Galen idé blir ett sponsorprojekt

Målet är att sponsra Hammarby med 1 miljon kronor via tröjreklam för alla som heter Nilsson. En galen idé har vuxit tack vare sociala medier. Det är en supporterkampanj som aldrig tidigare har förekommit vare sig i fotboll eller någon annanstans.

- Vi vänder oss mot både befintliga och nya fans med den gemensamma nämnaren Nilsson och vi tänker köpa oss en plats på Hammarbys matchställ, säger Magnus Berglund som kom med idén när han och kompisen Johan Nilsson satt och spånade idéer.

Började som en dröm

Projekt ”Nilsson’s” har spridits som en löpeld på Internet och i sociala medier. På sin kampanjsida meddelar de att: ”Allting är egentligen väldigt enkelt: Vi vill att det ska stå Nilsson på Bajen-tröjan”.

- På bara en kväll fick vi otroligt många träffar på hemsidan och Nilsson’s har redan börjat anmäla sitt intresse för att vara med, säger Magnus Berglund och är själv överraskad över responsen.

- Det började med med drömmen om att ha sitt namn på Hammarbys matchtröja. Vi skojade och sa att han kan ju alltid köpa sig en plats på matchstället precis som vilken sponsor som helst. Och sen bara rullade det på.

Vill bidra med mera

I Sverige finns enligt Statistiska Centralbyrån 172 902 personer som heter Nilsson i efternamn. Plus 152 personer som har det som förnamn/tilltalsnamn.

- Om ett tusen Nilsson’s lägger 1000 kr vardera har vi 1 miljon kronor och det kan räcka för en exponering på Bajen-tröjan. Visst bidrar vi fans med årskort och medlemsavgifter men det finns många av oss som skulle vilja sponsra lite mer, och få något speciellt tillbaka.

- Att företag kan köpa in sig på matchtröjan är inget konstigt men varför inte låta oss som verkligen brinner för Bajen få göra det?

Prata med klubben och Bajen Fans

Nu är både Magnus Berglund och Johan Nilsson lite tagna av det stora intresset.

- Vi måste ta saken vidare och prata med både Hammarby som klubb och Bajen Fans. Vi vill veta vad de tycker.

De är beredda att lägga tid på en synnerligen annorlunda sponsorsatsning och är inspirerade av trafiken på sajten. Inte blev det sämre av att Hammarbys fans fyllde Söderstadion vid premiären på måndagen. 12 000 åskådare jublade över segern mot Halmstad.

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.