Dubbelspår ger SJ Sponsring framgång

Allt flera idrottsklubbar tar tåget. AIK hockey gör det ofta, Djurgårdens fotboll likaså och Brommas gymnastiktrupper ser klara fördelar vid tävlingar ute i Sverige. Det här är i linje med SJ:s sponsring. Med rabatterade priser ska idrotten komma på räls.

- Vi ser ett ökat resande och idrotten är idag vår tredje   största affärskund, säger Ricky Strandberg, SJ:s sponsorchef.

Måste se värdet

Som ansvarig för sponsringen hos SJ blir han ofta kontaktad av föreningar som söker sponsring.

- Vi vill se värdet för oss, öka intäkterna och stärka varumärket. Och det sker via flera passagerare.

- Därför bjuder vi idrotten på låga priser och den vägen når vi flera målgrupper.

"Visst, men vi är ändå överlägsna"

Han är ödmjuk inför konkurrensen:

- Buss och delad bil är ofta billigare och enklare dörr till dörr, men vi har en produkt som är överlägsen i många fall med bekvämlighet, miljö, säkerhet, umgänge och med flexibilitet även med priset.

- Det är faktiskt så att ingen annan kund har så bra priser som idrotten. Alla klubbar kan resa med tåg och till de bästa priserna, framhåller Ricky Strandberg.

Upp till 80 procents rabatt

Det förutsätter en flexibilitet och innebär att om föreningen väljer en tidpunkt när det finns många tomma stolar sänks priset avsevärt och i synnerhet vid en kombination med grundrabatten. Det här blir möjligt via SJ:s avtal med riksidrottsförbundet.

Ricky Strandberg hoppas att flera föreningar och förbund upptäcker fördelarna:

- Idrotten har minst 20 procents rabatt även på de lägsta priserna. Fullt utnyttjat kan en klubb få 80 procent vid gruppresor på rätt tidpunkt.

Tar hjälp av arrangörsklubben

Invändningarna består av framför allt praktiska besvär vid framkomsten och färden fram till arenan.

- Men det här löser föreningarna på olika sätt. Vissa tar kontakt med arrangörsklubben som antingen fixar skjuts eller tipsar om lokalbuss medan andra tar taxi eller hyrbil.

Han ser hur idrottsresorna ökar i antal.

- Det är en tydlig trend och ökningstakten ligger idag på över 15 procent per år.

Formade en ny strategi

Ricky Strandberg blev ansvarig för SJ Sponsring för sju år sedan och skapade då en ny modern strategi för att öka intäkter och bygga varumärket mot viktiga målgrupper.

- Vi har ju varit med om skidskyttets fantastiska förvandling. Där kom vi in tidigt och i ett skede då sporten var tämligen anonym och saknade både pengar och uppmärksamhet. Sen tog det fart och det har varit otroligt roligt att uppleva allt på nära håll.

Flera av skidskyttarna har blivit SJ:s affischnamn. Annars har SJ minskat antalet sponsorkontrakt.

- I stället har vi blivit bättre på det vi gör.

Avtal med fyra förbund

- Dessutom har SJ tuffa tider och det har inte funnits läge för att expandera.

I dag finns avtal med fotbollförbundet, innebandyförbundet, Hockeyligan och skidskytteförbundet.

Ricky Strandberg ser klara vinster med sponsringen.

- Via idrotten når vi ut brett till många olika målgrupper och kan kommunicera kring deras genuina intressen. Det är oerhört starkt och effektivt.

Reklamfilm med AIK Hockey

- Vi kan även bidra till att fylla läktarna för idrotten. Det sker via paketlösningar med allt fixat och färdigt, som resa, biljett till ett evenemang och kanske taxi och även boende. I våra egna kanaler når vi 2,5 miljoner resenärer som också är potentiella evenemangsbesökare.

- Till några större återkommande evenemang kör dotterbolaget SJ Event specialtåg till Gothia Cup, Vasaloppet, Lidingöloppet, Stockholm Marathon och Piteå Summer Games liksom supportresor för de större lagen.

