Bragdmedaljör med miljonintäkter

Fler tv-timmar med rekordmånga tittare, dessutom allt större framgångar och mer uppmärksamhet. Skidskytte har hamnat i ett lyckohjul. Bragdmedaljören Helen Jonsson tjänade 1 miljon kronor förra säsongen och förbundet tar nu sats mot dubblade sponsorintäkter.

Helena Jonssons framgångar i världscupen i fjol innebar att hon kunde kvittera den ena prischecken efter den andra. Totalt kom hon upp i cirka 1 miljon kronor. Därtill har hennes sponsorkontrakt gett bra utdelning. Inte minst eftersom mycket handlar om bonusar.

Flera sponsorbonusar

Hon gläds över placeringarna och äran av att nå prispallen, men naturligtvis har också pengarna stor betydelse.
Fjolårets säsong inleddes med 400 000 kronor i prispengar på de första 14 tävlingarna av totalt 26. Sedan kom dubbelsegern i VM och det innebar ytterligare 200 000 kronor. Varpå hon avslutade vintern lika suveränt och nådde både världscuptiteln och nya prischeckar.

Etta i världen och över 1 miljon rikare - det är en skaplig dubbel.

Den här säsongen har börjat minst lika bra. Helena blev utsedd till bragdmedaljör och tog hem segern i världscup-premiären.

Femte största sporten

Hennes sport skapar allt större intresse. 38 procent av svenskarna säger sig vara intresserade av skidskytte som rankas som den femte mest intressanta idrotten i landet efter ishockey, fotboll, friidrott och alpint. Det resultat fick Sponsor Insight AB fram vid den årliga mätning som presenterades i april efter 1000 intervjuer.

Där framkom att skidskyttelandslaget är Sveriges fjärde mest intressanta landslag att följa via media. 39 procent av svenskarna är ganska eller mycket intresserade och det är faktiskt i nivå med Zlatan och fotbollslandslaget. Endast Tre Kronor och friidrottslandslaget intresserar svenska folket mer, enligt den mätningen.

Skidskyttet har fortfarande sitt starkaste fäste i Norrland men framför allt är det den yngre generationen som upptäcker sporten.

- Det är en helt otrolig utveckling de senaste åren för vår sport som är en riktig publiksport och ska upplevas live men som också fungerar framför TV´n, säger Håkan Blidberg marknadschef för svenska skidskytteförbundet. Dubblad sponsorbudget

Med ökad uppmärksamhet följer även nya egna krav. Förbundet tar sats så det förslår. Målet är att nå 10 miljoner kronor i sponsorintäkter nästa år.

- Det här var det slutgiltiga genomslaget, jublade generalsekreteraren Björn Bettner i Sportbladet efter Helena Jonssons och Anna Carin Olofsson-Zideks dubbelseger i världscuppremiären.

Kontrakt går ut

Björn Bettner är väl medveten om att många sponsorkontrakt går ut efter OS. Det gäller att öppna möjligheterna och få storföretagen intresserade. Förbundet når i dag 8,5 miljoner kronor i sponsormedel och i takt med framgångarna finns en ny strategi som ska ge 10 miljoner.

- De här framgångarna får sponsorer att inse vad man får igen om man lierar sig med skidskyttet, säger Björn Bettner efter dubbeltriumfen i världscupens första tävling.

- Jag är inte orolig över att vi inte kommer att få det vi vill ha, tillägger Bettner.

Notera då att skidskyttarna hade en sponsorbudget om 4,5 miljoner 2005. 2014 ska den budgeten vara uppe i 15 miljoner! För perspektivets skull, Norge har 30 miljoner.

Men det är också en fråga om hur antalet aktiva och här finns det ett uttalat mål om att öka dagens 550 skidskyttar till 1100.

Fakta

Fjällbrynt, Sollefteå kommun, internetmedia, Fischer, Hello Sweden och XL-bygg är Helena Jonssons sponsor. Därtill har hon sponsorstöd via Svenska Skidförbundet, där bl a Vattenfall är en mycket framträdande partner.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Landslaget förblir en dröm för de flesta. Få kommer ens halvvägs. Men många blir vinnare i alla fall.  De vänjer sin kropp vid rörelse – de motionerar och anstränger sig regelbundet som vuxna. De utrustar sig själva med mer styrka att stå emot ökad ålder och sjukdom. Mycket tack vare att de i unga år fick den vanan. I unga år skaffade de sig en livsstil – via idrott och skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

 Internationella spelaraffärer i fotboll begriper man sig sällan på. Brassen och speleleganten Coutinho är en av fotbollsvärldens bästa spelare, men i Barcelona blev det aldrig någon succé och det har länge stått klart att spanjorerna vill sälja honom. Men efter massor av spekulationer står det nu klart att hans karriär fortsätter i Bayern München.