Nya miljoner satsas på Nordea Masters

Bank- och finanskoncernen Nordea förlänger avtalet med Masters, Nordens största golftävling. Samtidigt ökar också insatsen och nya miljoner ska bidra till att jaga toppspelare.

Det var i oktober 2009 som avtalet presenterades. Den årliga proffstävlingen i Sverige fick ny sponsor och skiftade namn till Nordea Scandinavian Masters.

Då avsåg uppgörelsen åren 2010-12 och Nordea var berett att satsa satsar 2 miljoner euro per år.

Förlängt ett större avtal

Nu har parterna förlängt avtalet med ett år samtidigt som budskapet är att Nordea betalar cirka 9 miljoner euro över tre år, dvs. 2011-2013.

Det innebär att insatsen är avsevärt högre, från 2 till 3 miljoner euro per år.

Samtidigt byter tävlingen namn igen. Nordea Masters och inget annat är vad som gäller.

Ett brett engagemang

Nu får tävlingsgeneralen Fredrik Hellkvist resurser att göra en hel del av det han önskar, inte minst övertyga de främsta spelarna.

- Det här är ett bevis för att vi levererar affärsnytta för Nordea. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta resan mot att bli en av Europas största tävlingar.

Namnbytet är ett resultat av att båda arrangörerna och Nordea har reagerat över att media envisas med att titulera Europatävlingen vid Scandinavian Masters, den gamla titeln som tävlingen är stark förknippad med.

Slut på namnförväxlingarna 

Med Nordea Masters och med banken som sponsor även till den nordiska touren, Nordea Tour, med 28 proffstävlingar (14 för damer och 14 för herrar) runt om i Norden hoppas man att få slut på namnförväxlingarna.

- Genom att vi sponsrar såväl en stor Europatourtävling som den nordiska proffstouren, med lokala deltävlingar under hela säsongen, så blir sponsringen lokal, nationell och internationell med möjligheter till kundarrangemang på samtliga nivåer, säger Hans Jacobson, chef för Nordea Sverige.

- Vi kan bjuda på spännande upplevelser för våra kunder under avslappnade former.

De här besluten ska ses mot den bakgrunden att SAS backade 2009 som titelsponsor i Masters. Flygbolaget trappade då ned sitt engagemang efter att bara två år tidigare lanserat "det största sponsoravtalet i nordisk golfs historia". SAS skulle gå in som ny titelsponsor med en insats om 55 miljoner kronor över fem år.

Nordeas engagemang räddar proffstävlingens fortlevnad och expansion. För visionen att bli en av Europas största tävlingar står fast. Nu vet också många av spelarna att Bro Hof är en exceptionell bana.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I dag på måndagsmorgonen är det febril verksamhet hos både Timrå kommun och Timrå IK. De är helt oeniga och har helt motsatt uppfattning om hur hockeyklubben ska gynnas för att undgå konkurs.

På morgonen kunde ingen ana vad som doldes under det decimetertjocka snötäcket. Några timmar senare låg den där, grön och inbjudande, ungdomarnas efterlängtade och uppvärmda fotbollsplan och beviset på vad ett ideellt engagemang och kapital kan åstadkomma gemensamt.

Varje år utsätter de sig för samma sak, men de gör det med ett leende. De vet att kritikerna finns där och är högröstade, men de vet också att runt 2,5 miljoner TV-tittare gillar programmet rätt bra.

Prioritet Finans ville ha ett prestationsbaserat sponsorskap – och en storsatsning på ungdomar och integration. När det blev tummen ned från IFK Göteborg valde stjärnsponsorn att tacka för sig.

Mer pengar till fler talanger och på sikt fler framgångar för Sverige. Det var en dröm som återkom hos Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och lösningen var ett lotteri. Nu har idén blivit verklig.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.