Blåvitt och adidas i mångmiljonavtal

IFK Göteborg har lyckats skriva ett nytt miljonavtal med en sponsor. adidas och IFK offentliggjorde idag att de förlänger sitt avtal ytterligare fyra år och uppgifter gör gällande att värdet uppgår till nära 20 miljoner kronor.

Avtalet sträcker sig till och med 2015 och inkluderar både finansiering och produktsponsring. adidas kommer även stötta IFK Göteborg i såväl en rad samhällsprojekt som nya Kamratgården och Kvibergprojektet, viktiga led i IFK Göteborgs målsättning att bli den ledande föreningen i Sverige.

Tredje stora avtalet

Tidigare i vår har IFK skrivit omfattande sponsoravtal med Prioritet Finans och ICA. Nu presenteras nästa stora sponsoraffär.

adidas och IFK har en framgångsrik historik tillsammans och har frånsett några säsonger på 90-talet jobbat tillsammans sedan klubben återvände till Allsvenskan år 1977. Med det nya avtalet fördjupas samarbetet kring att utveckla verksamheten på många plan – inte minst med nya Kamratgården, en toppmodern fotbollsanläggning och mötesplats, och Kvibergprojektet, nya faciliteter för föreningens ungdoms- och skolverksamhet.

Dessutom ska adidas ta en aktiv roll i Samspelet, IFK Göteborgs aktiviteter för samhällsansvar, inte minst avseende barn och ungdomar.

En stolt försäljningschef

- Vår målsättning och ambition är tydlig. Vi vill inte bara bli den ledande fotbollsklubben utan även den ledande föreningen i Sverige. Utifrån det så är adidas, den största och mest innovativa aktören på fotbollsmarknaden, en fantastisk partner att ha vid vår sida, säger Fredrik Abrahamsson, försäljningschef i IFK Göteborg.

Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group, värderar IFK som en viktig partner på den som han betecknar som den strategiskt viktiga västmarknaden.

- Klubben har en fantastisk plantskola för fotbollstalanger. Att förlänga avtalet och fördjupa vårt samarbete, inte minst kring att lyfta och utveckla ungdomsverksamheten, känns helt i linje med adidas varumärke.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.