Sven tycker att han har rätt att sluta

Sven Ivarsson tackar för sig. Mannen som byggde upp arenareklamens värde och normer för rättigheterna, och för den skull hittade på en hel del annat, drar sig tillbaka. Han anser sig ha den rättigheten efter 28 år i branschen. Fast han klarar inte att sluta helt.
Sven Ivarsson på Wembley, en av många, många arenor runt om i Europa där han hitatr coh är välbekant för stadionansvariga.


Efter 28 år på tronen som Sveriges pionjär inom Sport & Marketing, lämnar Sven Ivarsson över stafettpinnen till Andreas Ottermark.

Rätt tillfälle att lämna över

- Det känns som att det är läge att trappa ner nu och Andreas är redo för att ta nästa steg, menar Sven Ivarsson som i samma andetag ändå medger att han vill fortsätta och jobba med sitt skötebarn:

- Jag ska inte sluta helt och hållet, utan kommer att finnas där som en slags mentor och bollplank för Andreas och de andra på företaget. Sen håller jag även kontakten med många av våra gamla kunder och partners också, menar Sven Ivarsson.

Sven grundade ISP Sport & Marketing för 28 år sedan och företaget har varit ledande inom branschen sedan dess.

Känner varenda människa

- Sven har all rutin och erfarenhet och han känner varenda människa som sysslar med föreningsliv i Sverige. Det innebär ett enormt nätverk och en enorm cred i flera länder, där han verkat i olika sammanhang. Det är ovärderliga tillgångar som bolaget och jag kan ta del av, säger Andreas Ottermark.

- Alla som känner Sven personligen eller har jobbat med honom i någon form, vet vilken fantastisk människa det är.
Andreas Ottermark, tidigare försäljningschef i bolaget och nu även delägare, blir ny VD för bolaget och har strategin klar för sig.

- Sven har byggt upp ISP till det ledande bolaget inom Sport & Marketing i Sverige. Nu blir det vår uppgift att hålla den positionen och även ta ny mark i Norden. Vår ambition är att fortsätta jobba med de stora evenemangen, med de stora varumärkena, på de stora arenorna.

Först med Led-reklam

ISP var först med att visa digital reklam på en svensk fotbollslandskamp (Danmark-Sverige i juni 2007) och har sedan dess  använt enbart LED-reklam på fotbollslandslagets bortamatcher och en hel del evenemang i övrigt.

Några problem med att fylla sin nya lediga tid tror inte Sven Ivarsson att han kommer att få.

- Jag kommer att ha mycket fritid, vilket känns lite overkligt men det kommer inte att bli några problem att fylla den, kan jag lova. Jag har mycket att ta igen med min familj, barn och barnbarn och mina vänner, fortsätter Sven.

ISP har framför allt ett stort uppdrag som tar tid just nu- Det är att sälja in bandy-VM i skiftet januari och februari med Vänersborg är värdstad. TV4 direktsänder fyra matcher och ISP har tecknat avtal med förbundet om rättigheterna till exponerad reklam i TV.

Fakta

Läs ett större reportage om Sven Ivarsson

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.