Ricky Strandberg sponsoransvarig

Ricky Strandberg, sponsringschef på SJ, tar över ordförandeskapet i Sveriges Annonsörers kommitté för sponsring och event, KSE. Deras ambition är attutveckla sponsringen till mer strategiskt användbar.

Som ny ordförande efter Jan Dahlberg på Infront Sports & Media, väljer Ricky att lägga mätfrågorna tillfälligt åt sidan för att fokusera på den strategiska nivån, främst inom sponsring.

De viktigaste frågorna för kommittén under 2010 är varför, och hur, en annonsör ska arbeta med effektiv sponsring. Många strategiska frågor är aktuella och målet är att göra annonsörerna ännu bättre på att nyttja sponsring.

- Sponsring som metod utmanar oss att tänka nytt och finna nya former för kommunikation som både stärker försäljningen och varumärket. Att sponsra målgruppens passioner är ett effektivt sätt att nå ut i en alltmer komplex medievärld, säger Ricky Strandberg som i grunden är nationalekonom och statistiker har till vardags jobbet som chef för sponsring på SJ sedan 2005.

KSE är en av Sveriges Annonsörers tretton mediekommittéer. Uppgiften för ledamöterna är att tillsammans stärka och utveckla sponsring och event i annonsörernas intresse. Arbetet ska leda till att kunskapen om mätning och effekter av sponsring och event ökar bland annonsörer, rättighetsinnehavare samt övriga aktörer inom branschen.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.