En rutmönstrad klassiker

Vätternrundan, Vasaloppet, Vansbrosimningen, Engelbrektsloppet och Lidingöloppet är välkända medan deras samlingsnamn, En Svensk Klassiker, inte alls är lika etablerat. Men med hjälp av ett annat varumärke, desto starkare Kexchocklad ska det bli ändring.

Cloetta Kexchoklad blir huvudsponsor för Idrotts-Sveriges kanske tuffaste utmärkelse.

- Två varumärken har funnit varandra i en god kombination, säger Cloettas vd Curt Petri.

Kexchoklad är etablerat hos svenskarna som ett varumärket sedan 1938, 50 miljoner exemplar säljs per år och hela 99 procent av landets invånare känner till produkten.

- Det känns oerhört inspirerande att avtalet nu är klart och påskrivet. För vår del får vi större resurser och rejäl butiksexponering och Kexchoklads rutmönster är ju redan ett etablerat inslag i idrottsvärlden, säger Michael Thorén, ordförande för En Svensk Klassiker.

- Kexchoklad är i sponsorsammanhang speciellt förknippat med fjäll, skidåkning och världselit, säger Curt Petri.

- Men den har även sin givna plats mellan Risifrutti och bananen i ryggsäcken för folk i allmänhet.

Samarbetet ska utvecklas gradvis. Kexchoklad blir synligt vid arrangemangen, mässor och på En Svensk Klassikers hemsida, och ska kopplas till olika kampanjer.

- Nu får vi chansen att bygga ett samarbete med en partner som arbetar över alla årstider med utmaningar som lockar svenska folket, konstaterar Curt Petri.




 

 

Fakta

En Svensk Klassiker
Alla som under en tolvmånadersperiod klarar av Vätternrundan (cykel 300 km), Vansbrosimningen (simning 3 km), Lidingöloppet (löpning 30 km) och längdskidtävlingarna Vasaloppet (90 km) alternativt Engelbrektsloppet (60 km) har kvalificerat sig till utmärkelsen En Svensk Klassiker. De fem separata loppen lockar sammanlagt ca 120 000 deltagare varje år och samarbetar sedan 1987 i den gemensamma föreningen, numera bolaget, En Svensk Klassiker.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Svensk Elitbandys egen webbtv-kanal Bandyplay.se utökar samarbetet med Mittmedias Bandypuls. Förutom att alla elitseriematcher för herrarna sänds från Bandypuls plattform kommer matcher också att sändas från damernas elitserie och bandyallsvenskan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.