Ny vd och miljonsponsor i AIK

AIK Ishockey presenterar nyheter. Peter Birath, 54, blir ny VD och klubben har klart med en ny guldkantat sponsoravtal. Herbalife Ltd. är ett globalt friskvårdsföretag som nu går in med 2 miljoner kronor.
AIK Hockey stärker klubbkassan införkommande säsong på Hovet i Stockholm. Samtidigt har klubben fått en ny vd i Peter Birath. Foto: Maja Susalin, Scanpix


- AIK Ishockey är ett av Sveriges finaste och starkaste varumärken. Det är en dröm att få arbeta i den här miljön, säger Peter Birath.

Den 1 september börjar den 54-åriga smålänningen som kommer från finanssektorn där han de senaste tio åren drivit flera bolag. När möjligheten att få leda AIK Ishockey dök upp fanns det inget att tveka om.

- I tio år har jag jobbat med motorsportsfrågor både på nationell och internationell nivå. Fokus där har varit att skapa finansiella förutsättningar för unga killar att komma ut i världen och sätta svensk motorsport på kartan, säger Birath.

Van att leda företag

Peter Birath har en gedigen ledarskapsbakgrund i flera stora företag och lång erfarenhet av att leda arbeten inom försäljning- och marknadsfrågor.

AIK:s fokus har varit att hitta en försäljnings- och marknadsdriven VD.

- Peter uppfyller de högt ställda krav vi har och kommer att vara en förträfflig representant att föra AIK Ishockey in i en ny epok, säger AIK Ishockey AB:s ordförande Peter Mellqvist.

Ny miljonsponsor

Efter två framgångsrika år som exklusiv leveran¬tör av näringstillskott till AIK:s A-lag utökar Herbalife sin satsning på klubben. Parterna har tecknat ett tvåårsavtal värt nära 2 miljoner kronor.

AIK Ishockey är Herbalifes enda samarbetsklubb på den svenska marknaden och en av 40 utvalda idrottsklubbar i företagets globala sponsringsprogram.

Företaget har exklusiva samarbeten med storklubbar som LA  Galaxy, FC Barcelona och Spartak Moskva samt med en rad framgångsrika atleter inom allt¬ifrån friidrott till tennis.

- Sedan vi inledde vår satsning på AIK har intresset för klubben och varumärket ökat kraftigt. Med 120 miljoner TV-tittare och en bred pressbevakning i hela Sverige har vi fått mycket god utdelning på våra investeringar, säger Herbalifes Nordenchef Børre Gjersvik.

Det nya avtalet innehåller både exponering och annan aktiver¬ing, bland annat reklam på både A-lagets och J20-lagets matchdräkter, digital LED-reklam, isreklam på AIK:s tränings¬anläggning Ritorp, event med spelare, hospitality samt förmånliga rabatter på matchbiljetter för Herbalifes 7 000 distributörer i Sverige.

Elitserien i bandy har ännu inte startat , men det är ändå händelserikt. Licensnämnden har nämligen agerat och beslutat om elitlicens för säsongen 2020/21. Fem föreningar är utpekade.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.