Idrotten ännu störst inom sponsring
IRM har kommit med den senaste rapporten om sponsringens omfång och förändringarna under det senaste året.
Sponsringens styrka som marknadsföringskanal blir uppenbar när man ser att den omsätter mer pengar än var och en av TV-reklamen och Internetreklamen.
Totalt omsattes 5,1 miljarder kronor inom sponsring som marknadsföringskanal.
Kultursponsringen växer mest och kan visa en ökning med 4 procent under 2009.
IRM har tidigare enbart mätt sponsring som helhet, men har nu delat upp investeringarna i de olika delkategorierna: idrott, kultur och socialsponsring.
Största kategorin är idrottssponsringen som utgjorde 75 procent av de investerade pengarna under 2009.
Näst störst är den social/humanitär sponsring som stod för drygt 13 procent och strax därefter kultursponsringen som under 2009 utgjorde nära 12 procent av de totala sponsringsinvesteringarna.
Det är dock stora skillnader i hur de olika kategorierna har utvecklats under året. Bäst utvecklades kultursponsringen med en tillväxt på 4 procent medan Idrottsponsringen ökade marginellt och den social/humanitär sponsringen tappade stort.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.