Sponsring omsatte mer än TV-reklam

Sponsringen ökade starkt under 2011. Totalt omsattes 5,8 miljarder kronor och det betyder att det investeras något mer i sponsring än i TV-reklam.

- Annonsörerna hittar nya vägar att nå konsumenterna för att bryta igenom reklambruset. Att skapa emotionella kopplingar till varumärket är ett sådant, förklarar IRM:s analyschef Tobias Hedström.

En tillväxt uppstod på många områden. Sponsring ökade med 7,6 procent och kundtidningar med 10,2 procent och ökningar påvisades också för  TV, internetmarknadsföring, radio, presentreklam, event och mobil.

3,3 miljarder i investeringar

Institutet för reklam- och mediestatistik undersöker, sammanställer och publicerar kontinuerligt nettoinvesteringarna i reklam och media.

Nu är Investeringarna i marknadskommunikation 2011 aktuella och där påvisas en ökning på 3,3 miljarder kronor jämfört med 2010.

Investeringarna i medieutrymme ökade med 5,3 procent medan investeringarna i övrig marknadskommunikation ökade med 8,2 procent. Reklamproduktionen ökade med 3 procent.

Event växer inom idrotten

Sponsring och kundtidningar hör till de kommunikationsformer som växte mest under året.

Sponsring nådde totalt 5,8 miljarder kronor och det betyder att den branschen omsatte mer än tv-reklam med 5,7 miljarder.

Noterbart är att eventmarknadsföring är överlägset störst och ökade med 28,4 procent. Och just event vid idrottsevenemang är något som diskuteras mycket bland många föreningar och förbund. Åskådaren värdesätter sin tid och det krävs mer än bara själva idrotten numera för att locka människor.

 

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.