Bragdmedaljör med miljonintäkter

Fler tv-timmar med rekordmånga tittare, dessutom allt större framgångar och mer uppmärksamhet. Skidskytte har hamnat i ett lyckohjul. Bragdmedaljören Helen Jonsson tjänade 1 miljon kronor förra säsongen och förbundet tar nu sats mot dubblade sponsorintäkter.

Helena Jonssons framgångar i världscupen i fjol innebar att hon kunde kvittera den ena prischecken efter den andra. Totalt kom hon upp i cirka 1 miljon kronor. Därtill har hennes sponsorkontrakt gett bra utdelning. Inte minst eftersom mycket handlar om bonusar.

Flera sponsorbonusar

Hon gläds över placeringarna och äran av att nå prispallen, men naturligtvis har också pengarna stor betydelse.
Fjolårets säsong inleddes med 400 000 kronor i prispengar på de första 14 tävlingarna av totalt 26. Sedan kom dubbelsegern i VM och det innebar ytterligare 200 000 kronor. Varpå hon avslutade vintern lika suveränt och nådde både världscuptiteln och nya prischeckar.

Etta i världen och över 1 miljon rikare - det är en skaplig dubbel.

Den här säsongen har börjat minst lika bra. Helena blev utsedd till bragdmedaljör och tog hem segern i världscup-premiären.

Femte största sporten

Hennes sport skapar allt större intresse. 38 procent av svenskarna säger sig vara intresserade av skidskytte som rankas som den femte mest intressanta idrotten i landet efter ishockey, fotboll, friidrott och alpint. Det resultat fick Sponsor Insight AB fram vid den årliga mätning som presenterades i april efter 1000 intervjuer.

Där framkom att skidskyttelandslaget är Sveriges fjärde mest intressanta landslag att följa via media. 39 procent av svenskarna är ganska eller mycket intresserade och det är faktiskt i nivå med Zlatan och fotbollslandslaget. Endast Tre Kronor och friidrottslandslaget intresserar svenska folket mer, enligt den mätningen.

Skidskyttet har fortfarande sitt starkaste fäste i Norrland men framför allt är det den yngre generationen som upptäcker sporten.

- Det är en helt otrolig utveckling de senaste åren för vår sport som är en riktig publiksport och ska upplevas live men som också fungerar framför TV´n, säger Håkan Blidberg marknadschef för svenska skidskytteförbundet. Dubblad sponsorbudget

Med ökad uppmärksamhet följer även nya egna krav. Förbundet tar sats så det förslår. Målet är att nå 10 miljoner kronor i sponsorintäkter nästa år.

- Det här var det slutgiltiga genomslaget, jublade generalsekreteraren Björn Bettner i Sportbladet efter Helena Jonssons och Anna Carin Olofsson-Zideks dubbelseger i världscuppremiären.

Kontrakt går ut

Björn Bettner är väl medveten om att många sponsorkontrakt går ut efter OS. Det gäller att öppna möjligheterna och få storföretagen intresserade. Förbundet når i dag 8,5 miljoner kronor i sponsormedel och i takt med framgångarna finns en ny strategi som ska ge 10 miljoner.

- De här framgångarna får sponsorer att inse vad man får igen om man lierar sig med skidskyttet, säger Björn Bettner efter dubbeltriumfen i världscupens första tävling.

- Jag är inte orolig över att vi inte kommer att få det vi vill ha, tillägger Bettner.

Notera då att skidskyttarna hade en sponsorbudget om 4,5 miljoner 2005. 2014 ska den budgeten vara uppe i 15 miljoner! För perspektivets skull, Norge har 30 miljoner.

Men det är också en fråga om hur antalet aktiva och här finns det ett uttalat mål om att öka dagens 550 skidskyttar till 1100.

Fakta

Fjällbrynt, Sollefteå kommun, internetmedia, Fischer, Hello Sweden och XL-bygg är Helena Jonssons sponsor. Därtill har hon sponsorstöd via Svenska Skidförbundet, där bl a Vattenfall är en mycket framträdande partner.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.