4 miljoner bakom Bofors försvinnande

700 000 kr årligen får Bofors IK att byta namn. Efter ett rekordlångt sammanträde beslutade Karlskogs kommunstyrelse att köpa namnet på det allsvenska ishockeylaget. Det nya namnet är inte fastställt, men ordet Karlskoga ska ingå.

- Som jag förstått det kommer namnet att bytas mitt under pågående säsong, säger kommunstyrelsens ordförande Niina Laitila (s).

Klubben anslår närmare 4 miljoner kronor. Klubben får ett så kallat omställningsbidrag på 200 000 kronor för att köpa nya dräkter och ta fram en ny logotype.

Kommunen backar upp klubben med 700 000 kronor per år i fem år. Om och när laget når kvalserien till elitserien tillkommer en bonus på 200 000 kronor falla ut.

Många supportrar har protesterat, bl a via en nystartad Facebooksida propagerade, men klubben ser hur resurserna ökar och det avgjorde beslutet.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.