US Soccer och SuperLiga. Pepsis varumärken Gatorade och Aquafina blir officiell sportdryck respektive bordsvatten. Pepsi har varit sponsor till fotbollsligan sedan starten 1996. (SportsPro)

(Fotboll/TV) Den europeiska fotbollsunionen Uefa har skrivit avtal med kroatiska tv-bolagen Nova och HRT om sändningar från Champions League från nu och fram till säsongen 2011/12. Nova tar matcher på tisdagar och HMT onsdagar. Kontraktet värderas till 14 miljoner dollar årligen, 42 miljoner dollar totalt. Fotboll är ju en stor sport i Kroatien. Minns framgångarna i VM 1998 då landet slutade trea. Många spelare finns i utländska klubbar och just nu faktiskt bara en kroat kvar i CL, Arsenals Eduardo. (SportsPro)

 

 

 

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.