Blåvitt och adidas i mångmiljonavtal

IFK Göteborg har lyckats skriva ett nytt miljonavtal med en sponsor. adidas och IFK offentliggjorde idag att de förlänger sitt avtal ytterligare fyra år och uppgifter gör gällande att värdet uppgår till nära 20 miljoner kronor.

Avtalet sträcker sig till och med 2015 och inkluderar både finansiering och produktsponsring. adidas kommer även stötta IFK Göteborg i såväl en rad samhällsprojekt som nya Kamratgården och Kvibergprojektet, viktiga led i IFK Göteborgs målsättning att bli den ledande föreningen i Sverige.

Tredje stora avtalet

Tidigare i vår har IFK skrivit omfattande sponsoravtal med Prioritet Finans och ICA. Nu presenteras nästa stora sponsoraffär.

adidas och IFK har en framgångsrik historik tillsammans och har frånsett några säsonger på 90-talet jobbat tillsammans sedan klubben återvände till Allsvenskan år 1977. Med det nya avtalet fördjupas samarbetet kring att utveckla verksamheten på många plan – inte minst med nya Kamratgården, en toppmodern fotbollsanläggning och mötesplats, och Kvibergprojektet, nya faciliteter för föreningens ungdoms- och skolverksamhet.

Dessutom ska adidas ta en aktiv roll i Samspelet, IFK Göteborgs aktiviteter för samhällsansvar, inte minst avseende barn och ungdomar.

En stolt försäljningschef

- Vår målsättning och ambition är tydlig. Vi vill inte bara bli den ledande fotbollsklubben utan även den ledande föreningen i Sverige. Utifrån det så är adidas, den största och mest innovativa aktören på fotbollsmarknaden, en fantastisk partner att ha vid vår sida, säger Fredrik Abrahamsson, försäljningschef i IFK Göteborg.

Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group, värderar IFK som en viktig partner på den som han betecknar som den strategiskt viktiga västmarknaden.

- Klubben har en fantastisk plantskola för fotbollstalanger. Att förlänga avtalet och fördjupa vårt samarbete, inte minst kring att lyfta och utveckla ungdomsverksamheten, känns helt i linje med adidas varumärke.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.