Säkerhetsföretag tar nytt sponsringsgrepp

Ett annorlunda sponsorprojekt inleds i Botkyrka kommun. Fittjaungdomar i fotobollslaget Samba FA ska möta väktare och VD:n Patrik Högberg från Loomis i en match. Säkerhetsföretagets vill göra en aktiv insats och satsar 300 000 kronor på spontanidrott.

Matchen sker som en brobyggande och symbolisk aktivitet mellan ungdomar och myndighetsaktörer.

"Så här kan vi lyckas"

Samtidigt vill Botkyrka kommun och Loomis AB berätta att de har inlett ett samarbete, där Loomis går in med 300 000 kronor till organiserad spontanidrott i Botkyrka. Detta är Botkyrka kommuns första större sponsringsprojekt.

- Vi är både stolta och glada över samarbetet med Loomis, säger Eva Jansson, chef för kultur- och fritidsförvaltningen i Botkyrka kommun.

- Samarbetet bygger på en gemensam syn på att idrott förenar och utvecklar både den enskilde individen och samhället i stort. Det är oerhört tillfredsställande att vi genom detta samarbete nu kan erbjuda kommunens unga tillgång till roliga och spontana idrottsaktiviteter på kvällar och helger.

Vill få goda relationer

Loomis är ett globalt företag med lokal förankring som verkar inom säkerhetsområdet. Nu ser företaget en möjlighet att fylla varumärket med goda värderingar via ett brottsförebyggande projekt.

Förhoppningen är att uppnå goda relationer med ungdomar i riskzonen.

Satsningen bygger på organiserad spontanidrott för att nå framförallt icke föreningsaktiva ungdomar i åldern 12-20 år, och erbjuda dem en trygg och rolig fysisk aktivitet på fredags- och lördagskvällar.

Målet är att öka folkhälsan i målgruppen, att genom goda ledare förmedla bra förebilder och att få en brottsförebyggande effekt genom att riva barriärer mellan ungdomar och olika myndighetsaktörer som ingår i projektet.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Timrå IK undkommer de ekonomiska hårdslipade käftarna. Klubben går inte konkurs, det var budskapet när klubbdirektören Lars Nolander och kommunalrådet Ewa Lindstrand kallade till presskonferens på torsdagen.

De går på matchen för att se fotboll, varför då dricka sprit som minskar förmågan att uppfatta vad som sker…  Men nu ska klubbarna skärpa bevakningen, som väl är.

Så här såg det ut vid målgången 2006. Den 21-28 juni går årets Volvo Ocean Race i mål i Göteborg – med Svenska Mässan och Gothia Tower som huvudpartner och en mässyta stor som en fotbollsplan.

Prioritet Finans ville ha ett prestationsbaserat sponsorskap – och en storsatsning på ungdomar och integration. När det blev tummen ned från IFK Göteborg valde stjärnsponsorn att tacka för sig.

Mer pengar till fler talanger och på sikt fler framgångar för Sverige. Det var en dröm som återkom hos Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och lösningen var ett lotteri. Nu har idén blivit verklig.

Sportchefen Per Yng och kollegorna på SVT-sporten hjular till jobbet varje dag. Skälet är att de skriver det ena rättighetsavtalet bättre än det andra.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.