Byrån som blev Europamästare i sponsring

2001 grundades Sports & Brands av kompisarna Daniel Hegborn och Niklas Olovzon. Sakteliga har verksamheten tagit fart och i dag omsätter verksamheten ca 15 miljoner kr årligen. Nu har duon fått sitt yttersta bevis på framgångarna.

DHL och kommunikationsbyrån S&B utsågs till Europamästare i sponsring när European Sponsorship Awards (ESA) delades ut i London av branschföreningen European Sponsorship Association.

Det var projektet DHL Football Delivered som kammade hem priset i kategorin bästa sponsring Business to business vid ESA. Football Delivered har tidigare belönats med två Gyllene Hjulet (Sponsrings- och Eventföreningens årliga pris i Sverige) och nu skrev projektet historia som första svenska bidrag någonsin att vinna ESA.

På plats i London för att ta emot priset fanns företagets Daniel Hegborn, Niklas Olovzon och Jessica Nilsson. S&B har upprättat projektets strategi och koncept, och haft det löpande ansvaret för aktivering och genomförande från start till mål.

- Det känns som en stor seger för oss som byrå, för hela den svenska sponsringsbranschen och för DHL, säger Daniel Hegborn, partner på S&B.

DHL Football Delivered bygger på idén att leverera fotboll till kunder och anställda. Det finns en tydlig och stark koppling till företagets verksamhet, som handlar om leveranser, och konceptet är utvecklat i enlighet med målgruppens intressen. Uttryckssätten har varit många – allt ifrån leverans av matchboll och bollkallar på plats till kampanjsajt, skräddarsytt DM och kundevents i en specialanpassad DHL-trailer.

Genom att leverera fotboll under hela säsongen har man skapat lokal närhet och många personliga möten mellan DHL, kunder och anställda. Fotboll är temat och den metafor som förstärker DHL:s varumärke via kärnbudskapet: ”DHL levererar i tid, både nationellt och internationellt, med precision, kraft och känsla.” Resultatet har varit mycket positivt såväl ur varumärkes- som exponerings- och affärssynpunkt.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.