Nya miljoner satsas på Nordea Masters

Bank- och finanskoncernen Nordea förlänger avtalet med Masters, Nordens största golftävling. Samtidigt ökar också insatsen och nya miljoner ska bidra till att jaga toppspelare.

Det var i oktober 2009 som avtalet presenterades. Den årliga proffstävlingen i Sverige fick ny sponsor och skiftade namn till Nordea Scandinavian Masters.

Då avsåg uppgörelsen åren 2010-12 och Nordea var berett att satsa satsar 2 miljoner euro per år.

Förlängt ett större avtal

Nu har parterna förlängt avtalet med ett år samtidigt som budskapet är att Nordea betalar cirka 9 miljoner euro över tre år, dvs. 2011-2013.

Det innebär att insatsen är avsevärt högre, från 2 till 3 miljoner euro per år.

Samtidigt byter tävlingen namn igen. Nordea Masters och inget annat är vad som gäller.

Ett brett engagemang

Nu får tävlingsgeneralen Fredrik Hellkvist resurser att göra en hel del av det han önskar, inte minst övertyga de främsta spelarna.

- Det här är ett bevis för att vi levererar affärsnytta för Nordea. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta resan mot att bli en av Europas största tävlingar.

Namnbytet är ett resultat av att båda arrangörerna och Nordea har reagerat över att media envisas med att titulera Europatävlingen vid Scandinavian Masters, den gamla titeln som tävlingen är stark förknippad med.

Slut på namnförväxlingarna 

Med Nordea Masters och med banken som sponsor även till den nordiska touren, Nordea Tour, med 28 proffstävlingar (14 för damer och 14 för herrar) runt om i Norden hoppas man att få slut på namnförväxlingarna.

- Genom att vi sponsrar såväl en stor Europatourtävling som den nordiska proffstouren, med lokala deltävlingar under hela säsongen, så blir sponsringen lokal, nationell och internationell med möjligheter till kundarrangemang på samtliga nivåer, säger Hans Jacobson, chef för Nordea Sverige.

- Vi kan bjuda på spännande upplevelser för våra kunder under avslappnade former.

De här besluten ska ses mot den bakgrunden att SAS backade 2009 som titelsponsor i Masters. Flygbolaget trappade då ned sitt engagemang efter att bara två år tidigare lanserat "det största sponsoravtalet i nordisk golfs historia". SAS skulle gå in som ny titelsponsor med en insats om 55 miljoner kronor över fem år.

Nordeas engagemang räddar proffstävlingens fortlevnad och expansion. För visionen att bli en av Europas största tävlingar står fast. Nu vet också många av spelarna att Bro Hof är en exceptionell bana.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det har varit mycket snack om att Henrik Stenson en dag ska bli ny delägare i sin gamla hemmabana på Barsebäck. Nu har han köpt in sig i ett bolag, men det blev inte alls Barsebäck.

En av de rika bland många rika. Men listan över Sverige miljardärer innehåller ingen annan som det det skrivs lika mycket om. Zlatan Ibrahimovics slår dem allihopa som rubriknamn.

När nöden var som störst fanns hjälpen som längst ifrån. Conrad Elektronik, ett e-handelsföretag med kontor bara några mil från Malmö FF, väljer att komma som räddande änglar till Åtvidaberg.

Ett tack borde riktas till de 271 612 kunderna. De som har tippat och hoppats. Om de blev vinnare, är en sak, men vinnare är i alla fall 6 935 föreningar som får dela på 50 miljoner. Här kan du också se fördelningen i Sverige.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.