Tjejerna som är undantaget
Förväntan är stor i stallet. Det hade lika gärna kunnat vara det motsatta. Fjolåret slutade med att rallybilen för en dryg halv miljon brann upp.
Bilen brann upp!
I VM i Nya Zeeland låg Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson på en andraplats, men under andra tävlingsdagens sista sträcka tog rallybilen plötsligt eld och försvann i eldhav.
Sedan dess har det varit en lång och utdragen process med försäkringsbolaget, men nu har Ramona Karlsson, 31, ändå klart med en ny bil och kan fortsätta karriären.
Hon har lyckats etablera sig i en mansdominerad värld. Hon har etablerat sig, fått gehör och skapat stöd från sponsorer.
Hon driver ett eget stall med kartläsare, tekniker och ansvariga för PR och webb.
Och hon har en budget som gör ambitionen levande.
Många roller
Ramona Rallying ägs av Ramona Karlsson från Nossebro i Västergötland, men med växande verksamheten finns basen numera i Stockholm.
Hon har har varit en aktiv tävlingsförare sedan hon bara var 12 år. Sex år senare startade hon sitt företag, 2001 började hon tävla i rally, och har arbetat sig från C-förare i Grupp E till att nu vara A-förare i Grupp N 4WD. Från 2008 driver hon rallysatsningen på heltid.
I sitt företag arbetar Ramona som rallyförare, förarinstruktör och stuntförare. Hon bedriver dessutom olika slags testverksamhet.
Miriam partner
Ramona har sedan 2007 haft ett framgångsrikt samarbete tillsammans med sin co-driver Miriam Walfridsson. Tillsammans utgör de det enda helkvinnliga ekipaget i rally-VM, och är de första svenska kvinnorna någonsin som kör full VM-säsong.
- Vår målsättning är att kombinera framgångsrikt tävlande med PR, marknadsföring, föreläsningar och events för våra samarbetspartners.
Allt för att finansiera bilåkandet.
Premiär under SM-veckan
I förra veckan presenterades nya WRC-bilen från Skoda och nu ser Ramona och Miriam Walfridsson fram emot tävlingspremiären den 26 januari när rally ingår i SM-veckan i Falun.
Ramona och Miriam är anmälda i sin Skoda Fabia WRC.
- Det ska bli riktigt kul. Första SM-tävlingen i WRC-bilen, och att dessutom få göra det under just det arrangemang känns extra roligt och spännande, säger Ramona.
Fått klara sig själv
Hon har lyckats etablera sig trots att resan till toppen som tjej bitvis har varit mycket tuff och hon har fått klara sig bäst hon vill.
- Jag har aldrig haft någon mentor. En person som kan stötta och komma med tips, det hade sparat mig både tid och pengar. Nu har jag inte haft något val. Jag fick försöka bygga upp min satsning själv, säger Ramona.
Både Ramona och Miriam (som är dotter till rallyföraren ) är uppvuxna i verkstaden och har hållit på med motorsport sedan barnsben. I fem år har de tävlat tillsammans och de har inget dåligt mål - att bli de första kvinnliga världsmästarna i rally.
Började som 4-åring
Ramona började att köra redan som 4-åring – motorcross! På den vägen fortsatte det och 12 år gammal tävlade hon i crosscart och rallycross. 2001 började hon köra rally, då hade hon redan hade vunnit SM i crosscart och kört hem två medaljer i rallycross.
I takt med framgångarna växer också behovet av att få in pengar till verksamheten.
Inför varje säsong arbetar hon väldigt aktivt för att finna och motivera sponsorer.
- Nog är det hektiskt, framför allt eftersom jag själv sköter alla sponsoravtal, medger hon.
Uppvaktar ständigt
- Det känns som jag bitvis skickar drygt en miljon mail per dag och ringer mellan 4-500 telsamtal.
På hennes blogg skriver om flitigt om sin satsning. Att uppvakta och underhålla sponsorer tar lika mycket tid själva tävlandet.
Bilsport är dyrt och på den yppersta nivån handlar det om minst 2-3 miljoner årligen.
- Man måste vara mycket aktiv för att hitta företag och i sin tur erbjuda olika alternativ.
"Vi har speciella fördelar"
Under 2012 gjorde hon en satsning, tillsammans med sin kartläsare Miriam Walfridsson, på rally-VM. Det innebar sex resor till olika platser på jorden på nio månader.
- Satsningen såg ut att gå hem innan bilen, snöpligt nog, fattade eld.
De professionella tjejerna inom motorsporten är väldigt lätträknade.
- Men jag tror att en tjej som väl lyckas, har många fördelar. Man sticker ut på ett sätt som lockar till sig sponsorer. De önskar ju gärna det unika, för att få marknadsföring och att bli förknippade med professionella och ambitiösa förebilder.
Unikt tjejprojekt
Som om inte har nog att göra har hon startat ett nytt projekt.
- Jag vill dela med mig av de erfarenheter och tips jag har för att förhoppningsvis kunna spara både tid och pengar för andra tjejer.
I Young Female Drivers är Svenska Bilsportförbundet och finansieringen sker med hjälp av Idrottslyftet.
Ramona har länge haft tankar på att genomföra ett projekt riktat mot unga tjejer.
- Sju tjejer, från olika delar inom bilsporten, har valts ut. Det är blandad nivå, allt från de som tävlar på distriktsnivå till de som kör i SM. Det gemensamma är att de har ambition med sin idrott.
Kö till platserna
Många sökte och ville vara med i satsningen.
- Det är väldigt roligt. På bara några dagar hade det kommit in runt 30 ansökningar, säger Ramona.
Under nästa år kommer fyra träffar att genomföras. Den första sker samtidigt som Svenska Rallyt. Varje träff kommer ha ett specifikt tema och målsättningar. Bland annat ska Ramona bygga upp en marknadsföringsplattform för tjejerna, samt ge tips på hur man kommunicerar och söker sponsorer.
Mellan passen kommer Ramona fungera som en coach och ha individuella samtal med tjejerna. Tanken är att var och en ska bygga upp en egen målbild av sin satsning.
- Bilsport är väldigt brett. Det handlar inte bara om körning utan väldigt mycket annat runt omkring, förklarar Ramona.
Hon om någon vet.
Freja Andersson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.