Innebandyns miljonavtal är räddat

På Svenska Innebandyförbundet kan man andas ut. Sponsoravtalet, värt 3 miljoner kronor, med Försvarsmakten är räddat. Fredrik Svahn, marknadschef vid Försvarsmakten, har fått klartecken från revisorerna och därmed kan uppgörelsen stå fast.

På Försvarsmakten har man fått ta emot hård kritik. Avtalet anses ha tillkommit på fel sätt och i värsta fall hade det kunnat rivas.

"En bindande uppgörelse"

- Men vi kommer aldrig att hoppa av. Vi har en bindande uppgörelse och den ska vi följa, deklarerar Fredrik Svahn.

- Jag förstår att det blir uppmärksamhet och att avtalet kan väcka frågar eftersom det är första gången som en myndighet jobbar med sponsring på det här sättet.

Fredrik Svahn har nu träffat revisorerna och klarat ut vissa frågetecken.

- Vi har gått igenom rutinerna och framför allt granskat hur vi i fortsättningen ska skriva sponsoravtal som följer våra regler.

Revisorerna har pekat på Försvarsmaktens interna regelverk och som de noterar: ”Den fortsatta upphandlingen av marknadsföringstjänster bör rättas till så att den dels följer LOU”.

"Rakt in i premiärmålgrupp"

Revisorerna ansåg också att "Avtalet är otydligt och i vissa delar ej tillräckligt genomarbetat. Det är oklart skrivet beträffande en eventuell förlängning, och det står i strid med Offentlighets- och sekretesslagen”.

- Vi anser vi har nått en mycket lyckad uppgörelse. Sponsring är ett väldigt effektivt redskap för att komma rakt in i vår primärmålgrupp, killar och tjejer 15-25 år, säger Fredrik Svahn.

Det kan tilläggas att Försvarsmakten granskas sedan tidigare av åklagaren för upphandlingen av mediebyråtjänster som misstänks varit riggad för att ge Carat uppdraget. En intern revision har också fastslagit att Carat fått uppdrag för 120 miljoner kronor genom otillåtna direktupphandlingar mellan åren 2007 och 2010.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sportunder de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.