Mercedes kör in på centercourten

För två år sedan tog Skistar av sig pjäxorna och klev in på centercourten som huvudsponsor i Skistar Swedish Open i Båstad. Nu rullar Saab ut från samma centercourt och avlöses av Mercedes-Benz som ytterligare en huvudsponsor.

- Vi är stolta över att Mercedes väljer oss, det sätter en kvalitetsstämpel på evenemanget. Nu skall vi tillsammans med Mercedes och våra andra starka partners fortsätta att utveckla både herr och damveckan, säger turneringschefen Thomas Wallén.

"Ska till topp tre"

- Målsättningen står fast, vi vill bli det tredje största tennisevenemanget i Europa efter Wimbledon och Roland Garros.

Mercedes har tecknat ett fyra-årigt huvudsponsor avtal med de båda Båstadstävlingarna. Parterna vill inte prata pengar, men uppskattningvis handlar det om runt 8 miljoner.

Tennisfirma Christer Hult och Thomas Wallén byter alltså bil. Efter många år med Saab som samarbetspartner på bilsidan stod nu Mercedes Benz för en omkörning. I konkurrens med andra bilmärken, ska betonas, men Mercedes kom med främsta budet.

Handplockar tävlingar

Företaget har en lång historia inom tennisen och man var fram till och med 2008 huvudsponsor för ATP Touren.

Nu väljer Mercedes att handplocka de mest intressanta tävlingarna och har i år också tecknat ett stort sponsor avtal med US Open.

- Tennisveckorna i Båstad är ett av Skandinaviens mest populära idrottsevenemang med hög profil. Vi får möjlighet att presentera våra nya modeller för en, för oss, mycket intressant publik. Mercedes har varit med i Båstad för många år sedan och det känns helt rätt att komma tillbaka, säger Johan Olsson, försäljningschef Mercedes-Benz Sverige.

80 miljoner i omsättning

De båda tennisevenemangen omsatte närmare 80 miljoner kronor i somras. Inte minst beroende på mycket bra publiksiffror.Runt 250 000 personer kom till Båstad under sommarveckorna.

Men fördelningen är ändå så skiftande som cirka 15 miljoner för damtävlingen och 65 för herrtävlingen.

Ett faktum som speglas i prispengarna, där damettan vann 1,4 miljoner kronor medan 4,6 miljoner kronor går till herrsegraren.

Här är alla sponsorer

Herrveckan, Skistar Swedish Open, spelas nästa år 7-15 juli och följs därefter direkt av damveckan, Sony Ericsson Swedish Open som färdigspelas den 22 juli. Tävlingarna ingår i ATP och WTA Touren.

Förutom Mercedes är följande huvudsponsorer klara för nästa års tävlingar:

Skistar Swedish Open; SEB, Vattenfall, Tieto, Leaf, DI, Intrum Justitia och Sony Ericsson.

Sony Ericsson Swedish Open; Collector, Oriflame, Eon, Elite Hotels, Leaf och Pyramid.

Wayne Gretzky, världens kanske bäste ishockeyspelare genom tiderna, är delägare och marknadsförare i  Gold Town Games, ett företag i Skellefteå som utvecklar mobilspel. World Hockey Manager har blivit en succé i en rad länder. Gretzky upptäckte och tyckte själv om spelet när han fick testa lite tillsammans med en av sina söner hemma i Los Angeles.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.