Volleytjejer gör reklam för - sand

Tora Hansson och Camilla Nilsson befinner sig just nu i Shanghai för att spela årets tredje World Tour-tävling i beachvolley. Samtidigt gör de enligt ett nytt sponsoravtal - reklam för svensk sand.

Tourtävlingen i Shanghai är viktig för Tora Hansson och Camilla Nilsson i jakten på en VM-plats i Rom i mitten av juni.

- Vi har börjat säsongen bra och nu med ytterligare en miljömedveten samarbetspartner som tror på oss så är vi ytterligare motiverade, säger en glad Camilla.

Under 2010 enades Tora och Camilla om att försöka leva upp till en policy som innebär miljösmarta prioriteringar. De vill vara medvetna i valet av resor, boende, mat och - samarbetspartners.

Vad var då naturligare än ett samarbete med Sibelco Nordic AB.

- Tora och Camillas genuina miljöfokus ligger helt i linje med våra värderingar och vi ser fram emot det här samarbetet, säger Niklas Petersson hos Sibelco Nordic AB.

Koncernen Sibelco har sedan tidigare erfarenhet av beachvolley. De levererade sanden till OS i Aten 2004, de står även för sanden till VM i Rom 13-19 juni och Sibelco ser också till att sanden vid till OS i London 2012 blir bra.

Prislappen landade på 45 miljoner kronor och affären är direkt nödvändig för klubben som dragits med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

63 036 åskådare kom i lördags till Ullevi i Göteborg för att uppleva Metallica. Annars är det sällsynt på Nordens största arena med mycket folk vid idrott. Men Ingemar Johansson har en given plats.

De ökade turistinkomsterna i Stockholmsregionen beräknas till cirka 250 miljoner kronor. Efter beskedet att Bro Hof i Upplands Bro kommun prioriteras inför Solheim Cup 2019 ökar förhoppningarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då höjde folk på ögonbrynen. I dag betecknas det som ett ovanligt lyckat avtal. Den något avvikande sponsordealen mellan vintersportens Skistar och tennis-Båstad fortsätter.  

Det handlar om dina pengar – om och när du spelar, dina eventuella vinster och förluster, och om inte annat, hur mycket pengar som kommer idrotten till godo. En spelreform berör mer än vad vi inser. Här debatterar ATG och BOS, Branschföreningen för onlinespel, på IA.

Nu är det klart att Malmö FF:s gruppspelsmatcher i Champions League visas på TV3. MFF:s kvalmatcher sändes däremot på kanal 6 som många fler tittare har tillgång till.

Allt flera svenska fotbollsspelare lämnar Sverige. Med en agent i bakgrunden... Tur det för nu visar det sig att spelarna tar allt mindre ansvar när en utlandsflytt blir aktuell.