Säkerhetsföretag tar nytt sponsringsgrepp

Ett annorlunda sponsorprojekt inleds i Botkyrka kommun. Fittjaungdomar i fotobollslaget Samba FA ska möta väktare och VD:n Patrik Högberg från Loomis i en match. Säkerhetsföretagets vill göra en aktiv insats och satsar 300 000 kronor på spontanidrott.

Matchen sker som en brobyggande och symbolisk aktivitet mellan ungdomar och myndighetsaktörer.

"Så här kan vi lyckas"

Samtidigt vill Botkyrka kommun och Loomis AB berätta att de har inlett ett samarbete, där Loomis går in med 300 000 kronor till organiserad spontanidrott i Botkyrka. Detta är Botkyrka kommuns första större sponsringsprojekt.

- Vi är både stolta och glada över samarbetet med Loomis, säger Eva Jansson, chef för kultur- och fritidsförvaltningen i Botkyrka kommun.

- Samarbetet bygger på en gemensam syn på att idrott förenar och utvecklar både den enskilde individen och samhället i stort. Det är oerhört tillfredsställande att vi genom detta samarbete nu kan erbjuda kommunens unga tillgång till roliga och spontana idrottsaktiviteter på kvällar och helger.

Vill få goda relationer

Loomis är ett globalt företag med lokal förankring som verkar inom säkerhetsområdet. Nu ser företaget en möjlighet att fylla varumärket med goda värderingar via ett brottsförebyggande projekt.

Förhoppningen är att uppnå goda relationer med ungdomar i riskzonen.

Satsningen bygger på organiserad spontanidrott för att nå framförallt icke föreningsaktiva ungdomar i åldern 12-20 år, och erbjuda dem en trygg och rolig fysisk aktivitet på fredags- och lördagskvällar.

Målet är att öka folkhälsan i målgruppen, att genom goda ledare förmedla bra förebilder och att få en brottsförebyggande effekt genom att riva barriärer mellan ungdomar och olika myndighetsaktörer som ingår i projektet.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.