SCA i unik Volvo Ocean Race-start

Från hygien och skog till havet. Svenska koncernen SCA gör en sensationell sponsorsatsning och medverkar i Volvo Ocean Race 2014-2015. En satsning som beräknas kosta 130 miljoner under tre år och besättningen ska bara bestå av kvinnor.
Fyrverkerier och fest när Volvo Ocean Race når ett etappmål. Så här såg det ut i Lissabon senast. Foto: Paul Todd, AP Photo/Scanpix


En idé om global marknadsföring slog rot hos SCA. Det ursprungliga skogsföretaget med verksamhet i över 100 länder, 37 000 medarbetare och en försäljning på över 100 miljarder kronor var i behov av ett gigantiskt evenemang.

Skillnad mot 1929

Volvo Ocean Race var det företaget sökte. Och när cirka 80 procent av SCA:s konsumenter är kvinnor kom idén att besättningen skulle bestå av just kvinnor.

- Vi satsar på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. Volvo Ocean Race kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.

Liksom kärnprodukten skog har koncernen vuxit åtskilligt sedan den dag 1929 när Svenska Cellulosa Aktiebolaget grundades genom en sammanslagning av ett tiotal svenska skogsbolag.

Hygienföretaget ska framhållas

SCA är i dag Europas största privata skogsägare och äger 2,6 miljoner hektar skog, varav ca 2,0 miljoner hektar brukas.

Men framför allt under de senaste 30 åren har SCA vuxit från skogsföretag till världens näst största hygienföretag.

- Vi kommer att nå full effekt på våra marknader tack vare tävlingens alla stopovers världen över, säger Jörgen Olsson, pressekreterare vid SCA.

Nu kan SCA:s 81 513 aktieägare se fram emot att segling ska bli en del av företaget i tre år.

Brisius leder projektet

Kostnaderna är beräknade till ca 130 miljoner kronor och den som får förtroendet att leda satsningen är svensken Richard Brisius som har vunnit tävlingen två gånger.

Han ska bl a rekrytera en kvinnlig besättning och leda arbetet med att bygga en helt ny båt som under nio månader ska klara alla prövningar.

Ledningen för Volvo Ocean Race har ju beslutat om en förändrad och mindre båt som ska gälla för alla startande och som också ska begränsa kostnaderna.

Han vet vad han talar om

- Den nya båtdesignen möjliggör en start för en kvinnlig besättning, säger Richard Brisius, en av grundarna av Atlant Ocean Racing och som har stor erfarenhet från Volvo Ocean Race-projekt.

Atlant har organiserat och drivit fem VOR-projekt och har vunnit två gånger; 1998 med EF Language och 2009 med Ericsson Racing Team.

- SCA:s satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning, säger Richard Brisius.

Thomas Ejderhov

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sportunder de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.