Här är Northugs unika sponsorupplägg

Petter Northug har skänkt 1 miljon kronor till Rädda Barnen under de senaste sex åren när han konsekvent har tagit av bonusen i sina sponsorkontrakt. Och nu medger han också att Vasaloppet är ett mål nästa säsong.

- Han har gett mycket mer till Rädda Barnen, än han har lagt på aktiemarknaden, säger pappa John Northug.

Petter är engagerad

- Helt unikt. Han är i nivå med några av våra största affärspartners, säger projektledare Anne Brude i Rädda Barnen.

Det började vid VM i Sapporo och under de två kommande åren gav han 300 000 kronor från sitt avtal med SAS till Rädda Barnen.

- De var först med utbildning för barn i krigsområden. Det är ett mycket viktigt skäl, säger Petter.

"Jag är stolt"

När han sedan skrev ett nytt lukrativt avtal med revisionsbyrån BDO under 2008 ville han hålla fast vid sin övertygelse. Och efter att ha utvecklat och följt sin tanke från diverse sponsorkontrakt och uppdrag har han skrivit över ytterligare 630 000 på Rädda Barnen.

Han säger också i dag:

- Jag är stolt, verkligen. Jag visste faktiskt inte att beloppet har blivit så stort. Men det känns jättebra att pengarna går till ett viktigt syfte, just nu till Rädda Barnen skyddsåtgärder. De gör ett utmärkt jobb och jag litar på dom.

"Vår skyldighet"

Det var när sponsoravtalen började anta proportioner och det ideligen kom att handla om miljonbelopp som Petter och hans far, John Northug, tyckte att de hade en skyldighet att bidra med något:

- Rädda Barnen är en seriös organisation som verkligen vet vad de gör. Men vi kände också att det var rättvist att ge något när vi fick så mycket pengar ytterligare. Dessutom är Petter engagerad i ämnet, säger John Northug.

I den norska tidningen Adresseavisen avslöjas Petter Northugs generositet som har pågått i flera år.

Han tänker fortsätta

- Jag tycker inte att Rädda Barnen tar för mycket av mig. Jag får en hel del information om det arbete de gör, och det finns egentligen inget som intresserar mig mera. Det är därför jag gör detta och det är därför jag tänker fortsätta med det, säger Petter själv.

Bara i år har han gett Rädda Barnen 430 000 kronor. 110 000 för framgångarna i VM och dessutom bonusen från BDO, intäkter från auktionerna av guldjackorna i världscupen. Jackorna har sålt för 321 000 kronor totalt.

Hos norska Rädda Barnen är tacksamheten stor.

Galet många förslag

- Vi har fyra stora samarbetspartners, Accenture, Byggmakker, SAS och Norsk Hydro som vardera ger minst 1 miljon dollar per år. Men Petter är unik som individ som ger så mycket pengar.

Pappa och son Northug har fått en mängd nya förslag till sponsring och affärer efter vinterns framgångar.

- Det har varit galet. Vi har nog 20 förfrågningar från sjukhus, handikapporganisationer och olika kampanjer.

- Visst, det finns många som arbetar med välgörande ändamål, men vi kan inte göra allt. Petter är som vanligt här också: han satte full fokus på ett område, säger John Northug.

- Vasaloppet lockar mig

Annars tittar Petter fram emot nästa säsong då inga stora mästerskap gäller.

- Tour de Ski är det viktigaste målet, men jag vill också försöka mig på ett par långa lopp om det passar in med resten av programmet, Marcia Longa i Italien och Vasaloppet, medger han och låter förhoppningarna växa ordentligt i Mora.

Han vill delta, erkänner han. Men först ska han avrunda denna säsong och då ingår ett antal uppdrag för sponsorer – och Rädda Barnen.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.