Här är Northugs unika sponsorupplägg

Petter Northug har skänkt 1 miljon kronor till Rädda Barnen under de senaste sex åren när han konsekvent har tagit av bonusen i sina sponsorkontrakt. Och nu medger han också att Vasaloppet är ett mål nästa säsong.

- Han har gett mycket mer till Rädda Barnen, än han har lagt på aktiemarknaden, säger pappa John Northug.

Petter är engagerad

- Helt unikt. Han är i nivå med några av våra största affärspartners, säger projektledare Anne Brude i Rädda Barnen.

Det började vid VM i Sapporo och under de två kommande åren gav han 300 000 kronor från sitt avtal med SAS till Rädda Barnen.

- De var först med utbildning för barn i krigsområden. Det är ett mycket viktigt skäl, säger Petter.

"Jag är stolt"

När han sedan skrev ett nytt lukrativt avtal med revisionsbyrån BDO under 2008 ville han hålla fast vid sin övertygelse. Och efter att ha utvecklat och följt sin tanke från diverse sponsorkontrakt och uppdrag har han skrivit över ytterligare 630 000 på Rädda Barnen.

Han säger också i dag:

- Jag är stolt, verkligen. Jag visste faktiskt inte att beloppet har blivit så stort. Men det känns jättebra att pengarna går till ett viktigt syfte, just nu till Rädda Barnen skyddsåtgärder. De gör ett utmärkt jobb och jag litar på dom.

"Vår skyldighet"

Det var när sponsoravtalen började anta proportioner och det ideligen kom att handla om miljonbelopp som Petter och hans far, John Northug, tyckte att de hade en skyldighet att bidra med något:

- Rädda Barnen är en seriös organisation som verkligen vet vad de gör. Men vi kände också att det var rättvist att ge något när vi fick så mycket pengar ytterligare. Dessutom är Petter engagerad i ämnet, säger John Northug.

I den norska tidningen Adresseavisen avslöjas Petter Northugs generositet som har pågått i flera år.

Han tänker fortsätta

- Jag tycker inte att Rädda Barnen tar för mycket av mig. Jag får en hel del information om det arbete de gör, och det finns egentligen inget som intresserar mig mera. Det är därför jag gör detta och det är därför jag tänker fortsätta med det, säger Petter själv.

Bara i år har han gett Rädda Barnen 430 000 kronor. 110 000 för framgångarna i VM och dessutom bonusen från BDO, intäkter från auktionerna av guldjackorna i världscupen. Jackorna har sålt för 321 000 kronor totalt.

Hos norska Rädda Barnen är tacksamheten stor.

Galet många förslag

- Vi har fyra stora samarbetspartners, Accenture, Byggmakker, SAS och Norsk Hydro som vardera ger minst 1 miljon dollar per år. Men Petter är unik som individ som ger så mycket pengar.

Pappa och son Northug har fått en mängd nya förslag till sponsring och affärer efter vinterns framgångar.

- Det har varit galet. Vi har nog 20 förfrågningar från sjukhus, handikapporganisationer och olika kampanjer.

- Visst, det finns många som arbetar med välgörande ändamål, men vi kan inte göra allt. Petter är som vanligt här också: han satte full fokus på ett område, säger John Northug.

- Vasaloppet lockar mig

Annars tittar Petter fram emot nästa säsong då inga stora mästerskap gäller.

- Tour de Ski är det viktigaste målet, men jag vill också försöka mig på ett par långa lopp om det passar in med resten av programmet, Marcia Longa i Italien och Vasaloppet, medger han och låter förhoppningarna växa ordentligt i Mora.

Han vill delta, erkänner han. Men först ska han avrunda denna säsong och då ingår ett antal uppdrag för sponsorer – och Rädda Barnen.

Åsikterna var många, hettan bara tilltog och det sociala nätet brann. En Counter Strike-spelare i Mästarnas mästare, en självutnämnd idiot sprang in på arenan och bestämde slutresultatet och därpå fotbollens låga kvalité.

Det är ett av de bästa bevisen på att idrottsturism genererar stora pengar. Kommunledningen övertygades hösten 2011 och vid lördagens femte Ironman Kalmar beräknas att omsättningen uppgår till drygt 40 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tolv mer eller mindre kända idrottare. I ett av Sveriges mest sedda program. Numera är det sällan någon säger nej. Att delta och att synas betyder åtskilligt för det egna varumärket.

Djurgården gör årets värvning i svensk elitfotboll. Klubben investerar kraftigt i A-lagstruppen och nu avslöjas att förre landslagsmålvakten Andreas Isaksson också har lockats till Djurgården.