Nike vill behålla Christian

Nike förlänger sponsorkontraktet med Christian Olsson, trestegsstjärnan som laddar för nya framgångar. Han får ett nytt miljonavtal, om än inte på samma nivå som det tidigare, och det gäller fram till och med OS i London 2012.

- De tror på honom och de vet vad han kan. Det visade han 2010 också. De har sett vad de ville se, han bevisade att han håller hög nivå”, säger hans agent, Daniel Wessfeldt som även låg bakom det föregående sex-årskontraktet som påstås ha haft ett värde av 40 miljoner kronor.

Stora pengar hägrar nu också, men är mera resultatbaserade. Sedan tidigare har han haft kontrakt med Asics, Axa och det norska finansbolaget Lindorff.

Men i takt med skadorna har företagen flytt. Sponsorerna hoppade av en efter en.

- I dag har jag inga sponsorer alls förutom Nike. De har option på att förlänga det några år, men jag har väl inte gett dem någon större anledning att göra det, säger Christian Olsson höstas, då han förklarade ärligt:

- Ja, det är inte så konstigt att sponsorerna hoppat av. De vill ha en säker investering och det har inte varit så stort intresse för mig de senaste åren och jag kan knappast beskylla dem för att ha fel.


Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

Ett gigantiskt arrangemang som kommer allt närmare. Nästa år står Stockholm som arrangör för VM- mästerskapen i amerikansk fotboll. Tolv nationer från sex olika kontinenter plus fans anländer till huvudstaden. 

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.