Nya miljoner satsas på Nordea Masters

Bank- och finanskoncernen Nordea förlänger avtalet med Masters, Nordens största golftävling. Samtidigt ökar också insatsen och nya miljoner ska bidra till att jaga toppspelare.

Det var i oktober 2009 som avtalet presenterades. Den årliga proffstävlingen i Sverige fick ny sponsor och skiftade namn till Nordea Scandinavian Masters.

Då avsåg uppgörelsen åren 2010-12 och Nordea var berett att satsa satsar 2 miljoner euro per år.

Förlängt ett större avtal

Nu har parterna förlängt avtalet med ett år samtidigt som budskapet är att Nordea betalar cirka 9 miljoner euro över tre år, dvs. 2011-2013.

Det innebär att insatsen är avsevärt högre, från 2 till 3 miljoner euro per år.

Samtidigt byter tävlingen namn igen. Nordea Masters och inget annat är vad som gäller.

Ett brett engagemang

Nu får tävlingsgeneralen Fredrik Hellkvist resurser att göra en hel del av det han önskar, inte minst övertyga de främsta spelarna.

- Det här är ett bevis för att vi levererar affärsnytta för Nordea. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta resan mot att bli en av Europas största tävlingar.

Namnbytet är ett resultat av att båda arrangörerna och Nordea har reagerat över att media envisas med att titulera Europatävlingen vid Scandinavian Masters, den gamla titeln som tävlingen är stark förknippad med.

Slut på namnförväxlingarna 

Med Nordea Masters och med banken som sponsor även till den nordiska touren, Nordea Tour, med 28 proffstävlingar (14 för damer och 14 för herrar) runt om i Norden hoppas man att få slut på namnförväxlingarna.

- Genom att vi sponsrar såväl en stor Europatourtävling som den nordiska proffstouren, med lokala deltävlingar under hela säsongen, så blir sponsringen lokal, nationell och internationell med möjligheter till kundarrangemang på samtliga nivåer, säger Hans Jacobson, chef för Nordea Sverige.

- Vi kan bjuda på spännande upplevelser för våra kunder under avslappnade former.

De här besluten ska ses mot den bakgrunden att SAS backade 2009 som titelsponsor i Masters. Flygbolaget trappade då ned sitt engagemang efter att bara två år tidigare lanserat "det största sponsoravtalet i nordisk golfs historia". SAS skulle gå in som ny titelsponsor med en insats om 55 miljoner kronor över fem år.

Nordeas engagemang räddar proffstävlingens fortlevnad och expansion. För visionen att bli en av Europas största tävlingar står fast. Nu vet också många av spelarna att Bro Hof är en exceptionell bana.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.