Sponsring omsatte mer än TV-reklam
- Annonsörerna hittar nya vägar att nå konsumenterna för att bryta igenom reklambruset. Att skapa emotionella kopplingar till varumärket är ett sådant, förklarar IRM:s analyschef Tobias Hedström.
En tillväxt uppstod på många områden. Sponsring ökade med 7,6 procent och kundtidningar med 10,2 procent och ökningar påvisades också för TV, internetmarknadsföring, radio, presentreklam, event och mobil.
3,3 miljarder i investeringar
Institutet för reklam- och mediestatistik undersöker, sammanställer och publicerar kontinuerligt nettoinvesteringarna i reklam och media.
Nu är Investeringarna i marknadskommunikation 2011 aktuella och där påvisas en ökning på 3,3 miljarder kronor jämfört med 2010.
Investeringarna i medieutrymme ökade med 5,3 procent medan investeringarna i övrig marknadskommunikation ökade med 8,2 procent. Reklamproduktionen ökade med 3 procent.
Event växer inom idrotten
Sponsring och kundtidningar hör till de kommunikationsformer som växte mest under året.
Sponsring nådde totalt 5,8 miljarder kronor och det betyder att den branschen omsatte mer än tv-reklam med 5,7 miljarder.
Noterbart är att eventmarknadsföring är överlägset störst och ökade med 28,4 procent. Och just event vid idrottsevenemang är något som diskuteras mycket bland många föreningar och förbund. Åskådaren värdesätter sin tid och det krävs mer än bara själva idrotten numera för att locka människor.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.