Nyligen introducerade SJ också en reklamfilm med AIK Hockey som tar X2000 till en match mot Frölunda i Göteborg.

Materialaren åkte före

Hockeylirarna berättar hur skönt det är att åka tåg och att det verkligen stämmer intygar AIK:s lagledare Janne ”Laffa” Samryd:

- Jo, grabbarna gillar det, det  är smidigt och lätt att koppla av ombord.

Han berättar om hur A-laget, J20 och J18 väljer tåg i möjligaste mån.

- Som när vi mötte Växjö. Då tog vi X2000 till Alvesta och sedan buss sista biten. Materialet med 35 stora hockeytrunkar, klubbor och allt annat gick ju inte att få ombord. Men materialaren fixade det och tog en skåpbil ner dit.

Rullar in mitt i city

Norrlandsresorna sker med flyg, men Göteborg är en annan ort dit AIK tar tåget.

- Vi rullar in mitt i city och efter matchen blir det dusch och käk innan vi drar oss tillbaka på hotellet och på morgonen tar vi en promenad till stationen och tåget tillbaka till Stockholm, berättar Janne ”Laffa” Samryd.

I Djurgårdens fotboll är Carlos Banda både assisterande tränare och resebeställare. I klubben reser såväl representationslaget, junior- som ungdomslag med tåg.

- Det är populärt. Spelarna tycker att det är skönt att kunna röra sig ombord, fika, snacka och koppla av. Det ger en mycket större frihet, berättar Carlos Banda.

Måste vara ute i god tid

I snitt är det ett 30-tal Djurgårdare på de här resorna. Plus material av olika slag.

- Väl framme så samarbetar vi med ett bussbolag som ordnar med transfer till arenan eller hotell för dagrum alternativt övernattning. Men ofta tar tåget oss direkt till stadskärnan och vi har promenadavstånd dit vi ska.

Precis som Janne ”Laffa” Samryd i AIK får Carlos Banda spelschemat ungefär ett halvår innan premiären och kan förbereda resandet.

- Är man ute i god tid får man desto bättre priser.

Även gymnastiktrupper

Hos Brommagymnasterna jobbar Markus Thorn med stora trupper som ska resa lite varstans i Sverige.

- Antalet aktiva varierar och det kan ibland röra sig om 75 gymnaster. Vi har åkt tåg i flera år. Det funkar jättebra. Det är billigt och samtidigt agerar vi miljövänligt, det känns bra.

Markus Thorn ser en skillnad jämfört med lagsporterna och deras matcher.

- Vår tävling kan ta längre tid och vi är fler i truppen så det är alltid en större apparat. Därför är det kul att det i alla fall fungerar så bra.

Thomas Ejderhov

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Två matcher kvar i Superettan, dramatiken är maximal. Hammarby med Nanne Bergstrand som lots ska ta steget upp till allsvenskan med stöd av en större publik än något annat lag någonsin.

Friends Arena gör 225 miljoner i minus för 2014. Det är dystra siffror som Idrottens Affärers Dan Persson tidigt förutspådde. Men han tror att förlusten kan bli ännu större.

Arrangemang av olika slag vill alla förbund och föreningar hitta för att skapa intäkter. När, var, hur frågar sig många ansvariga. Därför träffas 25 städer och 25 specialidrottsförbund. 

Åge Hareide, succétränaren i Malmö FF, funderade på att ta det lugnare och avsluta alla år som fotbollstränare. Så fick han kontraktet med MFF och får nu ta del av miljonerna.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Först petas Ralf Edström från Radiosporten. Nu har Stig Strand gjort sitt efter 28 år som alpin expert i SVT. Förändringens vind blåser genom expertbåsen och inte helt okontroversiellt. 

Tidigare i år petad i IFK Norrköping. Nu kan Isaac Kiese Thelin vara årets bästa allsvenska fotbollsaffär. I dag avslöjas hur den här spelaraffären även ekonomiskt är en succé för mästarna.