Tuff lansering av Adidas

Först presenterades IFK Göteborgs matchtröja med temat ”Nästa mästarna”. Nu introduceras nuvarande mästarna, AIK, med ny matchtröja och parollen ”Kom och ta oss!” och om en vecka lanseras Djurgårdens nya dress vars utseende ännu är hemlighållen.

Svenska Adidas nyttjar det globala konceptet ”Every Team Needs a Shirt with a Story”. Vartannat år lanseras nya matchtröjor för IFK Göteborg, IFK Göteborg, AIK, Brommapojkarna och Djurgårdens IF och nu sker det under uppmärksammade former.

Söker stark symbol

- Vi utgår från ”Every Team Needs a Shirt with a Story” och hittar en lokal twist. Tillsammans med klubben och byrån tar vi fram något som liknar en värdegrund för tröjan och som är en stark symbol för både lag och supportrar, säger Emma Stjernlöf, nordisk pr-chef för Adidas.

Adidas vill ha full valuta för kampanjen och AIK:s tröja introduceras exempelvis i helgen under titeln ”Black weekend” med samarbetspartners, press och supportrar inbjudna. Till kampanjen hör också en film med Gudfadern-tema.

- Med dubbla guld, Allsvenskan och Svenska cupen, tycker många att statistiken talar emot att AIK kan vinna igen. Med kampanjen ger AIK skeptikerna svar på tal på ett kaxigt och nonchalant sätt, säger Emma Stjernlöf.

Sveriges framsida...

På kampanjbilden reser sig supporterläktaren Norra Stå liksom de dubbla gulden mot en svart himmel bakom spelarna.

För IFK Göteborg handlar det i år om att ta revansch. Guldet ska tillbaka till Sveriges framsida...

- Blåvitt har en otroligt stark historik och vill nu ta fasta på framtiden och klubbens roll som plantskola för talanger. I lanseringskampanjen får sex välkända spelare med hjärtat i klubben symbolisera det, säger Emma Stjernlöf.

Precis som vid AIK:s lansering framträder sex spelare i strålkastare på arenan och IFK-arna har dessutom Poseidon i bakgrunden med syfte på klubbens nya låt ”Snart skiner Poseidon” som ska användas vid inmarschen till alla hemmamatcher.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.