SOK får 80 sponsorbilar

För två år sedan satte SOK målet att dubblera sponsorintäkterna till 80 miljoner kronor 2016. Det målet är redan nått. Senaste avtalet är uppnått med Volvo Personbilar Sverige AB och gäller en flotta med bilar.
Stefan Lindeberg ser i takt med allt flera sponsormiljoner så kan SOK också ge stöd till fler atleter. Foto: Fredrik Persson, Scanpix

 

SOK fortsätter att bygga långsiktiga partnerskap med målet att ge fler möjlighet att utvecklas med den olympiska idrotten.

Olympier erbjuds bilar

Nu meddelas från Stadion i Stockholm, där SOK har kontor, att ett avtal är påskrivet med Volvo Personbilar Sverige AB. Deras samarbete är förlängt till 2018. Det innebär att ett stort antal Volvo-bilar står till förfogande för blivande olympier.

- Att kunna erbjuda våra idrottsmän och kvinnor på alla nivåer, från talanger till före detta framgångsrika olympier, säkra och miljövänliga transporter gör deras vardag så mycket lättare,  säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

- För oss är det självklart att samarbeta med SOK. Vi är ett svenskt företag och vi vill stötta svenska framgångar på alla plan, säger Anders Gustavsson, VD för Volvo Personbilar Sverige.

Totalt 80 bilar

De cirka tio utvalda Volvomodellerna kommer att erbjudas med leasingkontrakt till såväl svenska talanger, svenska toppolympier och före detta mycket framgångsrika olympier.

Totalt kan det komma att röra sig om så många som 70-80 bilar, vilket också påvisar omfattningen av sponsoravtalet. Samtliga bilar är vita, och de kommer att stripas med SOK-emblemet samt symbolen med de olympiska ringarna.

Uppgörelsen innebär också att Volvo Personbilar Sverige blir officiell leverantör till SOK vid OS-tävlingar de kommande fem åren. Företaget får också titeln ”Official Car” för SOK.

Volvo medverkar vid OS till 2018

De svenska OS- idrottarna kan skjutsas till och från tävlingar i Volvobilar och företaget kan synas vid olika tävlingsplatser, OS i Sotji i Ryssland 2014, Rio i Brasilien 2016 och Peyong-Chang i Sydkorea 2018.

Eller att Volvo ställer upp som transportör vid andra typer av olympiska aktiviteter.

- Att globalt kunna visa att svenska idrottsstjärnor hör ihop med svenska bilar är en fin bonus för oss och stärker det svenska budskapet ytterligare, säger Anders Gustavsson.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.