En rutmönstrad klassiker

Vätternrundan, Vasaloppet, Vansbrosimningen, Engelbrektsloppet och Lidingöloppet är välkända medan deras samlingsnamn, En Svensk Klassiker, inte alls är lika etablerat. Men med hjälp av ett annat varumärke, desto starkare Kexchocklad ska det bli ändring.

Cloetta Kexchoklad blir huvudsponsor för Idrotts-Sveriges kanske tuffaste utmärkelse.

- Två varumärken har funnit varandra i en god kombination, säger Cloettas vd Curt Petri.

Kexchoklad är etablerat hos svenskarna som ett varumärket sedan 1938, 50 miljoner exemplar säljs per år och hela 99 procent av landets invånare känner till produkten.

- Det känns oerhört inspirerande att avtalet nu är klart och påskrivet. För vår del får vi större resurser och rejäl butiksexponering och Kexchoklads rutmönster är ju redan ett etablerat inslag i idrottsvärlden, säger Michael Thorén, ordförande för En Svensk Klassiker.

- Kexchoklad är i sponsorsammanhang speciellt förknippat med fjäll, skidåkning och världselit, säger Curt Petri.

- Men den har även sin givna plats mellan Risifrutti och bananen i ryggsäcken för folk i allmänhet.

Samarbetet ska utvecklas gradvis. Kexchoklad blir synligt vid arrangemangen, mässor och på En Svensk Klassikers hemsida, och ska kopplas till olika kampanjer.

- Nu får vi chansen att bygga ett samarbete med en partner som arbetar över alla årstider med utmaningar som lockar svenska folket, konstaterar Curt Petri.




 

 

Fakta

En Svensk Klassiker
Alla som under en tolvmånadersperiod klarar av Vätternrundan (cykel 300 km), Vansbrosimningen (simning 3 km), Lidingöloppet (löpning 30 km) och längdskidtävlingarna Vasaloppet (90 km) alternativt Engelbrektsloppet (60 km) har kvalificerat sig till utmärkelsen En Svensk Klassiker. De fem separata loppen lockar sammanlagt ca 120 000 deltagare varje år och samarbetar sedan 1987 i den gemensamma föreningen, numera bolaget, En Svensk Klassiker.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inget annat idrottsförbund gör större än affärer just nu än Svenska Golfförbundet. Medieverksamheten är såld till Egmont. Nästa stora avtal gäller försäljningen av förbundets stora kanslihus och då rör det sig om åtskilliga miljoner.

Det tog några timmar. Sedan backade ASICS Stockholm Marathon och insåg hur fel det blev. Det fanns inget annat att göra än en pudel. Nu gäller prispengar alla och oavsett allt.

Så här har ni aldrig sett Glenn Hysén förut. Säg var och när han inte är aktuell. Det senaste – som huvudpersonen i bandet West of Edens låt Glenntown. Glenn själv är bl a trubadur, tränare, bartender och musikproducent.

Fem dagar in på den sjätte etappen av Volvo Ocean Race, mellan Itajai i Brasilien och Newport, USA, nådde svenskbåten Team SCA en punkt på Atlanten som innebar att den svenska tjejbåten fullbordat ett helt varv runt jorden.

Han får gärna slå en signal, ja, han får gärna återkomma om han vill. Pierre Jonsson är han som kontaktar människor och berättar de har blivit miljonärer. Han har rollen att vara vinnarambassadör.

Det blir mycket fotboll med Barcelona i TV framöver. Och vem önskar inte det? Världens kanske bästa lag ska spela seriematcher via TV4 och nu har SBS Discovery säkrat Barcelonas matcher i Copa del Rey och dessutom även dubbelmötet i den spanska supercupen.

Här hemma åker pappa Glenn Hysén ur Mästarnas mästare. Grabben, alltså Tobias, åker också, men inte hem utan han stannar i Kina. Och medan Glenn skrapar Triss-lott skriver Tobias på ett kontrakt som ska ge 28 miljoner.