Branson och Bolt i skön förening

Sir Richard Branson satsning på unga, jamaicanska entreprenörer. Det var viktigare än pengar när världens snabbaste man, Usain Bolt, valde att göra reklam för Storbritanniens snabbaste allmänt tillgängliga bredband som dubblade sin hastighet.
Jeff Dodds framträdde på Branschforum och berättade bl a om hur Sir Richard Branson och Usain Bolt gjorde en sponsorfilm tillsammans. Foto: Johan Strindberg

 

Jeff Dodds, marknadsdirektör på Virgin Media, tar emot Idrottens Affärer i sin loge på Annexet, Ericsson Globe.

En stund senare ska han tala på Branschforum 2012 om Storbritanniens, och en av världens, största reklamsnackisar 2012: Virgin Medias satsning på Usain Bolt som huvudperson i företagets reklam för erbjudande om dubbelt så snabbt bredband.

Strålande jobb framför kameran

- Världens snabbaste man gör reklam för Storbritanniens snabbaste bredband. Dessutom samma år som London arrangerar OS. Det känns rätt självklart när man tänker på det. Till vår stora förtjusning tackade Usain Bolt ”Ja”.

- Han har gjort ett strålande jobb framför kameran. Han är född till skådespelare! säger Jeff Dodds.

Bolt spelar Sir Richard Branson, med det karaktäristiska Branson-bockskägget, i filmerna som innehåller en stor portion ”glimten-i-ögat”. Virgin-grundaren Branson medverkar också (se Youtube-klippen nedan).

- Det var första gången vi använde Richard i filmerna. Det blev så bra att vi har fortsatt med det i några av våra nya kampanjer. Folk förväntar sig humor när Virgin är avsändare, och att Richard vågar släppa loss och bjuda på sig själv.

Bolt gillar Bransons satsning

Hur mycket pengar det handlar om för ett års sponsring av världens snabbaste man, från december 2011 till december 2012, vill Jeff Dodds inte gå in på, men han säger uppriktigt:

- Pengarna spelade nog in, men var inte huvudskälet till att Usain Bolt tackade ”Ja”. Han kände till Richards nystartade skola för unga entreprenörer på Jamaica, och gillar satsningen. Dessutom har han växt upp med varumärket Virgin, bland annat flygbolaget Virgin Atlantic som trafikerar Jamaica, så han ville helt enkelt arbeta med oss.

Vinsten av sponsringen är uppenbar. Men risken? Bolt vann inte de jamaicanska uttagningarna på varken 100 och 200 meter. Tänk om han inte kvalificerat sig? Och tänk om han skadat sig före OS? Eller tjuvstartat i OS, och diskvalificerats, som i VM 2011?

Lugn först efter guldet på 200 m

- Under uttagningarna var han inte helt i form. Jag satt uppe och tittade på TV och förstod att han skulle springa snabbare under OS. Vad gäller tjuvstarten vet jag att Bolt själv var lite orolig, men hans tränare sade det på ett bra sätt: ”Fokusera på hur du ska kunna springa snabbt i slutet av loppet, istället för att fundera på starten.” Då kände jag mig lugnare. Men helt lugn var jag inte förrän han tog sitt guld på 200 meter, berättar Jeff Dodds.

Virgin Media är nöjd med sin satsning. Antalet kunder som kan tänka sig att marknadsföra företaget till vänner och bekanta ökade markant mellan sista kvartalet 2011 och första kvartalet 2012, då de första reklamfilmerna visades på brittisk TV.

Varumärkeskännedomen ökade dramatiskt i samband med filmerna efter OS, där Bolt tog tre guldmedaljer: 100 meter, 200 meter och stafett 4 x 100 meter, där det även blev världsrekord med 20 hundradelar, till 36,84 sekunder.

Mo Farrow kompletterar Bolt

I annonserna för Virgins bredband har budskapet förstärkts genom att Bolts kompis, den populäre brittiske OS-guldmedaljören på 10 000 meter, Mo Farrow, medverkar.

- 2012 var det perfekta året att arbeta med Bolt. Det var OS i Storbritannien och vi dubblade hastigheten på vårt bredband. Kampanjen med Usain Bolt blev en sådan succé att vi just nu överväger om inte Bolt ska förbli ambassadör för vårt varumärke lång tid fram över.

Elitserien i bandy har ännu inte startat , men det är ändå händelserikt. Licensnämnden har nämligen agerat och beslutat om elitlicens för säsongen 2020/21. Fem föreningar är utpekade.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.