Uefa säger nej till Malmö-klubbar

Uefa är på hugget och tillåter varken Malmö FF eller LDB FC Malmö att göra som de brukar. MFF ska spela på Malmö New Stadium och inte Swedbank Stadion och LDB FC Malmö heter tillfälligt WFC Malmö.

Det är Uefas marknadsregler som slår till dubbelt. Företagsnamn i arenor eller klubbnamn får inte användas, nämligen.

All reklam ska bytas ut

Därför förvandlas Swedbank Stadion till Malmö New Stadium till returmatchen mot Dinamo Zagreb.

Dessutom ska all reklam på arenan bytas ut mot Champions Leagues stjärnor och UEFA:s sponsorer.

Nästa tisdag lottas LDB FC Malmös motstånd i Champions League, men redan nu vet klubbens ansvariga att i Europaspelet måste klubben skifta namn och anta WFC Malmö.

Tycker att det är ett varumärke

- LDB FC Malmö är föreningens namn, men Uefa som tävlingsarrangör anser att det är ett varumärke. Men vi kommer att ha kvar loggan på våra matchkläder och i all vår marknadsföring. Det enda som skiljer är att Uefa inte kommer att skriva ut varumärket LDB i sina referenser till oss, säger Niclas Carlnén, klubbdirektör, till Sydsvenska Dagbladet.

Svenska Fotbollförbundet har godkänd namnet sedan länge och det är etablerat i nationella tävlingssammanhang. Regeln gäller även Kopparbergs/Göteborg FC inför deras match e Europaspelet.

- Vi har gjort allt vad vi kan för att få behålla vårt riktiga namn och har redovisat vår historia. Även Svenska Fotbollförbundet har haft en dialog med Uefa för att förklara hur svensk föreningsverksamhet fungerar när det gäller att benämna klubbar. Det handlar om andra strukturer hos Uefa, säger Niclas Carlnén.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.