Konsulter ger SOK miljoner

Sveriges olympiska kommitté (SOK) har fått en ny mångmiljonponsor. Teknikkonsultföretaget ÅF satsar rejält, och parterna låter förstå att det handlar om åtskilliga miljoner utan att det exakta antalet anges.

Därmed kan SOK utöka sin satsning och involvera ytterligare 20 aktiva i topp- och talangprogrammet.

- Det är oerhört betydelsefullt för oss. Nu kan vi ge ännu flera chansen att göra den hundraprocentiga satsning som krävs för att kunna nå prispallen i olympiska spel, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Grön profil

Satsning ska också sätta gröna frågor i fokus.

- Vi ska ta ansvar fullt ut och driva vår verksamhet ur ett grönt perspektiv. Den första konkreta åtgärden är att vi skickar vår utrustning med kläder direkt från Kina till Vancouver, i stället för att ta den via Sverige.

Samarbetet med ÅF är banbrytande också på ett annat plan. SOK har byggt upp ett unikt internationellt samarbete så att ÅF samtidigt med avtalet med SOK också blir partner till de olympiska kommittéerna i Norge, Finland och Schweiz.

Upp till bevis!

- Det här avtalet kan öppna för liknande lösningar med andra svenska företag med stor internationell verksamhet, säger Stefan Lindeberg .

För aktiva och ledare i SOK:s satsningar innebär samarbetet med ÅF att de får information och utbildning i gröna frågor. ÅF ska också att hjälpa till med hållbarhetsutredningar för att frågorna ska få större genomslag i det dagliga arbetet.

Internationellt har Internationella Olympiska Kommittén sedan 1994 arbetat hårt med miljöfrågor i samband med de olika kandidatstädernas ansökningar.

- Vi inom den olympiska rörelsen ser fram mot ett tätt samarbete med ÅF och hoppas att med ÅF:s hjälp genom våra olympier ytterligare sätta fokus på de gröna frågorna och kopplingen mellan idrott och miljö i ett ännu bredare perspektiv, säger Gunilla Lindberg,SOK:s generalsekreterare och IOK-ledamot.

Varumärket stärks

För ÅF:s del hoppas man att samarbetet kommer att stärka varumärket inte bara i Sverige utan även i Norge, Finland och Schweiz.

- Det här är vår största och viktigaste satsning någonsin. Vi har fört diskussioner med SOK sedan april förra året och mejslat fram en samarbetsform som vi känner oss väldigt stolta över, säger Jonas Wiström, vd och koncernchef för ÅF.

- Jag är övertygad om att detta prestigefulla samarbete kommer att generera fler klimat- och miljöinriktade affärer för ÅF, säger Jonas Wiström, VD och koncernchef för ÅF.

Bland sina anställda har Jonas Wiström friidrottsstjärnan Susanna Kallur som är intresserad av miljöfrågor.

- Självklart är man riktigt stolt just nu. Det är kul att den här satsningen blivit av. Jag ska göra allt jag kan för att lyfta frågor som har med miljön att göra, säger hon.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.