7 miljoner back, ändå succé

Det fanns inte mer reklamplatser att sälja. Då tog Brynäs beslutet att lansera en reklamfri matchdress. I dag och trots 7 miljoner back står det klart – försäljningen och intäkterna har ökat.
Brynäs reklamfri dräkt är uppmärksammad och har enligt Johan Cahling gett större intäkter än om klubben hållit fast vid den gamla dressen med ett flertal företagsloggos. Foto: Mats Åstrand, TT

 

Johan Cahling, vice klubbdirektör och marknadschef, berättar om resultaten av den nya partnerstrukturen och hur Brynäs i framtiden ska stärka sitt varumärke ytterligare.

Förra säsongen lanserade Brynäs en helt ny partnerstruktur och ett nytt affärskoncept för försäljningen till företag. Det innebar bland annat både nya partnernivåer och produkter.

- Vår gamla struktur hade nått taket. Det var helt enkelt fullt, och vi hade inte fler platser att sälja. 

- Kan vi inte sälja mer så kan vi inte heller tjäna mer pengar. 

Tvingade till att skifta strategi

I det läget fanns det egentligen inget alternativ.

- Vi behöver öka föreningens intäkter och för att göra det så måste vi bland annat höja våra intäkter från företag.  

I det nya affärskonceptet och partnerstrukturen finns idag två högre nivåer, officiell partner och huvudpartner. De ligger på prisnivåer som inte funnits tidigare. Johan Cahling berättar öppet:

- Huvudpartnernivån ligger på 4 miljoner kronor per år, och där gjorde vi förra säsongen klart med tre nya huvudpartners vilket vi inte haft tidigare. Officiella partners ligger på 1 miljon kronor per år, och där har vi idag fem företag på plats. 

- Dessutom har vi platser kvar för två huvudpartners och fem officiella partners. Det innebär en potential för ytterligare 13 miljoner kronor per år.

Fler avtal aktuella

Kan ni få in ytterligare partners?

- Vi har flera intresserade företag på både huvudpartnernivå och officiell partner nivå, så ja det kommer att komma in fler.

Johan Cahlin är väl medveten om det pågår en strukturomvandling inom sponsringen.

- Företag söker nya värden som är kopplade till mångfald, hållbarhet och samhällsengagemang. Fokus ligger på association till starka rättigheter och varumärken som skapar goda värden för andra i samhället och som gärna sticker ut, berättar Cahling. 

- För att anpassa oss bättre till det så gjorde vi om partnerstrukturen och affärskonceptet.

"Reklamfria dres gynnar oss"

Samtidigt togs också det vågade beslutet att ha en reklamfri matchdräkt. Det enda som skulle synas på matchtröjan var UNICEF och den nya verksamheten. 

De nya reklamfria tröjorna väckte stor uppmärksamhet och älskades av fansen. Men det fanns och finns också tvivlare för att inte säga kritiker. Klubben sa nej till intäkter, tyckte många.

- Den rena dräkten är en del av hela konceptet runt En bra start och UNICEF och är därmed kopplad till våra nya partnernivåer. Istället för att vår dräkt skulle vara fylld till gränsen med reklam ville vi att den skulle bli en symbol för det arbete som vi gör för barns rättigheter tillsammans med UNICEF, våra partners och fansen. 

- Den rena dräkten bryter av från det traditionella och stärker vårt varumärke. Det märker vi inte minst just nu i vår införsäljning för kommande säsonger. Att dräkten dessutom är snygg och gör att vi sticker ut i Hockeysverige är en bonus.

450 företag och fler tillkommer

Vad är då resultatet i dag av hela omvandlingen?

- Trots att vi tog bort all reklam från matchdräkterna så har vi i år ökat vår egen reklamförsäljning med 1,4 miljoner kronor i grundserien. Vi är såklart nöjda att vi ökar försäljningen, samtidigt som det är nu som vi ska växla upp fullt ut.

Brynäs har en bas med 450 företag, men den gruppen växer. 

- Vi har lyckats att attrahera befintliga och nya företag till helt nya nivåer i våra huvud- och officiella partnerskap.

Trots ökningen tvingas Brynäs IF redovisa en förlust på nästan 7 miljoner kronor i bokslutet. Hade ni inte ökat intäkterna ännu mer om ni behållit dräktreklamen?

- Nej, tvärtom, vi hade som sagt redan slagit i taket. Vi hade inga fler reklamplatser att sälja, och inga nya produkter. Utan förändringen så hade vi inte kunnat öka den lokala reklamen. 

Förlusten beror på andra skäl

- Årets förlust hänger inte alls ihop med vårt nya affärskoncept, utan beror på minskade publikintäkter och kostnader för att ersätta skadade spelare och ett tränarbyte.

Han betecknar det nya konceptet som lyckat.

- Det var absolut värt det för oss och det också är vår överlevnadsstrategi, säger Johan Cahling. 

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.