Drömkontrakt i Premier League

Arsenal har offentliggjort det största sponsorkontraktet någonsin i den engelska fotboll. Flygbolaget Emirates från Dubai är berett att satsa 105 miljoner pund i föreningen.
Emirates är redan sponsor till Chelsea i Premier League. Nu går företaget också in i Arsenal med en stor insats. Klubbens nya stadion ska heta Emirates Stadium.
Parterna har enats om ett kontrakt värt 90 miljoner pund. Londonklubben har alltså fått rena drömkontraktet. Om Arsenal dessutom når stora sportsliga framgångar tillkommer en bonus och totalt hägrar 105 miljoner pund.
206 ska Emirates Stadium stå klart och välkomna 60 000 åskådare. Emirates ska bära arenanamnet och får dessutom en framträdande plats på tröjan i åtta år.
Konkurrenten Chelsea saluför samtidigt sin tröja till salu av det skälet att kontraktet med just Emirates avslutas.
Chelsea, uppbackad av miljardären Roman Abrahimovitj, tar lärdom av Manchester United och Real Madrid och vill utveckla sitt globala varumärke och det styr valet av ny tröjsponsor.
Enligt obekräftade uppgifter förhandlar Chelsea redan med företag som är beredd att gå in med sex miljoner pund per år för att få bli titelsponsor. Det fyraåriga avtalet med Emirats var värt fyra miljoner pund per år.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.