Woods första sponsor på två år

Själv golfspelet vill inte stämma för Tiger Woods. Men i övrigt kanske tillvaron ändå är på väg att ta form igen efter all turbulens. Nu har han skrivit det första nya sponsorkontraktet på två år.

Han är världens mest förmögne idrottsman och den som drar in mest sponsorpengar av alla. Men sponsorerna har försvunnit en efter en under de senaste 24 månaderna.

Skandalen växte

En novembernatt 2009 formligen exploderade Tiger Woods liv med avslöjandet om ett brokigt privatliv och sedermera skilsmässan från Elin. Skandalen bara växte i proportion med älskarinnor som trädde fram runt om i USA.

Tiger Woods tappade greppet om inte bara golfklubben utan även sitt liv. Vinstmaskinen upphörde att fungera och sponsorerna flydde. AT&T, Accenture, Gatorade och Gillette valde att avsluta kontrakten.

Uppgifter gjorde gällande att han förlorade 25 miljoner dollar. Men några sponsorer har troget stannat kvar, som Nike.

Klockföretagen växlar

Lagom inför PGA-mästerskapen i augusti valde klocktillverkaren klockföretaget Tag Heuer att i ett pressmeddelande meddelade att samarbetet med Woods var över.

Men från ett klockföretag till ett annat klockföretag. Nu kliver Rolex in till mångas överraskning. Rolex som var Woods partner fram till 2002 när just Tag Heur övertygade Woods.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

ATG framhåller ökat fokus på kunden när bolaget  beslutar om ny organisation.

– Nu kraftsamlar vi i arbetet med att nå visionen världens bästa spelupplevelser, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer ATG.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.