Vasaloppet och Stadium i rekordaffär

Vasaloppet och Stadium har tecknat ett nytt och rekordstort sponsoravtal. Det är det största någonsin i Vasaloppet och Stadium har heller aldrig gjort en större sponsorsatsning! Avtalet ska enligt uppgift vara värt 20 miljoner och sträcker sig till och med 2017.
Stadium har varje år byggt en sportbutik i Vasaloppets mässtält och varit en samarbetspartner sedan 2001.

Stadium har varit en sponsor till Vasaloppet sedan 2001 och haft en väldigt aktiv roll. Företaget har också byggt upp stora sportbutiker både vid start och mål och haft mångmiljonomsättning varje år.

Naturlig satsning för Stadium

Att nu företaget förlänger samarbetet till och med 2017 och investerar ännu mera pengar har sin förklaring i att Vasaloppets sommarveckor expanderar och att Stadium utökar sortimentet med cykel.

Därmed blev satsningen mycket välmotiverad. Det bekräftar också Stadiums marknadschef Lars-Johan Strand.

- När vi nu även kommer att ha cykel i vårt sortiment, är en utökning av samarbetet ett naturligt steg för oss.
Strand medger också att sporthandelskedjan aldrig har gått in i ett större samarbetsavtal med en enskild arrangör.

Tog över och satsade på cykel

Parterna tycker om varandra, inte minst sedan sommarsatsningen tillkom.

- Vi trodde att det skulle ta flera år att skapa en stabil produkt av CykelVasan, men genom ett målmedvetet samarbete tillsammans med dedikerade partners har det gått snabbare än väntat, säger Jonas Bauer.

För tre år sedan kom beslutet att satsa på att bli en året-runt-arrangör av motionslopp. Då fanns en cykeltävling etablerad, men via Vasaloppets muskler fick arrangemanget full uppmärksamhet.

Tjänar ännu mer pengar

Sedan har ytterligare lopp tillkommit och nu tjänar Vasaloppets två ägarklubbar, IFK Mora och Sälens IF, stora pengar även sommartid.

Efter en framgångsrik vintervecka är det nu mindre än 100 dagar kvar till succéloppet CykelVasan.

- CykelVasans fantastiska utveckling har imponerat på oss och loppet har öppnat upp en helt ny marknad för mtb-cyklar. Självklart vill vi förstås vara med och erbjuda våra produkter, avslutar Lars-Johan Strand.

Vasaloppet räknar med över 80 000 anmälda till alla loppen 2012.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.