Nya miljoner satsas på Nordea Masters

Bank- och finanskoncernen Nordea förlänger avtalet med Masters, Nordens största golftävling. Samtidigt ökar också insatsen och nya miljoner ska bidra till att jaga toppspelare.

Det var i oktober 2009 som avtalet presenterades. Den årliga proffstävlingen i Sverige fick ny sponsor och skiftade namn till Nordea Scandinavian Masters.

Då avsåg uppgörelsen åren 2010-12 och Nordea var berett att satsa satsar 2 miljoner euro per år.

Förlängt ett större avtal

Nu har parterna förlängt avtalet med ett år samtidigt som budskapet är att Nordea betalar cirka 9 miljoner euro över tre år, dvs. 2011-2013.

Det innebär att insatsen är avsevärt högre, från 2 till 3 miljoner euro per år.

Samtidigt byter tävlingen namn igen. Nordea Masters och inget annat är vad som gäller.

Ett brett engagemang

Nu får tävlingsgeneralen Fredrik Hellkvist resurser att göra en hel del av det han önskar, inte minst övertyga de främsta spelarna.

- Det här är ett bevis för att vi levererar affärsnytta för Nordea. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta resan mot att bli en av Europas största tävlingar.

Namnbytet är ett resultat av att båda arrangörerna och Nordea har reagerat över att media envisas med att titulera Europatävlingen vid Scandinavian Masters, den gamla titeln som tävlingen är stark förknippad med.

Slut på namnförväxlingarna 

Med Nordea Masters och med banken som sponsor även till den nordiska touren, Nordea Tour, med 28 proffstävlingar (14 för damer och 14 för herrar) runt om i Norden hoppas man att få slut på namnförväxlingarna.

- Genom att vi sponsrar såväl en stor Europatourtävling som den nordiska proffstouren, med lokala deltävlingar under hela säsongen, så blir sponsringen lokal, nationell och internationell med möjligheter till kundarrangemang på samtliga nivåer, säger Hans Jacobson, chef för Nordea Sverige.

- Vi kan bjuda på spännande upplevelser för våra kunder under avslappnade former.

De här besluten ska ses mot den bakgrunden att SAS backade 2009 som titelsponsor i Masters. Flygbolaget trappade då ned sitt engagemang efter att bara två år tidigare lanserat "det största sponsoravtalet i nordisk golfs historia". SAS skulle gå in som ny titelsponsor med en insats om 55 miljoner kronor över fem år.

Nordeas engagemang räddar proffstävlingens fortlevnad och expansion. För visionen att bli en av Europas största tävlingar står fast. Nu vet också många av spelarna att Bro Hof är en exceptionell bana.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.