Öppet brev: "Ursäkt hjälper inte när skadan är skedd"

Rose Marie Bergelin har reagerat på hur hennes framlidne make Lennart Bergelin framställs i "Borg-filmen" och anser att bilden inte stämmer med hans person. Här det öppna brev Rose Marie ställt till Idrottens Affärer:
Björn Borg med tränaren och extrapappan Lennart Bergelin — Foto: SCANPIX SWEDEN

Inför premiären av ”Borg-filmen” bad skådespelaren Stellan Skarsgård mig om ursäkt för de brister jag kan uppleva i hans gestaltning av min man Lennart Bergelin.

Ursäkten visar att Skarsgård och filmteamet är medvetna om att Lennart inte framställs på ett rättvisande sätt.

Dessutom är skadan redan skedd. Bioåskådare världen över kommer att få en bild av Lennart som inte alls stämmer.

Det är bra att kunna be om ursäkt men ännu bättre är att handla på ett sätt så att man slipper be om ursäkt.

Filmteamet gavs alla möjligheter att göra det.

Lennart och Rose-Marie Bergelin på bröllopsfesten för Björn Borg och Patricia Östfeldt vid Ingarö kyrka utanför Stockholm den 8 juni 2002. — Foto: Erhan Güner/SCANPIX

För ett år sedan föreslog jag filmproducenten Jon Nohrstedt ett möte mellan Stellan Skarsgård och mig. Jag ville bidra med min bild av Lennart och hoppades att det skulle vara till hjälp för Skarsgård i hans tolkning av Lennart.

Producenten svarade att Skarsgård ville skapa rollen med egna metoder. Med sin briljanta skådespelarkarriär och sin långa erfarenhet är det självklart att Skarsgård ville komma in i rollen på det sätt han ansåg bäst. Övertygad om att Skarsgård med sin omvittnade yrkesskicklighet skulle lägga sig vinn om att på andra sätt ”lära känna” Lennart kände jag mig trygg.

Att det var Lennarts glädje, skratt, entusiasm och värme som främst kännetecknade honom skriver säkert alla som kände honom under på.

Därför går Lennart inte på något sätt att känna igen i filmen. Han var inte som han framställs och att han handgripligen skulle ha attackerat Björn sprider en falsk bild som riskerar att bli till sanning för biopubliken. Lennarts och Björns fina relation byggde främst på entusiasm och glädje.

Inför premiären meddelade Jon Nohrstedt att Stellan Skarsgård ville träffa mig för att be om ursäkt. Då jag förklarade att viktiga familjeangelägenheter gjorde ett möte omöjligt ringde Skarsgård istället. Jag förklarade att han inte behövde be om ursäkt.

Den förändrar ingenting.

Filmen är en fiktion. Men den som gör en fiktion om verkliga personer bör bemöda sig om att åtminstone försöka framställa personerna och deras handlingar på ett sätt som inte starkt skiljer sig från verkligheten.

Den ambitionen saknade filmskaparna. Manusförfattaren, Skarsgård och de övriga i produktionen valde bort möjligheten att genom samtal med Lennarts familj få en riktig bild av honom.

Det är beklagligt. För alla parter.

Rose Marie Bergelin

Artikeln är ett öppet brev, med anledning av Filmen "Borg". Läs även, vad vår krönikör Jonas Arnesen har skrivit i ämnet: Filmen ger fel bild av Borg

Efter rekordförlusten om i våras fall uppemot 70 miljoner via rid-EM har styrelsen för Got Event AB vid ett extrainkallat styrelsemöte beslutat att upprätta en kontrollbalansräkning.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.