Han drömmer om skidlag för 105 miljoner

Sponsorer ska det göra möjligt att skapa ett drömlag med de främsta skidstjärnorna som Petter Northug, Marcus Hellner och Dario Cologna. För 35 miljoner kronor årligen lanserar norske skidexperten Kjell Erik Kristiansen en satsning i rekordformat.

- Vi behöver 35 miljoner årligen under tre år. Tanken är att ge åkarna en lön som speglar deras värde som artister, säger Kristiansen till Dagens Næringsliv.

Kräver 105 miljoner på tre år

- Målet är att ha i laget klara innan nästa säsong. Vi jobbar på det, men har ännu inte pengar. Vi behöver tunga sponsorer.

Åkarna ska delta i stora lopp och då representera sina sponsorer. Tillgången till de stora sponsorpengarna kan ske, enligt Kristiansen, tack vare ”nyckelroller i långa tv-sändningar mot stora grupper av skidåkare i Europa som ger en kraftig exponering”.

Kristiansen är en välkänd speaker i skidsammanhang och har tidigare varit kommentator i Eurosport. Han känner åkarna och han har kontakter bland företagen.

Ta tillvara på skidintresset

Det avgörande för honom är ett redan stort skidintresse som nu växer ytterligare.

- Birkebeinerrennet, Vasaloppet och Marcialonga upplever rekordintresse - från köpstarka deltagare och nye sponsorer som önskar direkt exponering mot sitt varumärke, till Dagens Næringsliv.

Kristiansen betonar att åkarna ska tävla för sina respektive länger i stora mästerskap. Men hur långt har han kommit i snacket med åkarna?

Nordhug stjärnan bland 20 åkare

- Petter Northug har dörrren på glänt. Petter är magneten och det är ingen vits utan honom.

- Dario Cologna har sagt sig vara intresserad. Så mycket kan jag säga.

Kristiansen har räknat på budget.

- Med 20 löpare behöver vi 35 miljoner årligen i tre år.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.