Ny vd och miljonsponsor i AIK

AIK Ishockey presenterar nyheter. Peter Birath, 54, blir ny VD och klubben har klart med en ny guldkantat sponsoravtal. Herbalife Ltd. är ett globalt friskvårdsföretag som nu går in med 2 miljoner kronor.
AIK Hockey stärker klubbkassan införkommande säsong på Hovet i Stockholm. Samtidigt har klubben fått en ny vd i Peter Birath. Foto: Maja Susalin, Scanpix


- AIK Ishockey är ett av Sveriges finaste och starkaste varumärken. Det är en dröm att få arbeta i den här miljön, säger Peter Birath.

Den 1 september börjar den 54-åriga smålänningen som kommer från finanssektorn där han de senaste tio åren drivit flera bolag. När möjligheten att få leda AIK Ishockey dök upp fanns det inget att tveka om.

- I tio år har jag jobbat med motorsportsfrågor både på nationell och internationell nivå. Fokus där har varit att skapa finansiella förutsättningar för unga killar att komma ut i världen och sätta svensk motorsport på kartan, säger Birath.

Van att leda företag

Peter Birath har en gedigen ledarskapsbakgrund i flera stora företag och lång erfarenhet av att leda arbeten inom försäljning- och marknadsfrågor.

AIK:s fokus har varit att hitta en försäljnings- och marknadsdriven VD.

- Peter uppfyller de högt ställda krav vi har och kommer att vara en förträfflig representant att föra AIK Ishockey in i en ny epok, säger AIK Ishockey AB:s ordförande Peter Mellqvist.

Ny miljonsponsor

Efter två framgångsrika år som exklusiv leveran¬tör av näringstillskott till AIK:s A-lag utökar Herbalife sin satsning på klubben. Parterna har tecknat ett tvåårsavtal värt nära 2 miljoner kronor.

AIK Ishockey är Herbalifes enda samarbetsklubb på den svenska marknaden och en av 40 utvalda idrottsklubbar i företagets globala sponsringsprogram.

Företaget har exklusiva samarbeten med storklubbar som LA  Galaxy, FC Barcelona och Spartak Moskva samt med en rad framgångsrika atleter inom allt¬ifrån friidrott till tennis.

- Sedan vi inledde vår satsning på AIK har intresset för klubben och varumärket ökat kraftigt. Med 120 miljoner TV-tittare och en bred pressbevakning i hela Sverige har vi fått mycket god utdelning på våra investeringar, säger Herbalifes Nordenchef Børre Gjersvik.

Det nya avtalet innehåller både exponering och annan aktiver¬ing, bland annat reklam på både A-lagets och J20-lagets matchdräkter, digital LED-reklam, isreklam på AIK:s tränings¬anläggning Ritorp, event med spelare, hospitality samt förmånliga rabatter på matchbiljetter för Herbalifes 7 000 distributörer i Sverige.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.