Nike vill behålla Christian

Nike förlänger sponsorkontraktet med Christian Olsson, trestegsstjärnan som laddar för nya framgångar. Han får ett nytt miljonavtal, om än inte på samma nivå som det tidigare, och det gäller fram till och med OS i London 2012.

- De tror på honom och de vet vad han kan. Det visade han 2010 också. De har sett vad de ville se, han bevisade att han håller hög nivå”, säger hans agent, Daniel Wessfeldt som även låg bakom det föregående sex-årskontraktet som påstås ha haft ett värde av 40 miljoner kronor.

Stora pengar hägrar nu också, men är mera resultatbaserade. Sedan tidigare har han haft kontrakt med Asics, Axa och det norska finansbolaget Lindorff.

Men i takt med skadorna har företagen flytt. Sponsorerna hoppade av en efter en.

- I dag har jag inga sponsorer alls förutom Nike. De har option på att förlänga det några år, men jag har väl inte gett dem någon större anledning att göra det, säger Christian Olsson höstas, då han förklarade ärligt:

- Ja, det är inte så konstigt att sponsorerna hoppat av. De vill ha en säker investering och det har inte varit så stort intresse för mig de senaste åren och jag kan knappast beskylla dem för att ha fel.


Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö, AIK och Elfsborg har de senaste åren haft intäkter i 20-miljonersklassen – i Europa League. Nu är det nära igen – för MFF, AIK, IFK Göteborg, Elfsborg och BP.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

Han kan inte låta bli. Det går bara inte. Han måste vara med i hetluften, känna anspänningen, vinden och farten. Torbjörn Törnqvist tar 6-700 miljoner från sitt kapital och satsar igen med en nybyggd våghalsig katamaran.

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.