Agenten bakom Anjas och Sarahs affärer

Nedräkningen har börjat. Sarah Sjöström har kommit till London. Martin Klette tar snart flyget till den engelska huvudstaden. Mer än åtskilligt står snart på spel. Nu har de erfarenheten, Sarah av ett OS och flera internationella mästerskap. Martin av elva år med Anja Pärson.
Sarah Sjöström har anlänt till London och OS-byn. Hon längtade efter att få kasta sig i OS-bassängen. Foto: Maja Suslin, Scanpix

 

Sarah Sjöström  älskar sin simning, så pass att få i hela världen är bättre än henne. I dag betraktas hon som Sverige största OS-hopp. Rolf-Göran Bengtsson och Therese Alshammar är de andra två.

En respektlös 18-åring

Men det är alltså till en 18-åring som de största förhoppningarna knyts. Så bra är hon och dessutom har hon en ovärderlig distans till allt annat, främst konkurrenter och förhoppningar.  Hon ska göra sitt och hon vet att det räcker långt.

Det kan bli maximal utdelning i dubbel bemärkelse. Framgång och pengar.

Det är här Martin Klette kommer in i bilden.

Tre stora kontrakt i dag

Sarah har tre stora kontrakt med företag som var och ett betalar sexsiffriga belopp.

- Det handlar om bra avtal för att vara individuell idrott, inskjuter Klette.

Axa, Visa och Arena står bakom henne i dag. Men tanken är att intäkterna ska bli mycket större.

- Under våren har intresset för Sarah varit extremt. Allt från både svensk och internationell press till förfrågningar från företag om olika sorters jobb. Men vi har hållit en konsekvent linje och inte velat störa henne, berättar Martin Klette.

"Lite gambling"

- Det är lite gambling, men vi vill vänta till efter OS.

Han vet att i den här branschen kan man inte förutse intäkter. Sponsring och marknadsföring är en färskvara. 

Vid Wagnsson Sports & Entertainment ansvarar Martin Klette och Helena Thornadsson för Sarah Sjöströms kommersiella del av idrottslivet.

Lagom som Klettes största stjärna, Anja Pärson, lägger av koncentreras arbetet på en ny internationell stjärna som också kan bli drottning i sin sport.

Gemensamt för Anja och Sarah

- De har mycket gemensamt. Två seriösa och målinriktade tjejer med en naturlig talang och som tycker att det är kul att träna.

Det var för tolv år sedan som Ingemar Stenmark tipsade om Anja Pärsons talang.

- Han kände pappa Anders och tyckte att vi skulle kontakta dem.

Björn Wagnsson var advokaten som drev en agentur där de flesta av landets främsta idrottare ingick, som bl a Ingemar, JO Waldner, Liselotte Neumann, Mats Wilander, Gunde Svan, Börje Salming och de flesta hockeyproffsen.

- Jag fick uppgiften att prata med Anjas föräldrar och samarbetet inleddes 2000.

Samma strategi som för Anja

Med Sarah tog allt sin början efter VM-guldet i Rom 2009. Martin Klette tog då kontakt med Sarah och pappa Göran Sjöström och presenterade villkoren.

- Nu är strategin med Sarah liknande den för Anja.  Långsiktighet i alla kontrakt är vad som gäller. Varje förfrågan lyssnar vi till, men det ska vara seriöst, säger Martin Klette.

Han nobbade erbjudanden under våren.

- Det handlade om jobb och samarbeten som skulle påverka Sarahs träning och förberedelser. Här har vi en ständig dialog med henne tränare, Carl Jenner, som avgör när det passar med åtaganden utanför simningen. 

Gjorde en mediaplan

Därtill upprättades en mediaplan där SVT, TV4, Sportradion  och de största tidningarna prioriterades för intervjuer.

- I övrigt fick vi lov att säga nej.

- Media är ändå en generator. Via reportage stärks Sarahs varumärke.

En sådant omfattande pådrag har han tidigare bara sett vid några få tillfällen.

- Anja hade ju ett antal toppar och det var också ett stort tryck när Albin Ekdahl gick till Juventus.

Informella kontakter

Martin Klette märker också skillnaden på sommar- respektive vinter-OS. 

- Nu är allt mycket större och det ser man på medias intresse. Journalister från bl a England, Holland och Tyskland vill träffa Sarah.

Han kommer att finnas på läktaren under OS i London, men några konkreta affärssamtal blir det troligen inte utan det kan handla mer om informella kontakter.

- Vi vill veta hur företagen vill arbeta med Sarah. Om det gäller reklam i någon form, ett event eller ett arbete över längre tid.

Finns en pristabell

Han berättar att det finns en pristabell baserad på omfattningen av ett sponsorskap.

- Ett OS-guld höjer värdet självklart och ju längre kontrakt och ju mer omfattande samarbete ju mer rabatt kan vi ge.

Sista ordet har Sarah, hon ska vilja förknippas med ett visst företag och just den branschen.

Mycket pengar, mycket som styr, mycket som avgörs på några få dagar.

Sarah Sjöström startar i sex grenar, fyra individuella på sju dagar. Där fördelas medaljer och pengar.

Thomas Ejderhov

Fakta

Sarah ska simma sex sträckor, 100 fjäril, 4×100 fritt, 200 fritt, 100 fritt, 50 fritt och 4×100 medley. Den 28 juli dyker hon i OS-bassängen för första gången.

Petter Northug har gott om pengar. 2015 blev ett bra år med intäkter om 14,8 miljoner kronor. Men bara under de senaste två åren har skidstjärnan tagit ut 14 miljoner.

Där håll-i-gånget är som mest populärt inne på Högis och där familjer tar vintersemester, där ska 20 000 samlas för O-ringen i fem dagar. Sälenfjällen väntar på att emot över 20 000 deltagare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...

Det är fart på bingospelet i Sverige. Det ska idrottsanhängarna vara glada över. Resultat av verksamheten i Idrottens Spel generar inte mindre än 23,9 miljoner kronor till föreningarna.

Premier League och Zlatan Ibrahimovic – researrangörer och TV-bolag stortrivs. Som Kanal 5 som nu har laddat och köpt tre träningsmatcher för direktsändning.

I Västerås tömmar klubbchefen Michael Campese nervöst på ett avtal. Papperet är värt 55 miljoner kronor. Allt tack vare en tonåring som flyttade till Portugal.