Nytt tänk hos företagen inför sponsring

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

En illustration som visar andelen av företagen som anser att sponsring är eller kommer att bli ett strategiskt område* fakta som har kommit fram i Rättighetsbyrås undersökning Sponsring 4.0 som Niklas Birgetz, överst, och Björn Stenvad står bakom.

Det visar en ny studie från sponsringsstrategen Rättighetsbyrån.

Studien Sponsring 4.0 är en djupdykning i en marknad där det i Sverige investeras 7,2 miljarder kronor varje år. Idrottssponsringen står för cirka 5,4 miljarder, den sociala sponsringen för cirka 1 miljard och resterande del till sponsring av kultur.

Allt mer medvetna

Studien syftar till att förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor och bygger på djupintervjuer under våren med företrädare för Axfood, Ica, Coop, Folksam, If, Trygg-Hansa, SEB, Skandia, Swedbank, NCC och Peab.

Studien visar att svenska företag blir allt mer medvetna om sin plats i omvärlden och de utmaningar samhället står inför, såväl nationellt som globalt i form av FN:s 17 övergripande mål i Agenda 2030.

Samhällsengagemang blir en allt mer naturlig del i företagens sponsringssatsningar. En företagsledare som intervjuades i studien går till och med så långt att han kallar det ”en hygienfaktor”, det vill säga att det är en självklarhet för alla företag som vill lyckas i sin marknadsföring och sponsring via sitt varumärkesbygge – och därmed sin affärsverksamhet.

Företagets engagemang i samhällsfrågor uppskattas dessutom både internt – medarbetarna blir stolta när det egna företag visar samhällsengagemang – och externt av de som söker arbete på företaget, speciellt den yngre generationen som anses mer värderingsstyrd än den äldre.

Sociala motiv ökar

När det gäller huvudmotivet för sponsring har argumentet ”att kunna visa upp ett socialt ansvarstagande” vuxit från 45 procent 2010 till 57 procent 2015 – en ökning med 27 procent – enligt Trendrapporten 2015. 

Trendrapporten är en analys av de svenska sponsorköparna, genomförd av Rättighetsbyråns systerföretag Upplevelseinstitutet i samarbete med Kultur och Näringsliv samt Sponsrings & Eventsverige. 

Björn Stenvad är vd för Rättighetsbyrån och Upplevelseinstitutet. 

- Sponsring i dag är för många företag affärsintegrerad och ofta kopplad till företagets hållbarhetsarbete. Vår studie visar att det finns en stor uppsida för de rättighetsinnehavare som ställer om och kan prata om samhällsnytta istället för exponering. 

Det kanske bästa exemplet på det är Brynäs IF som gått från att sälja exponering på matchtröjorna till att paketera samhällsengagemang, vilket ökat sponsorintäkterna markant. 

Måste ställa om

Niklas Birgetz, konsult på Rättighetsbyrån och projektledare för studien, säger:

- En mycket stor del av idrottens intäkter i dag kommer via sponsring. Med detta som bakgrund är det helt avgörande att idrotten kan utveckla och anpassa sitt erbjudande. En klubb eller förening måste kunna erbjuda, mäta och kommunicera sin samhällsnytta.

Thomas Björn

Fakta

 

Alla siffror i studien Sponsring 4.0 kommer från Trendrapporten, författad av Upplevelseinstitutet. Studien är kvalitativ och går på djupet bakom siffrorna och jobbar mer med citat citat för att beskriva företagens uppfattning i olika frågor. Vill du beställa studien, kontakta niklas@rattighetsbyran.se

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.