Bragdmedaljör med miljonintäkter

Fler tv-timmar med rekordmånga tittare, dessutom allt större framgångar och mer uppmärksamhet. Skidskytte har hamnat i ett lyckohjul. Bragdmedaljören Helen Jonsson tjänade 1 miljon kronor förra säsongen och förbundet tar nu sats mot dubblade sponsorintäkter.

Helena Jonssons framgångar i världscupen i fjol innebar att hon kunde kvittera den ena prischecken efter den andra. Totalt kom hon upp i cirka 1 miljon kronor. Därtill har hennes sponsorkontrakt gett bra utdelning. Inte minst eftersom mycket handlar om bonusar.

Flera sponsorbonusar

Hon gläds över placeringarna och äran av att nå prispallen, men naturligtvis har också pengarna stor betydelse.
Fjolårets säsong inleddes med 400 000 kronor i prispengar på de första 14 tävlingarna av totalt 26. Sedan kom dubbelsegern i VM och det innebar ytterligare 200 000 kronor. Varpå hon avslutade vintern lika suveränt och nådde både världscuptiteln och nya prischeckar.

Etta i världen och över 1 miljon rikare - det är en skaplig dubbel.

Den här säsongen har börjat minst lika bra. Helena blev utsedd till bragdmedaljör och tog hem segern i världscup-premiären.

Femte största sporten

Hennes sport skapar allt större intresse. 38 procent av svenskarna säger sig vara intresserade av skidskytte som rankas som den femte mest intressanta idrotten i landet efter ishockey, fotboll, friidrott och alpint. Det resultat fick Sponsor Insight AB fram vid den årliga mätning som presenterades i april efter 1000 intervjuer.

Där framkom att skidskyttelandslaget är Sveriges fjärde mest intressanta landslag att följa via media. 39 procent av svenskarna är ganska eller mycket intresserade och det är faktiskt i nivå med Zlatan och fotbollslandslaget. Endast Tre Kronor och friidrottslandslaget intresserar svenska folket mer, enligt den mätningen.

Skidskyttet har fortfarande sitt starkaste fäste i Norrland men framför allt är det den yngre generationen som upptäcker sporten.

- Det är en helt otrolig utveckling de senaste åren för vår sport som är en riktig publiksport och ska upplevas live men som också fungerar framför TV´n, säger Håkan Blidberg marknadschef för svenska skidskytteförbundet. Dubblad sponsorbudget

Med ökad uppmärksamhet följer även nya egna krav. Förbundet tar sats så det förslår. Målet är att nå 10 miljoner kronor i sponsorintäkter nästa år.

- Det här var det slutgiltiga genomslaget, jublade generalsekreteraren Björn Bettner i Sportbladet efter Helena Jonssons och Anna Carin Olofsson-Zideks dubbelseger i världscuppremiären.

Kontrakt går ut

Björn Bettner är väl medveten om att många sponsorkontrakt går ut efter OS. Det gäller att öppna möjligheterna och få storföretagen intresserade. Förbundet når i dag 8,5 miljoner kronor i sponsormedel och i takt med framgångarna finns en ny strategi som ska ge 10 miljoner.

- De här framgångarna får sponsorer att inse vad man får igen om man lierar sig med skidskyttet, säger Björn Bettner efter dubbeltriumfen i världscupens första tävling.

- Jag är inte orolig över att vi inte kommer att få det vi vill ha, tillägger Bettner.

Notera då att skidskyttarna hade en sponsorbudget om 4,5 miljoner 2005. 2014 ska den budgeten vara uppe i 15 miljoner! För perspektivets skull, Norge har 30 miljoner.

Men det är också en fråga om hur antalet aktiva och här finns det ett uttalat mål om att öka dagens 550 skidskyttar till 1100.

Fakta

Fjällbrynt, Sollefteå kommun, internetmedia, Fischer, Hello Sweden och XL-bygg är Helena Jonssons sponsor. Därtill har hon sponsorstöd via Svenska Skidförbundet, där bl a Vattenfall är en mycket framträdande partner.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.