Golf är vägen till kunderna

Nu är han varm i kläderna, Skandias sponsorchef Magnus Hanson. Van från alla år inom säljorganisationen vet han att all kommunikation måste vara påtaglig och ha en skarpare kant.

Magnus Hanson kliver fram ur skuggan och ska leda Skandias sponsringsarbete där mycket i dag handlar om golf.

 

Magnus Hanson är mycket idrottsintresserad och i sin vän- och umgängeskrets har han  koll på det mesta som sker i synnerhet inom Göteborgs elitidrott, om det så är fotboll i IFK Göteborg, ishockey i Frölunda eller handboll i Redbergslid eller Sävehof.

Just där Skandia syns minst, men det finns också ett skäl.

Erfarenhet som få

Skandias sponsorbudget är uppdelad på 15 procent lokalt engagemang, 25 procent aktivering och 65 procent golf!

- Fördelat på Olympiagolfen, ungdomsgolfen och Företagsgolfen.  Att vi också stöder de yngre är viktigt.

Ingen slår Magnus Hanson i erfarenhet från att uppvakta och umgås med kunder. Han har 28 år bakom sig inom säljorganisationen, 14 år som säljare och 14 år som säljchef.

"Vi vet var vi har våra kunder"

Han kan Skandia. Och han kan golf. Det är Skandias sport och den som har gett och ska ge flera kunder. 

- Golf är prioriterat inom vår sponsring. Via undersökningar vet vi att åtskilliga av kunderna spelar golf och dem ska vi värna om, betonar Magnus Hanson.

Sedan 1997 har Skandia avtal med golfförbundet, med inriktning mot bredd- och ungdomsverksamheten.

- Där har våra värderingar bakom projektet ”Idéer för livet” stämt med målgrupperna.

Lika fel om vi inte gör rätt

Han värnar om varumärket och public affairs när han betraktar alla förslag som kommer till honom både internt oche externt.

- Golf är ett strålande sätt sätt knyta kontakter. Men det kan vara lika fel om vi inte gör rätt.

Han vet att det är lätt att sprida grenfee-biljetter till spelare utan att det blir något i utbyte.

- Jag har sett avarter. När en insats inte är strukturerad och det blir spretigt.

- Det är bättre vi gör färre projekt och i stället satsar på ordentliga genomföranden. Fokus ger mera. Färre och bättre gynnar företaget och våra affärer.

Själv ett golffreak

Magnus Hanson är ett golffreak, har fyra i handicap, men kan ändå ta ett visst avstånd till sporten.

- Jag räknar med att inte själv spela när Skandia bjuder in till golf.  Det ger inte mycket om jag går 18 hål med tre medspelare, hur trevliga de än är. 

- Det är bättre att vara närvarande efter nio respektive 18 hål och kanske träffa 100 personer och byta några ord med många. Det ger mycket mera under de där fyra-fem timmarna som spelet pågår.

Allt kopplat till sälj

Han vet att han avviker från vad många anser självklart, dvs att man som chef ska spela själv.

- Vi ska söka en utvecklad närhet till kunder via golfen, betonar han. 

- I ärlighetens namn, allt måste vara kopplat till sälj, det är ju därför vi anstränger oss.

Företagsgolfen är en av de tävlingar som Skandia är en betydande del utav.

- Bra strukturerad, genomförs på flera platser och deltagarna hör till våra kategorier av kunder.  Här ser vi klara fördelar.

Har läst igenom alla avtal

- Men det får inte stanna vid ett avtal som ger oss själva ett antal bollar och att gästen upplever bara en golftävling till. Det ska verkligen synas att Skandia är en del av eventet. 

- Det kan vi göra genom att se till att många får spela i rätt sällskap, att det serveras bra mat, ibland kombinerat med ett föredrag.

Magnus Hanson har ägnat mycket tid åt att preparera sig inför det här året som ansvarig.

- Jag har läst igenom alla avtal, studerat vad vi får, vad vi ska ge och bedömt behållningen.

Två typer av sponsring

- Jag vet ju av egen erfarenhet hur en typisk företagsgolf ser ut. Inte så sällan är man som spelare knappt medveten om vem som är avsändare.

Oavsett om det är golf eller något annat så värnar Magnus Hanson om att Skandias koncept ska vara genomtänkt. Det går inte ta miste på att han är bestämd på den här punkten.

Han ser sponsringen i två delar, den som är relations och försäljningsrelaterad respektive den som är varumärkesrelaterad.

Den mer lokala sponsringen styr regioncheferna som får ansöka om pengar hos Magnus Hanson men allt är baserat på att det verkligen finns tydliga syften och en klar utväxling.

Sundsvall störst!

- Vår enskilt största objekt här är GIF Sundsvall, faktiskt. Kontoret där menar att nätverket till klubben är mycket starkt. Fotbollen är inte så viktigt, det är alltså nätverket som är angeläget.

De här lokala engagemangen gäller främst lagsporter som ishockey, fotboll, handboll och bandy utöver golfen. 

- Åter, där vi når nätverk.

"Vi har inte så stor budget"

Magnus Hanson betonar:

- Skandias sponsorbudget är i dag inte våldsamt stor och vi kan inte alltså äga ett evenemang på det viset som andra företag ibland gör. Men syftet är att vi ska öka insatserna.

Även om pappan ville att Magnus Hanson skulle bli seglare så blev kampen med den lilla vita bollen hans sport.  Men han får doser av båda delarna eftersom han bor vid havet nära Särö Golfklubb och har bara tre minuter till Kungsbacka Golfklubb där han har varit engagerad i många år.

- Jag är yngst i H55-laget, men det är minst lika kul att försöka bidra i ungdomsarbetet där sonen har spelat flitigt.

Pendlar med flyg

Men det gäller att också hinna med allt. Han jobbar vissa dagar vid kontoret i Göteborg, men pendlar med flyg till Stockholm och Skandias huvudkontor där en återkommande närvaro är viktig.

- Lycka för mig är att åka till golfbanan en morgon eller en kväll för att bara träna. Där kan man rensa en hel arbetsvecka. Då är det bara golfen som gäller. 

Magnus Hanson avslutar:

- Alla banor med vatten är underbara. När jag kommer ut där, när jag går längs med tians hål på Kungsbacka  kan jag känna en kärlek till sporten.

Både för egen del och Skandia.

Thomas Ejderhov

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.