Här ska revisorn ta över

Här är veckans lyckligaste klubb - speedwayklubben Valsarna. Först dubblar kommunen sin sponsring och sedan blir klubbens revisor också sponsor i miljonformat.
Tallhult Arena blir Wint Arena i hagfors när revisorn blir huvudsponsor.

Hagfors kommun värnar om speedwayklubben Valsarna och dubblerar anslaget – från 200 000 till 400 000.

Tjänstemännen ville annat

- Det kostar stora pengar att ha ett elitserielag och vi vill vara med och ge bättre förutsättningar för klubben då det har ett starkt marknadsföringsvärde att ha ett elitserielag i kommunen, säger kommunalråd Mikael Dahlqvist (S) i ett uttalande

Det hör till saken att tjänstemännen ville forma ett tre-årigt avtal á 400 000 kronor per år, men politikerna tyckte att det fick räcka med ett samarbetsavtal för 2012 med möjighet att återkomma beroende på utfallet.

Nu finns det ändå hopp om att få ordning på affärerna. I synnerhet när revisorn kliver in som sponsor.

Arenan byter namn

Revisionsbyrån Wint och Valsarna har nämligen knutit ett tvåårigt samarbetsavtal där Valsarna ska få, som det heter, Superkoll. Det som avses är företagets affärsidé samtidigt som rubriceringen syftar på klubbens ekonomi.

- Jag gillar verkligen att Hagfors har ett elitlag som vi kan sluta upp kring. När de bad om hjälp var det en självklarhet att ställa upp. Att jag dessutom är riktigt speedwayfrälst underlättar så klart beslutet, säger Björn Elfgren, VD på Wint.

Uppgörelsen innebär att  hemmaarenan Tallhult byter namn till Wint Arena.

Sviktande ekonomi

- Vi jobbar stenhårt för att bygga upp en professionell elitförening, och en grundbult i det bygget är att ha järnkoll på ekonomin - vilket vi villigt erkänner att vi inte haft under året som gått, säger Lennart Andersson, ordförande i Valsarna.

Som så många andra föreningar har Valsarna fokuserat på det sportsliga och samtidigt brottats med en sviktande ekonomi.

- Det är det ingen skillnad på ett företag eller en förening. Båda behöver ha kontroll på sin ekonomi, sin likviditet och sin framtid, säger Björn Elfgren.

lanserar affärsprodukt

Superkoll är titeln på företagets webbverktyg där kunden kan logga in och få bokföring presenterad grafiskt och interaktivt.

- Vi kommer också att ge Valsarnas ledare och styrelse en anpassad utbildning i ekonomi för att kunna använda, och förstå, sin bokföring till att ta bra beslut.

Björn Elfgren har ett stort speedwayintresse sedan barnsben.

Återvände till hembygden

- När jag växte upp på Lakheden, utanför Hagfors, var moped det givna fortskaffningsmedlet. Jag gillar allt med motor.Jag har känt doften av kolstybb och metanol uppe på Tallhult sedan tidigt 70-tal.

Björn Elfgren flyttade tillbaka till Hagfors och tog över firman 1995 och sedan dess har företaget varit en sponsor till Valsarna.

Wint är en snabbväxande revisions- och redovisningsbyrå, representerad med kontor på flera orter i Värmland samt i Mora, Stockholm, Göteborg och Växjö. Företaget bildades 1955 har drygt 45 anställda och omsätter cirka 30 miljoner.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.