Sponsring omsatte mer än TV-reklam

Sponsringen ökade starkt under 2011. Totalt omsattes 5,8 miljarder kronor och det betyder att det investeras något mer i sponsring än i TV-reklam.

- Annonsörerna hittar nya vägar att nå konsumenterna för att bryta igenom reklambruset. Att skapa emotionella kopplingar till varumärket är ett sådant, förklarar IRM:s analyschef Tobias Hedström.

En tillväxt uppstod på många områden. Sponsring ökade med 7,6 procent och kundtidningar med 10,2 procent och ökningar påvisades också för  TV, internetmarknadsföring, radio, presentreklam, event och mobil.

3,3 miljarder i investeringar

Institutet för reklam- och mediestatistik undersöker, sammanställer och publicerar kontinuerligt nettoinvesteringarna i reklam och media.

Nu är Investeringarna i marknadskommunikation 2011 aktuella och där påvisas en ökning på 3,3 miljarder kronor jämfört med 2010.

Investeringarna i medieutrymme ökade med 5,3 procent medan investeringarna i övrig marknadskommunikation ökade med 8,2 procent. Reklamproduktionen ökade med 3 procent.

Event växer inom idrotten

Sponsring och kundtidningar hör till de kommunikationsformer som växte mest under året.

Sponsring nådde totalt 5,8 miljarder kronor och det betyder att den branschen omsatte mer än tv-reklam med 5,7 miljarder.

Noterbart är att eventmarknadsföring är överlägset störst och ökade med 28,4 procent. Och just event vid idrottsevenemang är något som diskuteras mycket bland många föreningar och förbund. Åskådaren värdesätter sin tid och det krävs mer än bara själva idrotten numera för att locka människor.

 

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Den nya blågröna alliansen i Stockholms stadshus ska få all kompletterande information de behöver om vad ett OS och Paralympics i Sverige 2026 skulle betyda för hela landet. 

Det lovar nu SOK:s ordförande Mats Årjes.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Under tiden Fifa funderar på ersättning till spelarnas klubbar till VM i Frankrike handlar ett privat företag. Bostadsutvecklaren OBOS har skrivit ett femårigt avtal med Svenska fotbaollförbundet värt 40 miljoner kronor.

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.