Klüfts och Kallurs skiftande affärer

Sponsorer kommer och går, uthålligheten är inte alltid något som består. Se här bara – samtidigt som försäkringsföretaget Euro Accident förlänger sitt sponsoravtal med Carolina Klüft till 2012 tappar Susanna och Jenny Kallur en av sina största sponsorer, Länsförsäkringar.

Euro Accident intresse består, kan man lätt slå fast. Samarbetet med Carro sträcker sig tio år tillbaka. Hon är en förebild för många unga idrottare och har blivit en stor tillgång för Euro Accidents varumärke.

Har vuxit samman

- Euro Accident var min absolut första sponsor. De har stöttat mig i alla lägen och det känns fantastiskt bra att fortsätta tillsammans, säger Carolina Klüft som tränar för fullt igen inför den kommande säsongen.

Thomas Petersson, vd Euro Accident, är glad över en uppgörelse som gynnar hans verksamhet:

- Vi är stolta över vad Carolina har åstadkommit och för möjligheten att få stå vid hennes sida. Vi hoppas att vårt engagemang hjälper henne till nya framgångar de kommande tre åren.

Ingen mer tv-reklam

Där är försäkringsbolaget som vill gå vidare med en friidrottsstjärna. Det samma gäller inte Länsförsäkringar som inte ser behovet av en förlängning när ett tre-årigt avtal med systrarna Sanna och Jenny Kallur tar slut.

Samtidigt som tjejerna jobbar hårt för att återkomma på friidrottsbanorna i sommar har Länsförsäkringar lämnat ett negativt besked – det blir ingen fortsättning. 

- Redan när kontraktet skrevs var vi överens om att det skulle vara just ett treårigt samarbete, säger Länsförsäkringars kommunikationsdirektör, Christer Baldhagen, till resume.se.

Pappa Kallur inte förvånad

Sanna och Jenny har tillsammans med Måns Herngren gjort en serie uppmärksammade reklamfilmer för Länsförsäkringar , men nu har bolaget ändrat marknadsföringsstrategin och slutar med tv-reklam.

Pappa Anders Kallur håller i döttrarnas affärer och anser inte att det finns något märkligt med att parterna skiljs åt.

- Kontraktet gick ut vid årsskiftet. Länsförsäkringar samarbetade med Henke Larsson i två år och med Jenny och Sanna i tre år, nu satsar man på andra saker, säger Anders Kallur till Resume.se.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.