Säkerhetsföretag tar nytt sponsringsgrepp

Ett annorlunda sponsorprojekt inleds i Botkyrka kommun. Fittjaungdomar i fotobollslaget Samba FA ska möta väktare och VD:n Patrik Högberg från Loomis i en match. Säkerhetsföretagets vill göra en aktiv insats och satsar 300 000 kronor på spontanidrott.

Matchen sker som en brobyggande och symbolisk aktivitet mellan ungdomar och myndighetsaktörer.

"Så här kan vi lyckas"

Samtidigt vill Botkyrka kommun och Loomis AB berätta att de har inlett ett samarbete, där Loomis går in med 300 000 kronor till organiserad spontanidrott i Botkyrka. Detta är Botkyrka kommuns första större sponsringsprojekt.

- Vi är både stolta och glada över samarbetet med Loomis, säger Eva Jansson, chef för kultur- och fritidsförvaltningen i Botkyrka kommun.

- Samarbetet bygger på en gemensam syn på att idrott förenar och utvecklar både den enskilde individen och samhället i stort. Det är oerhört tillfredsställande att vi genom detta samarbete nu kan erbjuda kommunens unga tillgång till roliga och spontana idrottsaktiviteter på kvällar och helger.

Vill få goda relationer

Loomis är ett globalt företag med lokal förankring som verkar inom säkerhetsområdet. Nu ser företaget en möjlighet att fylla varumärket med goda värderingar via ett brottsförebyggande projekt.

Förhoppningen är att uppnå goda relationer med ungdomar i riskzonen.

Satsningen bygger på organiserad spontanidrott för att nå framförallt icke föreningsaktiva ungdomar i åldern 12-20 år, och erbjuda dem en trygg och rolig fysisk aktivitet på fredags- och lördagskvällar.

Målet är att öka folkhälsan i målgruppen, att genom goda ledare förmedla bra förebilder och att få en brottsförebyggande effekt genom att riva barriärer mellan ungdomar och olika myndighetsaktörer som ingår i projektet.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hoppet om en nationell strategi för idrottsevenemang ökar. På torsdagen kom idrottsminister Gabriel Wikström och näringsminister Mikael Damberg till Falun för att träffa samordningsgruppen för internationella evenemang.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Nu tycks det stå klart – fotboll-VM 2022 flyttas till en så annorlunda tidpunkt som november/december och dessutom ska turneringen förkortas. Det är enda lösningen för att mästerskapet ska kunna genomföras i Qatar.

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.

I september presenterades planerna, lotteriet Klubblo skulle bli idrottens nya finansiella källa. Nu är satsningen stoppad. På hemsidan bekräftas uppgifterna.

Med Malmö FF och Hammarby som lockar och skapar extra intresse är vinden på väg att vända för svensk fotboll. Nu kommer nästa glädjebesked – ett nytt TV-avtal ska ge klubbarna ännu mer pengar.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.