Luleå och Spädbarnsfonden samarbetar

Av alla tänkbara sponsorsamarbeten hör onekligen Luleå Hockeys partnerskap med Spädbarnsfonden till de annorlunda. Men nu gör de gemensam sak med kampanjen Solvända.

Luleå Hockey och Spädbarnsfonden i samarbete
- Ute på isen kommer våra spelare, under ledning av Solvändas galjonsfigur Anders Burström, att visa sitt engagemang för ökade anslag till forskning kring spädbarnsdöd, berättar Peter Jidström, klubbdirektör för Luleå Hockey.

700 spädbarn dör i Sverige, varje år. Det tänker Spädbarnsfonden, tillsammans med Luleå Hockey, göra något åt. Ett helt unikt och annorlunda samarbete med ett enda syfte, nämligen att rädda liv.

- Det här känns verkligen som en angelägen fråga som vi spelare helhjärtat ställer oss bakom, säger Luleå Hockeys lagkapten Anders Burström.

Under de senaste 25 åren har andelen barn som dör före födelsen legat konstant på 3-4 barn per 1000 födda.

- Det är inte rimligt. Nu är det dags att satsa resurser för att minska antalet barn som dör, konstaterar Spädbarnsfondens ordförande Ingela Rådestad.

Spädbarnsfonden efterlyser mer forskning för att minska denna barnadödlighet.

- Politiker måste ta denna dödlighet på allvar och visioner för att minska andelen barn som dör före födelsen måste formuleras, säger Ingela Rådestad.

Spädbarnsfondens kampanj Solvända, som inleds den 31 oktober och avslutas den 31 maj, genomförs för att samla in medel till forskning för att minska antalet barn som dör. Kampanjen kommer att synas på olika sätt i media samtidigt med en omfattande försäljning av kampanjnålar. Dessutom sker bland annat uppvaktningar av politiker och andra beslutsfattare.

- Stöd Solvända, låt inte solen gå ner alldeles för tidigt för de små barnen, uppmanar Anders Burström och Ingela Rådestad.

Strax före nedsläpp i matchen Luleå-Rögle i Coop-Arena i Luleå, den 31 oktober genomförs en manifestation på isen, vilket utgör startskottet för kampanjen Solvända.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.