En rutmönstrad klassiker

Vätternrundan, Vasaloppet, Vansbrosimningen, Engelbrektsloppet och Lidingöloppet är välkända medan deras samlingsnamn, En Svensk Klassiker, inte alls är lika etablerat. Men med hjälp av ett annat varumärke, desto starkare Kexchocklad ska det bli ändring.

Cloetta Kexchoklad blir huvudsponsor för Idrotts-Sveriges kanske tuffaste utmärkelse.

- Två varumärken har funnit varandra i en god kombination, säger Cloettas vd Curt Petri.

Kexchoklad är etablerat hos svenskarna som ett varumärket sedan 1938, 50 miljoner exemplar säljs per år och hela 99 procent av landets invånare känner till produkten.

- Det känns oerhört inspirerande att avtalet nu är klart och påskrivet. För vår del får vi större resurser och rejäl butiksexponering och Kexchoklads rutmönster är ju redan ett etablerat inslag i idrottsvärlden, säger Michael Thorén, ordförande för En Svensk Klassiker.

- Kexchoklad är i sponsorsammanhang speciellt förknippat med fjäll, skidåkning och världselit, säger Curt Petri.

- Men den har även sin givna plats mellan Risifrutti och bananen i ryggsäcken för folk i allmänhet.

Samarbetet ska utvecklas gradvis. Kexchoklad blir synligt vid arrangemangen, mässor och på En Svensk Klassikers hemsida, och ska kopplas till olika kampanjer.

- Nu får vi chansen att bygga ett samarbete med en partner som arbetar över alla årstider med utmaningar som lockar svenska folket, konstaterar Curt Petri.




 

 

Fakta

En Svensk Klassiker
Alla som under en tolvmånadersperiod klarar av Vätternrundan (cykel 300 km), Vansbrosimningen (simning 3 km), Lidingöloppet (löpning 30 km) och längdskidtävlingarna Vasaloppet (90 km) alternativt Engelbrektsloppet (60 km) har kvalificerat sig till utmärkelsen En Svensk Klassiker. De fem separata loppen lockar sammanlagt ca 120 000 deltagare varje år och samarbetar sedan 1987 i den gemensamma föreningen, numera bolaget, En Svensk Klassiker.

Stora idrottsevenemang kommer till regionen Jämtland-Härjedalen, turismföretagen är kreativa och allmänt märks ett uppsving. Men det är inte nog...

Ett nytt Globen 2019 förutsätter att Hovet rivs. Då kan området säljas för bostadsbyggande och Stockholms Stad får loss kapital att rusta Globen.

Manchester United med Zlatan Ibrahimovic på Ullevi. Det blir garanterat fullsatt, dvs över 40 000 personer. Affe Akbari är i dag oerhört belåten. Här berättar han hur Göteborg kunde få matchen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...

Det är fart på bingospelet i Sverige. Det ska idrottsanhängarna vara glada över. Resultat av verksamheten i Idrottens Spel generar inte mindre än 23,9 miljoner kronor till föreningarna.

En pusselbit till föll på plats. Sverige slog ut Bosnien Hercegovina och kvitterade ut biljetten till handbolls-VM. Staffan Olsson och Ola Lindgren lyckades i sitt näst sista uppdrag.

IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt vill ha en ny klubbdirektör.  Håkan Wetell har varit en utmärkt vikarie sedan Magnus Munken Karlsson plötsligt försvann. Först nu framkommer skälen.