Kräftkalas förför sponsorerna

”Vi har 1,5 miljoner kronor i sponsorintäkter. Det finns lag i elitserien som har lika mycket i sponsorpengar som vi har i totalomsättning”, säger Hagforsklubbens ordförande Lennart Andersson som ska förföra sponsorer via kräftkalas.

Valsarna är speedwayklubben som har gått igenom ett ekonomiskt stålbad. Klubben var hårsmånen från konkurs i fjol och återhämtningen tar tid trots att Hagfors kommun kom till undsättning när krisen var som störst.

Nu intensifieras arbetet för att öka flödet på intäktssidan. Ett rejält kräftkalas är första åtgärden. Ordföranden och tre andra styrelsemedlemmar kokade 100 kilo kräftor och fick ett fantastiskt gensvar med 120 anmälda deltagare från hela Värmland.

Optimismen stiger i klubben, nu har man kontakt med åtskilliga företag och dessa ska nu få förslag till utbyte.

- Vi siktar på att öka intäkterna med en miljon kronor, säger Valsarnas ordförande Lennart Andersson.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.