Nya miljoner satsas på Nordea Masters

Bank- och finanskoncernen Nordea förlänger avtalet med Masters, Nordens största golftävling. Samtidigt ökar också insatsen och nya miljoner ska bidra till att jaga toppspelare.

Det var i oktober 2009 som avtalet presenterades. Den årliga proffstävlingen i Sverige fick ny sponsor och skiftade namn till Nordea Scandinavian Masters.

Då avsåg uppgörelsen åren 2010-12 och Nordea var berett att satsa satsar 2 miljoner euro per år.

Förlängt ett större avtal

Nu har parterna förlängt avtalet med ett år samtidigt som budskapet är att Nordea betalar cirka 9 miljoner euro över tre år, dvs. 2011-2013.

Det innebär att insatsen är avsevärt högre, från 2 till 3 miljoner euro per år.

Samtidigt byter tävlingen namn igen. Nordea Masters och inget annat är vad som gäller.

Ett brett engagemang

Nu får tävlingsgeneralen Fredrik Hellkvist resurser att göra en hel del av det han önskar, inte minst övertyga de främsta spelarna.

- Det här är ett bevis för att vi levererar affärsnytta för Nordea. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta resan mot att bli en av Europas största tävlingar.

Namnbytet är ett resultat av att båda arrangörerna och Nordea har reagerat över att media envisas med att titulera Europatävlingen vid Scandinavian Masters, den gamla titeln som tävlingen är stark förknippad med.

Slut på namnförväxlingarna 

Med Nordea Masters och med banken som sponsor även till den nordiska touren, Nordea Tour, med 28 proffstävlingar (14 för damer och 14 för herrar) runt om i Norden hoppas man att få slut på namnförväxlingarna.

- Genom att vi sponsrar såväl en stor Europatourtävling som den nordiska proffstouren, med lokala deltävlingar under hela säsongen, så blir sponsringen lokal, nationell och internationell med möjligheter till kundarrangemang på samtliga nivåer, säger Hans Jacobson, chef för Nordea Sverige.

- Vi kan bjuda på spännande upplevelser för våra kunder under avslappnade former.

De här besluten ska ses mot den bakgrunden att SAS backade 2009 som titelsponsor i Masters. Flygbolaget trappade då ned sitt engagemang efter att bara två år tidigare lanserat "det största sponsoravtalet i nordisk golfs historia". SAS skulle gå in som ny titelsponsor med en insats om 55 miljoner kronor över fem år.

Nordeas engagemang räddar proffstävlingens fortlevnad och expansion. För visionen att bli en av Europas största tävlingar står fast. Nu vet också många av spelarna att Bro Hof är en exceptionell bana.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Friends Arena gör 225 miljoner i minus för 2014. Det är dystra siffror som Idrottens Affärers Dan Persson tidigt förutspådde. Men han tror att förlusten kan bli ännu större.

Inför den här rapporten faller kommunalråden utan ett ord i protest. Turismekonomisk omsättning från 2012: 18,6 miljoner kronor. 2013: 23 miljoner. 2014: 36 miljoner. Siffror som är ytterligare ett bevis för idrottens betydelse.

Niklas Carlsson vet vad han gör de närmaste åren. Med dubbla chefsuppgifter, styrelseuppdrag för Falu-VM och den högst ansvarige i ett förbund med dubbla äganderoller i två mångmiljonarrangemang.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Först petas Ralf Edström från Radiosporten. Nu har Stig Strand gjort sitt efter 28 år som alpin expert i SVT. Förändringens vind blåser genom expertbåsen och inte helt okontroversiellt. 

Tidigare i år petad i IFK Norrköping. Nu kan Isaac Kiese Thelin vara årets bästa allsvenska fotbollsaffär. I dag avslöjas hur den här spelaraffären även ekonomiskt är en succé för mästarna.