Storsponsorn kunde inte säga nej

Byggentreprenören Ola Serneke gillar idrott och engagerar sig i många föreningar. Ola och hans koncern är en av Västsveriges största sponsorer och ideligen kommer nyheter om nytt engagemang.

Foto: News Oresund

Ola har tidigare medverkat till att hans företag är huvudsponsorer i såväl Frölunda Hockey som IFK Göteborgs fotboll.

Vill bidra i hemstaden

Nu kommer beskedet att han inte kan motstå frestelsen att skapa möjligheter i hemstan.

Ola Serneke är uppfödd i Alingsås, där han tidigare bidrog till bildandet av Alingsås FC och i sin tur tillkomsten av till en ny arena. Nu blir Serneke huvudsponsor till nya Alingsås FC

– Företaget går in som huvudsponsor och blir vår första partner på resan mot Allsvenskan. Kommunicerar klubben.

– ”Vi är väldigt stolta över att Serneke valt att följa med på vår resa mot Allsvenskan. Företaget har tecknat ett tre-årigt samarbetsavtal med oss vilket är avgörande för vår resa mot högst serien. Ska vi lyckas med vår satsning är det avgörande att våra samarbetspartners är med oss långsiktigt.

Olas personliga engagemang i lokalfotbollen är känt i hela Alingsås och tack vare det spelar AFC nästa år på Mjörnvallen. Alingsås FC vill bidra till att utveckla framtidens fotbollsklubb och genom att utbilda tjejerna för livet med fotbollen som verktyg.

– Vi vill också skapa upplevelser som växer varumärken på ett sunt och trovärdigt sätt. Vi har hela tiden känt att Serneke delat den visionen med oss”, säger klubbens ordförande Joakim Larsson.

”Att det ska finnas utrymme för en fortsatt satsning på damfotbollen i Alingsås känns angeläget och extra roligt eftersom det är en klubb som är nytänkande och har ett starkt driv. Bland annat gillar jag att det finns ett samhällsperspektiv i klubbens filosofi att utbilda för livet vid sidan av fotbollen och att stärka individens självkänsla genom laget”, säger Ola Serneke.

Startade företaget 2002

Ola Sernekes skapelse inom byggbranschen är känd som en innovativ och expansiv byggkoncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning.

Bolaget startades 2002 och har under de senaste åren varit ett av Sveriges snabbast växande företag. Engagerade medarbetare med en tydlig målbild och vision att utmana ledarna inom branschen är en av flera förklaringar till företagets framgångar.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.