Bragdmedaljör med miljonintäkter

Fler tv-timmar med rekordmånga tittare, dessutom allt större framgångar och mer uppmärksamhet. Skidskytte har hamnat i ett lyckohjul. Bragdmedaljören Helen Jonsson tjänade 1 miljon kronor förra säsongen och förbundet tar nu sats mot dubblade sponsorintäkter.

Helena Jonssons framgångar i världscupen i fjol innebar att hon kunde kvittera den ena prischecken efter den andra. Totalt kom hon upp i cirka 1 miljon kronor. Därtill har hennes sponsorkontrakt gett bra utdelning. Inte minst eftersom mycket handlar om bonusar.

Flera sponsorbonusar

Hon gläds över placeringarna och äran av att nå prispallen, men naturligtvis har också pengarna stor betydelse.
Fjolårets säsong inleddes med 400 000 kronor i prispengar på de första 14 tävlingarna av totalt 26. Sedan kom dubbelsegern i VM och det innebar ytterligare 200 000 kronor. Varpå hon avslutade vintern lika suveränt och nådde både världscuptiteln och nya prischeckar.

Etta i världen och över 1 miljon rikare - det är en skaplig dubbel.

Den här säsongen har börjat minst lika bra. Helena blev utsedd till bragdmedaljör och tog hem segern i världscup-premiären.

Femte största sporten

Hennes sport skapar allt större intresse. 38 procent av svenskarna säger sig vara intresserade av skidskytte som rankas som den femte mest intressanta idrotten i landet efter ishockey, fotboll, friidrott och alpint. Det resultat fick Sponsor Insight AB fram vid den årliga mätning som presenterades i april efter 1000 intervjuer.

Där framkom att skidskyttelandslaget är Sveriges fjärde mest intressanta landslag att följa via media. 39 procent av svenskarna är ganska eller mycket intresserade och det är faktiskt i nivå med Zlatan och fotbollslandslaget. Endast Tre Kronor och friidrottslandslaget intresserar svenska folket mer, enligt den mätningen.

Skidskyttet har fortfarande sitt starkaste fäste i Norrland men framför allt är det den yngre generationen som upptäcker sporten.

- Det är en helt otrolig utveckling de senaste åren för vår sport som är en riktig publiksport och ska upplevas live men som också fungerar framför TV´n, säger Håkan Blidberg marknadschef för svenska skidskytteförbundet. Dubblad sponsorbudget

Med ökad uppmärksamhet följer även nya egna krav. Förbundet tar sats så det förslår. Målet är att nå 10 miljoner kronor i sponsorintäkter nästa år.

- Det här var det slutgiltiga genomslaget, jublade generalsekreteraren Björn Bettner i Sportbladet efter Helena Jonssons och Anna Carin Olofsson-Zideks dubbelseger i världscuppremiären.

Kontrakt går ut

Björn Bettner är väl medveten om att många sponsorkontrakt går ut efter OS. Det gäller att öppna möjligheterna och få storföretagen intresserade. Förbundet når i dag 8,5 miljoner kronor i sponsormedel och i takt med framgångarna finns en ny strategi som ska ge 10 miljoner.

- De här framgångarna får sponsorer att inse vad man får igen om man lierar sig med skidskyttet, säger Björn Bettner efter dubbeltriumfen i världscupens första tävling.

- Jag är inte orolig över att vi inte kommer att få det vi vill ha, tillägger Bettner.

Notera då att skidskyttarna hade en sponsorbudget om 4,5 miljoner 2005. 2014 ska den budgeten vara uppe i 15 miljoner! För perspektivets skull, Norge har 30 miljoner.

Men det är också en fråga om hur antalet aktiva och här finns det ett uttalat mål om att öka dagens 550 skidskyttar till 1100.

Fakta

Fjällbrynt, Sollefteå kommun, internetmedia, Fischer, Hello Sweden och XL-bygg är Helena Jonssons sponsor. Därtill har hon sponsorstöd via Svenska Skidförbundet, där bl a Vattenfall är en mycket framträdande partner.

Nu avslöjas vilket bolag som vill  bidra till Östersunds FK:s överlevnad och betalar så mycket som 6 miljoner kronor till klubben. Det är ÖFK som går ut med uppgiften. Samtidigt står det klart att Peab drabbas av en skattesmäll efter domen mot Daniel Kindberg.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.