En rutmönstrad klassiker

Vätternrundan, Vasaloppet, Vansbrosimningen, Engelbrektsloppet och Lidingöloppet är välkända medan deras samlingsnamn, En Svensk Klassiker, inte alls är lika etablerat. Men med hjälp av ett annat varumärke, desto starkare Kexchocklad ska det bli ändring.

Cloetta Kexchoklad blir huvudsponsor för Idrotts-Sveriges kanske tuffaste utmärkelse.

- Två varumärken har funnit varandra i en god kombination, säger Cloettas vd Curt Petri.

Kexchoklad är etablerat hos svenskarna som ett varumärket sedan 1938, 50 miljoner exemplar säljs per år och hela 99 procent av landets invånare känner till produkten.

- Det känns oerhört inspirerande att avtalet nu är klart och påskrivet. För vår del får vi större resurser och rejäl butiksexponering och Kexchoklads rutmönster är ju redan ett etablerat inslag i idrottsvärlden, säger Michael Thorén, ordförande för En Svensk Klassiker.

- Kexchoklad är i sponsorsammanhang speciellt förknippat med fjäll, skidåkning och världselit, säger Curt Petri.

- Men den har även sin givna plats mellan Risifrutti och bananen i ryggsäcken för folk i allmänhet.

Samarbetet ska utvecklas gradvis. Kexchoklad blir synligt vid arrangemangen, mässor och på En Svensk Klassikers hemsida, och ska kopplas till olika kampanjer.

- Nu får vi chansen att bygga ett samarbete med en partner som arbetar över alla årstider med utmaningar som lockar svenska folket, konstaterar Curt Petri.




 

 

Fakta

En Svensk Klassiker
Alla som under en tolvmånadersperiod klarar av Vätternrundan (cykel 300 km), Vansbrosimningen (simning 3 km), Lidingöloppet (löpning 30 km) och längdskidtävlingarna Vasaloppet (90 km) alternativt Engelbrektsloppet (60 km) har kvalificerat sig till utmärkelsen En Svensk Klassiker. De fem separata loppen lockar sammanlagt ca 120 000 deltagare varje år och samarbetar sedan 1987 i den gemensamma föreningen, numera bolaget, En Svensk Klassiker.

Prislappen landade på 45 miljoner kronor och affären är direkt nödvändig för klubben som dragits med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

63 036 åskådare kom i lördags till Ullevi i Göteborg för att uppleva Metallica. Annars är det sällsynt på Nordens största arena med mycket folk vid idrott. Men Ingemar Johansson har en given plats.

De ökade turistinkomsterna i Stockholmsregionen beräknas till cirka 250 miljoner kronor. Efter beskedet att Bro Hof i Upplands Bro kommun prioriteras inför Solheim Cup 2019 ökar förhoppningarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då höjde folk på ögonbrynen. I dag betecknas det som ett ovanligt lyckat avtal. Den något avvikande sponsordealen mellan vintersportens Skistar och tennis-Båstad fortsätter.  

Det handlar om dina pengar – om och när du spelar, dina eventuella vinster och förluster, och om inte annat, hur mycket pengar som kommer idrotten till godo. En spelreform berör mer än vad vi inser. Här debatterar ATG och BOS, Branschföreningen för onlinespel, på IA.

Nu är det klart att Malmö FF:s gruppspelsmatcher i Champions League visas på TV3. MFF:s kvalmatcher sändes däremot på kanal 6 som många fler tittare har tillgång till.

Allt flera svenska fotbollsspelare lämnar Sverige. Med en agent i bakgrunden... Tur det för nu visar det sig att spelarna tar allt mindre ansvar när en utlandsflytt blir aktuell.